• NathalieAndersson

    Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?

    Hej! 


    Ja, nu ar det sa att jag har en liten sot dotter pa snart 10 manader tillsammans med min man, vi bor for narvarande i Brasilien och ska flytta tillbaka till Sverige strax efter maj manad. Som tur ar har vi lyckats skaffa en bostad (Hyr hos min farmor


    Men nar vi kommer till Sverige sa har vi tyvarr ingen inkomst. 


    jag vet att eftersom jag har barn sa har jag ratt till barnbidrag och hyresbidrag eller bostadsbidrag kanske det heter. Har jag ratt till fler bidrag? Som jag sa har jag ju ingen inkomst... jag kommer att plugga pa komvux sa fort jag kommit till Sverige. Och min man kommer inte att kunna jobba for han har inget uppehallstillstand, det kommer vi att soka nar vi kommit fram. och det kanske drojer natt ar. sa under tiden far han inte gora nagonting. 


    Jag vet inte riktigt hur vi ska gora, har nagon nan bra idé? kom med forslag :D tack

  • Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?
  • Anonym (Soc)

    Ni får väl bli socfall som alla andra utan jobb. Tyvärr är det ju bara du som får vilket gör att ni ska överleva på barnbidrag, bostadsbidrag och så lite soc på 2 personer och ett barn. Lycka till!

  • NathalieAndersson
    Anonym (Soc) skrev 2018-11-17 02:00:25 följande:

    Ni får väl bli socfall som alla andra utan jobb. Tyvärr är det ju bara du som får vilket gör att ni ska överleva på barnbidrag, bostadsbidrag och så lite soc på 2 personer och ett barn. Lycka till!


    Du menar Socialen? Men hur mycket far man da? vad ar existensminimum?
  • Anonym (inte 100% säker)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 02:12:40 följande:

    Du menar Socialen? Men hur mycket far man da? vad ar existensminimum?


    Jag TROR det finns någon regel som säger att om man tar med partnern in i landet ska man kunna försörja den en viss tid. Alltså kan den personen inte få pengar av staten som ersättning för tex arbetslöshet. Så jag skulle gissa på att existensminimumet skulle bli väldigt lågt för din familj, eftersom (jag antar att) det bara är du som än så länge är svensk medborgare.

    Soc är Socialtjänsten, ja.

    Jag vet inte hur mycket man får, men det går säkert att kolla upp på internet. Ska kolla mer imorgon när jag inte är inloggad på mobilen...
  • Anonym (Soc)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 02:12:40 följande:

    Du menar Socialen? Men hur mycket far man da? vad ar existensminimum?


    Soc är förkortning för Socialen, ser inte att jag skrivit fel någonstans. Fast jag tror nog du får föräldrarpenning istället. 126 kr om dagen, 480 dagar per barn. Barnbidrag 1150 och bostadsbidrag ca 14 000 (innan skatt så runt 10 000 med 0 inkomst och ett barn) 7*126=887. 887*4=3528. Om du tar ut 7 dagar i veckan får du 3528 kr i månaden i föräldrarpenning + barnbidrag + bostadsbidrag och hamnar på runt 14678. Att klara sig på 1478 totalt med barn och två vuxna blir svårt.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Soc) skrev 2018-11-17 02:30:55 följande:

    Soc är förkortning för Socialen, ser inte att jag skrivit fel någonstans. Fast jag tror nog du får föräldrarpenning istället. 126 kr om dagen, 480 dagar per barn. Barnbidrag 1150 och bostadsbidrag ca 14 000 (innan skatt så runt 10 000 med 0 inkomst och ett barn) 7*126=887. 887*4=3528. Om du tar ut 7 dagar i veckan får du 3528 kr i månaden i föräldrarpenning + barnbidrag + bostadsbidrag och hamnar på runt 14678. Att klara sig på 1478 totalt med barn och två vuxna blir svårt.


    Kan hända att du får Soc och utöver dess 1478, men vet inte hur dom anser med din sambo. De kanske inte vill ge extra Soc med tanke på att en del pengar går till honom men de får ni ta då.
  • Anonym (Spara och jobba)

    Om du ska plugga får du väl ta studielån som andra studenter. Ni får väl spara ihop pengar nu att leva på när ni kommer till Sverige. Förhoppningsvis ska du ta ansvar för mannens försörjning också. Tröttsamt med svenskar som ska jobba och betala skatt utomlands för att sen komma hem för att leva på bidrag, dessutom med en partner i släptåg som ska försörjas medans de går på sfi i åratal för att de inte lärt sig ett ord svenska trots att de bott med en svensk i flera år. Folk som planerar att leva på bidrag irriterar mig, kanske märks.

