• Äldre 17 Nov 17:10
    285 visningar
    9 svar
    9
    285

    Hjälp. Är det normalt att känna nåt i slidan innan mens?

    Hej.

    Jag är 34, har aldrig fött barn eller haft sex.

    För andra gången nu så har jag ett par dagar innan mens känt något nere inne i slidöppningen.

    Det är som en mjuk rund klump, kanske 0.7 cm bred, den glänser och känns typ lite rörlig eller det är kanske för att den är mjuk.

    Den finns i den nedre slidöppningen. Alltså om jag för in ett finger uppåt så känner jag inte den men om jag lixom för in fingret någonstans där nere, alltså den delen av slidöppningen som är närmast anus så känner jag den. Tog även bild på den genom att hålla isär blygläpparna och dra bort lite hud. Såg då att den glänste typ.

    Enligt min google sökning så kan det vara min cervix/livmoderhals.

    Undrar nu tre saker.

    1. Är detta normalt eller bör jag misstänka att det är framfall som sker?

    2. Är det normalt att den är typ en cm från öppningen?

    3. Om det är normalt, är det då normalt att endast en liten bit av cervix/livmoderhalsen syns när man undersöker?

    Är orolig och kommer få mens antingen idag eller dem närmaste dagarna så vill inte gå till gynekolog just nu förrän mensen är över om det behövs.

  • Svar på tråden Hjälp. Är det normalt att känna nåt i slidan innan mens?
  • Äldre 17 Nov 18:34
    #1

    Livmoderhalstappen är inte 0,7 cm. Den är 2-3 cm.

    Vad du ser är förmodligen ett slemhinneveck av något slag men det är svårt att säga när man inte sett hur det ser ut. Tappen är det inte i alla fall


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Nov 20:19
    #2

    Tack för svar.

    Jag tänkte att det kunde vara en del av tappen och inte hela? Eller är det omöjligt?

    Vet att det här är sjukt men är det ok om jag länkar en bild på grejjen via privat meddelande till dig?

  • Äldre 17 Nov 20:23
    #3
    Rebecka8556 skrev 2018-11-17 20:19:55 följande:

    Tack för svar.

    Jag tänkte att det kunde vara en del av tappen och inte hela? Eller är det omöjligt?

    Vet att det här är sjukt men är det ok om jag länkar en bild på grejjen via privat meddelande till dig?


    Tvivlar på det. Men du kan absolut skicka bilden!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Nov 20:39
    #4

    Tack. Har skickat en länk till dig.

  • Äldre 17 Nov 20:55
    #5

    Ser absolut inget konstigt på bilden. Den är på rätt håll va, bilden? Alltså upp är upp? Tror fortfarande att den bara att ett veck i slemhinna som gör att det blir så.

    Det är till 100% inte tappen. Om du känner med ett finger så långt in du bara når så kommer du känna tappen, förmodligen väldigt mjuk om du ska ha mens nu när som.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Nov 21:04
    #6

    Ja precis. Upp är upp. Ok.. Tack

    Kan slemhinnor bli så just innan mens eller är det inte kopplat till mensen?

  • Äldre 17 Nov 21:12
    #7
    Rebecka8556 skrev 2018-11-17 21:04:14 följande:

    Ja precis. Upp är upp. Ok.. Tack

    Kan slemhinnor bli så just innan mens eller är det inte kopplat till mensen?


    Slemhinnan påverkas av hormonerna så det kan absolut vara något som blir mer framträdande under olika delar av cykeln. Om den är väldigt hård när du känner på den så bör du kolla upp det, om det är någon förändring eller så. Men det ser helt normalt ut vad jag kan se på bilden.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Nov 21:18
    #8

    Den är mjuk och känns som att den är rörlig.

    Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen. Riktigt snällt av dig.

  • Äldre 17 Nov 21:24
    #9
    Rebecka8556 skrev 2018-11-17 21:18:34 följande:

    Den är mjuk och känns som att den är rörlig.

    Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen. Riktigt snällt av dig.


    Vad bra! Tycker inte du ska oroa dig!

    Inga problem!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Hjälp. Är det normalt att känna nåt i slidan innan mens?