• Äldre 19 Nov 12:00
    1506 visningar
    18 svar
    18
    1506

    "svaga" spermier

    Hejsan

    Vi fick precis reda på att min man har "svaga" spermier, de sa hastigheten och mängden inte var något anmärkningsbart utan de var för "svaga".

    Någon som haft liknande men lyckats naturligt? vi har precis avbrutit IVF försök då jag inte fick tillräckligt många mogna ägg och de berättade då att min mans spermier var för "svaga".

    Vet någon annars om man kan ta nån vitamin eller ändrad kost för att förbättra dem?

    Tack för svar <3 

  • Svar på tråden "svaga" spermier
  • Äldre 19 Nov 19:04
    #1

    Det finns en hel del män kan göra för att få fler och bättre spermier. Nummer ett är sluta röka om man nu gör det. Gå ner i vikt. Inte dricka alkohol. Inte ha pungen varmt som t.e.x basta. Folsyra oh zink i mycket stora doser har visat sig kunna ge fler spermier. En liten studie visade att astaxantin kan hjälpa.

  • Äldre 20 Nov 09:27
    #2

    En studie visade att männen som tog BÅDE 5mg folsyra och 66mg Zink per dag i 3 månader förbättrade sitt spermaresultat. Det kan ju vara ett alternativ att testa om han vill.

  • Äldre 26 Nov 13:32
    #3

    Tack <3

    ja han är smal nära undernärd (men inte ohälsosam) och har slutat röka för 13 år sedan när vi blev tillsammans och fick ett kort återfall på 1-2 år, annars har han varit fri från det.

    Han bastar aldrig men sitter gärna med laptopen i famnen.

    Ska testa Folsyra och Zink som ni säger :) tack!

    Blev bara så besviken när läkarna säger "finns inget ni kan göra" när det finns så många forskningar på nätet om vitaminer -_- så tänkte om någon visste mer här.

    tack <3

  • Äldre 26 Nov 13:58
    #4
    Hellsing skrev 2018-11-26 13:32:29 följande:

    Tack <3

    ja han är smal nära undernärd (men inte ohälsosam) och har slutat röka för 13 år sedan när vi blev tillsammans och fick ett kort återfall på 1-2 år, annars har han varit fri från det.

    Han bastar aldrig men sitter gärna med laptopen i famnen.

    Ska testa Folsyra och Zink som ni säger :) tack!

    Blev bara så besviken när läkarna säger "finns inget ni kan göra" när det finns så många forskningar på nätet om vitaminer -_- så tänkte om någon visste mer här.

    tack <3


    Detta spermaprov din man gjort, gjordes det i Sverige?

    Annars skulle jag rekommendera att ni åker till Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest. Finns ej i Sverige, endast utomlands. Det testet är mycket bättre än alla andra spermatest, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel, men det kan EJ testas för i Sverige.

    Min man gjorde det på den kliniken i Riga.
  • Äldre 26 Nov 15:32
    #5
    UndrandeSökare skrev 2018-11-26 13:58:39 följande:
    Detta spermaprov din man gjort, gjordes det i Sverige?

    Annars skulle jag rekommendera att ni åker till Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest. Finns ej i Sverige, endast utomlands. Det testet är mycket bättre än alla andra spermatest, för även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel, men det kan EJ testas för i Sverige.

    Min man gjorde det på den kliniken i Riga.
    Hej Oj nej det var i Sverige, de kollade om jag fattade det rätt bara spermans kvalité för att bedöma insemination eller ivf, men vi fick typ suga ut svaret att något inte var bra.

    de sa först "i underkant" och vi frågade om det kan vara anledningen till att vi inte lyckats och då sa de nej, det kunde de inte svara på.

    Men nu när vi fick informationen de var svaga så sa de att spermierna inte klarar av att ta sig till äggen och det känns ju definitivt som att det inte är i underkant och är iaf en bidragande faktor till barnlösheten!

    vad kostar det om man gör det i Riga?
  • Äldre 26 Nov 16:25
    #6
    Hellsing skrev 2018-11-26 15:32:46 följande:
    Hej Oj nej det var i Sverige, de kollade om jag fattade det rätt bara spermans kvalité för att bedöma insemination eller ivf, men vi fick typ suga ut svaret att något inte var bra.

    de sa först "i underkant" och vi frågade om det kan vara anledningen till att vi inte lyckats och då sa de nej, det kunde de inte svara på.

