• JakobK

    Ange moms på säljande av egentillverkad produkt till företag?

    Jag ska sälja en egen handgjord produkt till ett mindre företag. De vill att jag ska skriva et kvitto med bl a moms angivet. 

    Min fråga som oerfaren är hur jag anger moms när jag inte har ett eget företag? Om varan t ex kostar 100 kr, ska jag då lägga till 25 % av 100 kr, alltså 125 kr, eller ska jag skriva att det ingår moms i priset bara?

  • Svar på tråden Ange moms på säljande av egentillverkad produkt till företag?
  • Anonym (Svart)

    Med andra ord köper företaget in produkter svart. Snyggt företag du

  • Don3

    Då du som privatperson inte hanterar moms blir den 0%. I övrigt finns det säkert mallar för kvitton vara googla.

  • Anonym (lkjh)

    Jag sålde ett hantverk jag hade gjort till ett företag och de skrev ett handskrivet kvitto och förklarade det där med moms för mig. Jag har ju inget företag så hon skrev nått om noll% i moms. Minns inte riktigt, det var två år sen. Hon sa iaf att de var tvungna att göra så för att det skulle vara rätt och riktigt i deras bokföring sen. De köpte alltså inte svart som någon skrev om ovan. 


    Det går alltså som företag att köpa av privatperson, kolla på skatteverkets hemsida, kanske finns reglerna där? 

  • JakobK
    Anonym (Svart) skrev 2018-11-17 10:05:38 följande:

    Med andra ord köper företaget in produkter svart. Snyggt företag du


    På vilket sätt köper de in svart menar du?
  • JakobK

    Tack för svaren!

    Här stod det bra tyckte jag
    www.momsens.se/far-man-bokfora-kop-av-varor-och-tjanster-fran-privatpersoner

    Alltså om jag förstått det rätt. När man säljer en vara som privatperson så behöver inte moms ingå. Det räcker också att bara skriva ett enkelt kvitto/ förenklad faktura om det inte överstiger 4000 kr.

    Men om det handlar om en tjänst så måste arbetsgivaravgifter vara medräknade på nåt vis.

Svar på tråden Ange moms på säljande av egentillverkad produkt till företag?