  • NathalieAndersson
    Anonym (inte 100% säker) skrev 2018-11-17 02:17:47 följande:
    Jag TROR det finns någon regel som säger att om man tar med partnern in i landet ska man kunna försörja den en viss tid. Alltså kan den personen inte få pengar av staten som ersättning för tex arbetslöshet. Så jag skulle gissa på att existensminimumet skulle bli väldigt lågt för din familj, eftersom (jag antar att) det bara är du som än så länge är svensk medborgare.

    Soc är Socialtjänsten, ja.

    Jag vet inte hur mycket man får, men det går säkert att kolla upp på internet. Ska kolla mer imorgon när jag inte är inloggad på mobilen...

    Det har jag kollat upp, Vi blir undantagna forsorgningskravet for att vi har gemensamt barn (som ar svensk medborgare). 


    Tack for svar :)

  • NathalieAndersson
    Anonym (Spara och jobba) skrev 2018-11-17 02:48:52 följande:

    Om du ska plugga får du väl ta studielån som andra studenter. Ni får väl spara ihop pengar nu att leva på när ni kommer till Sverige. Förhoppningsvis ska du ta ansvar för mannens försörjning också. Tröttsamt med svenskar som ska jobba och betala skatt utomlands för att sen komma hem för att leva på bidrag, dessutom med en partner i släptåg som ska försörjas medans de går på sfi i åratal för att de inte lärt sig ett ord svenska trots att de bott med en svensk i flera år. Folk som planerar att leva på bidrag irriterar mig, kanske märks.


    Jag kan forsta hur frustrerad du ar med tanke pa hur manga invandrare som kommer in i sverige varje ar.  Tyvarr har mitt liv blivit sahar, hade inte tankt bli kar i en kille har, visst hade jag velat gifta mig med en svensk, men sa blev det inte. 


    Ja, jag far sta for hans forsorjning medans han pluggar, sen ar det hanns tur att kavla upp armarna och arbeta in en slant, inte vill jag leva pa bidrag hela mitt liv.


    Men studielan later ju som nagot acceptabelt.. barnbidrag, bostadsbidrag och studielan, det borde ju ga :) 


    Och jag hoppas verkligen att han inte behover ga pa SFI, har hort att det ar urkasst, man lar sig nastan ingenting. Just nu betalar vi en online kurs, sa lite har han ju lart sig an sa lange i alla fall.


    Det dar med att spara pengar infor Sverige ar helt omojligt har.


    varan inkomst ar 1600 BRL (brasilianska real) 


    Hyra: 700


    El: 150-200 (300 pa vintern)


    Internet: 120


    Mobil: 40 (kontantkort)


    Mat: ca 400


    Barn: ca 300 (Bloja, hygien, medicin, mat, annat)


    Uber: ca 150 (min man ar musiker, transport for instrument, vi har ingen bil)


    Gas: 24


    Totalt: 1884 BRL (om jag raknar med den lagsta elrakningen)


    Det blir inget over for nojen, klader, resor, forsakring, lakare och annat, det fattas pengar,  det ar helt omojligt att spara pengar. vissa manader maste vi lana pengar , eller helt enkelt strunta i internet, ata mindre och samre. November och December far vi in lite mer, runt 2000. men i januari, februari, mars blir det runt 800-1000 om vi har tur... sa det ar lite svart... Flört

  • NathalieAndersson
    Anonym (Soc) skrev 2018-11-17 02:30:55 följande:
    Soc är förkortning för Socialen, ser inte att jag skrivit fel någonstans. Fast jag tror nog du får föräldrarpenning istället. 126 kr om dagen, 480 dagar per barn. Barnbidrag 1150 och bostadsbidrag ca 14 000 (innan skatt så runt 10 000 med 0 inkomst och ett barn) 7*126=887. 887*4=3528. Om du tar ut 7 dagar i veckan får du 3528 kr i månaden i föräldrarpenning + barnbidrag + bostadsbidrag och hamnar på runt 14678. Att klara sig på 1478 totalt med barn och två vuxna blir svårt.
    Jag vistte inte att Soc var Socialen Flört, men nu vet jag.
  • Anonym (Ina)

    Jag tror att din man måste ansöka om uppehållstillstånd via ambassaden innan han kommer till Sverige.

    Skall du studera bör du kunna få studielån för det.

Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?