• Äldre 17 Nov 01:13
    216 visningar
    14 svar
    14
    216

    Vilken kokbok?

    Baserat på dessa titlar och vetskapen att de alla med största sannolikhet är tryckta före 1930 och förmodligen före 1910, vilken skulle du helst bläddra i/testa att laga något från?


    I have a growing lack of disgust for you
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kokbok?
  • Äldre 17 Nov 06:50
    #1
    Aniiee skrev 2018-11-17 01:13:15 följande:

    Baserat på dessa titlar och vetskapen att de alla med största sannolikhet är tryckta före 1930 och förmodligen före 1910, vilken skulle du helst bläddra i/testa att laga något från?


    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
  • Äldre 17 Nov 13:48
    #2
    Minimalen skrev 2018-11-17 06:50:08 följande:
    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
    Måtten är inte så knepiga, matsked, tesked och kopp

    Omvandla cup till dl


    USA - cupSVE - dl1/4 cup
    0,6 dl
    1/3 cup
    0,8 dl
    1/2 cup
    1,2 dl
    3/4 cup
    1,8 dl
    1 cup
    2,4 dl
    1,5 cup
    3,5 dl
    2 cup
    4,7 dl
    3 cup
    7,1 dl
  • Äldre 17 Nov 13:51
    #3

    Måtten är inte så knepiga, matsked, tesked och kopp


    Omvandla cup till dl


    USA - cup SVE - dl
    1/4 cup   -   0,6 dl
    1/3 cup   -   0,8 dl
    1/2 cup   -   1,2 dl
    3/4 cup   -   1,8 dl
    1 cup   -   2,4 dl
    1,5 cup   -   3,5 dl
    2 cup   -   4,7 dl
    3 cup   -   7,1 dl
  • Äldre 17 Nov 13:58
    #4

    Temperatur på ugnen

    Fahrenheit till Celsius

    300 grader F --> 150 grader C

    350 grader F --> 177 grader C

    400 grader F --> 200 grader C

    475 grader F --> 245 grader C

  • Äldre 17 Nov 14:06
    #5
    sysop skrev 2018-11-17 13:51:08 följande:

    Måtten är inte så knepiga, matsked, tesked och kopp

    Omvandla cup till dl

    USA - cup SVE - dl

    1/4 cup   -   0,6 dl

    1/3 cup   -   0,8 dl

    1/2 cup   -   1,2 dl

    3/4 cup   -   1,8 dl

    1 cup   -   2,4 dl

    1,5 cup   -   3,5 dl

    2 cup   -   4,7 dl

    3 cup   -   7,1 dl


    Fast det är ju inte så lätt att mäta upp 0.6 dl ? Jag har också provat laga enligt franskt recept, där allt var i viktenheter... Klurigt om man inte har en mycket noggrann våg hemma!
  • Äldre 17 Nov 14:18
    #6
    annabellelee skrev 2018-11-17 14:06:55 följande:
    Fast det är ju inte så lätt att mäta upp 0.6 dl ? Jag har också provat laga enligt franskt recept, där allt var i viktenheter... Klurigt om man inte har en mycket noggrann våg hemma!
    Då jag bott i USA en längre tid så har jag både tagit med mig svenska recept dit och även amerikanska recept tillbaka till Sverige.

    Min erfarenhet är att det går riktigt bra att avrunda och 0.6 dl är i stort sett lika med en halv deciliter

    350 grader F är riktigt nära 175 grader C
  • Äldre 17 Nov 14:24
    #7

    Kan det mån tro vara dessa böcker TS menar?

    Bildresultat för pennsylvania dutch cookingBildresultat för Simple Italian CookeryBildresultat för Ice creams, Water Ices, Frozen puddingsBildresultat för The New Dr. Price Cook BookBildresultat för Chocolate and Cocoa Recipes and Home made Candies Recipes

  • Äldre 17 Nov 15:16
    #8
    Minimalen skrev 2018-11-17 06:50:08 följande:
    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
    Om jag hade velat att ni skulle gå på något annat än titel + gut feeling så hade jag så klart gett llite mer.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Nov 15:25
    #9
    Aniiee skrev 2018-11-17 15:16:26 följande:
    Om jag hade velat att ni skulle gå på något annat än titel + gut feeling så hade jag så klart gett llite mer.....
    Ok, då tror jag att jag förstår din tanke,

    Det som känns lite spännande är "Pennsylvania Dutch Cookery" även om jag inte vet mer om den än just titeln.
  • Äldre 17 Nov 15:26
    #10
    Minimalen skrev 2018-11-17 06:50:08 följande:
    Svårt att säga när man inte vet något om dem. Hur de är uppbyggda. Lätta eller svåra att läsa. Du borde ha tagit ett foto på ett uppslag i varje bok. Se är det alltid krångel med amerikanska mått. Så jag skulle nog inte välja någon. Har fått en relativt ny amerikansk bakbord av en på jobbet och måste räkna om mått samt att vissa ingredienser inte finns i Sverige (tex vissa speciella mjöler) som man då måste improvisera oc blanda själv.
    Plus... dessa är säkert aboslut inga problem. Testa att försöka utläsa det här receptet (som jag redan valt ut att göra i mitt lillal projekt som ni hjälper mig med):

    Take Veel oþer Moton and smite it to gobettes seeþ it in gode broth. cast þerto erbes yhewe [2] gode wyne. and a quantite of Oynouns mynced. Powdour fort and Safroun. and alye it with ayren and verious. but lat not seeþ after.

    Eller kanske ett på svenska? 

    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Nov 15:26
    #11
    sysop skrev 2018-11-17 15:25:54 följande:
    Ok, då tror jag att jag förstår din tanke,

    Det som känns lite spännande är "Pennsylvania Dutch Cookery" även om jag inte vet mer om den än just titeln.
    Solig
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Nov 15:28
    #12
    sysop skrev 2018-11-17 14:24:25 följande:

    Kan det mån tro vara dessa böcker TS menar?


    Stämmer bra det. Tror jag.... you never know with cook books....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Nov 15:29
    #13
    annabellelee skrev 2018-11-17 14:06:55 följande:
    Fast det är ju inte så lätt att mäta upp 0.6 dl ? Jag har också provat laga enligt franskt recept, där allt var i viktenheter... Klurigt om man inte har en mycket noggrann våg hemma!
    Det som är så bra med matlagning (till skillnad mot bakning) är att allt går att göra på en höft.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Nov 15:35
    #14
    Aniiee skrev 2018-11-17 15:29:47 följande:
    Det som är så bra med matlagning (till skillnad mot bakning) är att allt går att göra på en höft.
    Jag tror det är den bidragande orsaken att jag är att betrakta som en klippa i restaurangköket men har lite svårare med "baksidan" så att säga ;)  
Svar på tråden Vilken kokbok?