• Utbrytarkonst

    Overall, vid vilken temperatur?

    När börjar era barn ha overall och vinterskor osv på sig? Vid vilken temperatur ungefär? Är + 6 här nu och jag tycker redan att det känns kallt, nästa vecka ska det gå ner mot 0 grader såg jag.

  • Svar på tråden Overall, vid vilken temperatur?
  • legomum

    När mina var mindre så hade de overall vid den här temperaturen eftersom små barn rör sig mindre och blir kallare fortare.

    Men mina 5 åringar har skalkläder på sig fortfarande. Tänker nog byta när det slutar vara så kladdigt ute.

  • Alexi

    Jag tycker vinteroverall är ett snöplagg. De håller inte riktigt för lek hela vintern om det inte är snö.

    Så innan räcker det ofta med skalbyxor och antingen vinterjacka eller skaljacka med fleece under.

    Vi kör ofta allvädersstövlar på fötterna innan snön kommer.

  • Utbrytarkonst
    Alexi skrev 2018-11-18 14:22:22 följande:

    Jag tycker vinteroverall är ett snöplagg. De håller inte riktigt för lek hela vintern om det inte är snö.

    Så innan räcker det ofta med skalbyxor och antingen vinterjacka eller skaljacka med fleece under.

    Vi kör ofta allvädersstövlar på fötterna innan snön kommer.


    Vi bor i Skåne nära kusten och det är inte alltid det kommer snö, det kan vara riktigt kallt vid 0 grader när det blåser, så det känns som -15 trots att det inte är snö, så skalkläder räcker inte riktigt då :/ men tycker att det är lika svårt varje år att veta när det är dags för vinterkläderna.
  • Utbrytarkonst
    legomum skrev 2018-11-18 13:35:09 följande:

    När mina var mindre så hade de overall vid den här temperaturen eftersom små barn rör sig mindre och blir kallare fortare.

    Men mina 5 åringar har skalkläder på sig fortfarande. Tänker nog byta när det slutar vara så kladdigt ute.


    Okej, var bor ni? Har en 5 åring och 3 åring, de använder också skalkläder för tillfället, men jag tycker att det börjar kännas kallt, fryser i min fodrade jacka själv. Tycker det är lika svårt varje år att veta när det är dags för vinterkläder.
  • Maddi

    Jag tycker, som så många andra, att det är skitsvårt att veta när vinterkläder ska fram. Men min regel ligger på om det är 0 grader och ska ligga där hela dagen då åker vinterkläder fram, jacka och byxor. Om det visar sig bli runt 3+ så får barnen ha skalkläder och fleece. Sen kanske jag fortfarande har kvar fodrade stövlar beroende på hur blött det är. Vinterskorna kanske kommer fram när de är lite halare och någon minus. 

    Sen beror de ju på vart i landet man bor, hur många minus det brukar bli. Här kan de bli -15 någon dag i vintern.men då är vi också ute kanske 1 timme -5 kanske vi istället är ute 3-4 timmar i sträck. 

     

  • LaFontaine

    Det här är första vintern på förskolan, men vi tänkte köra med lite tjockare skalbyxa, fleece och skaljacka och sen satsa på varmare skor, mössa och vantar. Jag har ett barn som sällan är still, så vi får se hur länge det funkar.

    Overallen tänkte jag ta fram när snön kommer!

  • Jsv17

    Jag har köpt två overaller, en tunnare som passar jättebra nu och en tjockare som jag planerar använda när det blir runt nollan. Min son går inte än och blir ju då lite mer stillasittande så tycker tjocka overallen behövs från noll, men har man ett rörligt barn hade jag kört lager på lager fram till snö och minusgrader så man kan ta av om de springer runt och på när de blir mer stilla


    Pojke 9-12-17
  • legomum
    Utbrytarkonst skrev 2018-11-18 15:20:49 följande:

    Okej, var bor ni? Har en 5 åring och 3 åring, de använder också skalkläder för tillfället, men jag tycker att det börjar kännas kallt, fryser i min fodrade jacka själv. Tycker det är lika svårt varje år att veta när det är dags för vinterkläder.


    Vi bor i Stockholm och ja det börjar bli ruggigt ute. Men grabbarna är ju påklädda med både mössa och vantar utöver skalbyxa o jacka. Så det blir lagom då de har en fleecetröja inunder också. Ullsockar i vanliga gummistövlar använder vi just nu.

    Sedan är de aldrig stilla heller och det hjälper ju till att hålla värmen.

    Du kan ju alltid byta till vinteroverallen när du vill. Finns inga rätt eller fel, man får se på barnen om de fryser i skalkläderna och antingen ta ett lager till eller byta till vinteroverall.
  • backen15

    Personligen så tycker jag att det är dags att byta till overall när det är 0 gradigt ute på dagarna! Är det plusgrader tycker jag att det räcker med vinterjacka o bra skalbyxor eventuellt ett fleecefordrat galonställ:)

  • asdfgh

    Nu var mina barn visserligen hemma och var förkylda idag men det var ju snorkallt trots att temperaturen låg på 2-3 plusgrader! Jag tänkte längtande på mina varma, gosiga täckbyxor trots att jag inte var ute länge och går barnen imorgon får de välja mellan overall och lager-på-lager i ull under skalkläder. Har en liten ullfantast så misstänker att jag får en av varje.

  • asdfgh

    Nu var mina barn visserligen hemma och var förkylda idag men det var ju snorkallt trots att temperaturen låg på 2-3 plusgrader! Jag tänkte längtande på mina varma, gosiga täckbyxor trots att jag inte var ute länge och går barnen imorgon får de välja mellan overall och lager-på-lager i ull under skalkläder. Har en liten ullfantast så misstänker att jag får en av varje.

  • elyse

    När det är runt -5 åker overallen på. Idag var det +2 på morgonen här i Uppsala. Mina barn, 1 och 4 år, hade skalkläder med fleeceställ under. Fodrade vantar och rejäl mössa. Tycker att det gör mycket vad de har för mössa och vantar och eventuell halsduk/fuskpolo.

  • LFF

    Mina femåringar klagade i slutet av förra veckan på att de frös (topptemperatur på 6 grader plus). Vi plockade fram tjockare jacka och termobrallorna i söndags så de hade med sig till förskolan igår samt de tjockare skorna. Bor i en kustnära kranskommun till Stockholm så det är rätt fuktigt och rått i luften. Barnen är ute större delen av dagen på förskolan. 

    Overall har de inte på förskolan. Eventuellt kommer de ha det när snön kommer men tidigare år har de alltid haft termobrallor och jacka.  

  • Fru Ve

    Jag tar fram det om det är minusgrader. Kring nollan och lite uppåt brukar mina ha fodrad galon samt allvädersstövlar.

  • Poppy75

    För mina killar passar det att börja med overall vid 5+ redan. De har ogärna på sig vantar och då är det bra med överskottsvärme från kroppen som kan värma upp. Sen tycker jag att det är sjukt mycket smidigare att få på dem ett plagg istället för flera.
    Nackdelen är att det sliter mycket på overallen men jag har tvillingar och inga yngre barn som ska ärva.

Svar på tråden Overall, vid vilken temperatur?