    Men nu när vi fick informationen de var svaga så sa de att spermierna inte klarar av att ta sig till äggen och det känns ju definitivt som att det inte är i underkant och är iaf en bidragande faktor till barnlösheten!

    vad kostar det om man gör det i Riga?
    Sperm dna fragmentationstest kostar 130 euro hos Avalinic I Riga.
    Man kan se på www.forex.se under valutaomvandlare hur mycket det är i svenska pengar.

    Här hittar du hela klinikens prislista:
    www.avaclinic.lv/se/prislista.html

    Det går att flyga till Riga från Arlanda på 1 timme
    och man kan också ta båten (Tallink/Silja line) från Värtahamnen.

    Kliniken ligger på 10 minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Båten stannar 6 timmar i Riga innan den åker tillbaka, så man hinner med ett besök på kliniken innan det är dags att åka hem igen.

    www.tallinksilja.se/rigakryssning

    Jag började med att gå in på kliniken en vardag under kontorstid och började då att chatta med en av klinikens koordinatorer, och sen fortsatte vi kontakten via mail. Här är klinikens hemsida:
    www.avaclinic.lv/se/
  • Äldre 26 Nov 16:31
    #7
    +1

    Min man har käkat zink och folsyra i över 3 månader och han har ökat från 2 miljoner till 9,5 miljoner men det är innan man "tvättat" bort de skadade. Den siffror verkar inte öka lika mycket tyvärr. Vet inte vad man ska lägga till för vitamin för förbättra deras hälsa.

  • Äldre 26 Nov 16:39
    #8
    authentic skrev 2018-11-26 16:31:46 följande:

    Min man har käkat zink och folsyra i över 3 månader och han har ökat från 2 miljoner till 9,5 miljoner men det är innan man "tvättat" bort de skadade. Den siffror verkar inte öka lika mycket tyvärr. Vet inte vad man ska lägga till för vitamin för förbättra deras hälsa.


    Har din man gjort Sperm dna fragmentationstest utomlands?
    Då mäter man bland annat dnafel och fragmentationsfel, men vissa skador uppkommer med mannens ökade ålder och de går det inte att reparera tyvärr.
    Inte ens med höga doser folsyra och zink.

    Är det för mycket skador så är spermadonator enda alternativet. Vi har gjort dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) i Riga.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 27 Nov 06:25
    #9
    UndrandeSökare skrev 2018-11-26 16:39:46 följande:

    Har din man gjort Sperm dna fragmentationstest utomlands?

    Då mäter man bland annat dnafel och fragmentationsfel, men vissa skador uppkommer med mannens ökade ålder och de går det inte att reparera tyvärr.

    Inte ens med höga doser folsyra och zink.

    Är det för mycket skador så är spermadonator enda alternativet. Vi har gjort dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) i Riga.


    Undrande sökande! Finns det något de kan göra åt det, om mannen har fragmentationsfel på spermierna? Har du någon erfarenhet av vilka ställen utomlands som är bra och inte så dyra? Ska du själv göra ivf?
  • Äldre 27 Nov 10:12
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2018-11-27 06:25:37 följande:

    Undrande sökande! Finns det något de kan göra åt det, om mannen har fragmentationsfel på spermierna? Har du någon erfarenhet av vilka ställen utomlands som är bra och inte så dyra? Ska du själv göra ivf?


    Det beror på hur hög procentsats fragmentationsfel mannen har på sina spermier. Har han under 15% så kan det gå, men har han 30% så är enda alternativet att välja en spermadonator istället.

    Jag kan rekommendera att man tar flyget eller båten till Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest. Det kostar 130 euro och ni får provsvaret via mail efter 24 timmar.

    Det tar 1 timme att flyga från Arlanda till Riga. Eller så tar man båten (Tallink/Silja line) från Värtahamnen i Stockholm på kvällen och är framme i Riga kl 11.00 lokal tid nästa dag och då har man 6timmar på sig i Riga innan båten åker tillbaka. Det tar 10minuter att gå från båtterminalen i Riga till kliniken.

    För att få kontakt med kliniken googla på Avaclinic Riga och gå in på hemsidan (den finns på svenska också) och läs mer där. Om du går in på hemsidan på en vardag under kontorstid, så kan du börja chatta med någon av kliniken koordinatorer, man fortsätter sen kontakten via mail.

    Jag och min man gör inte ivf med egna ägg eller egna spermier utan gör dubbeldonation, dvs både äggdonation och spermiedonation.Samt att vi har använt PGS (kromosomtest på embryona på dag 5).
  • Anonym (Anna)
    Äldre 27 Nov 18:28
    #11

    Tack för dina svar! Och lycka till, jag håller tummarna!

  • Äldre 30 Nov 11:45
    #12
    UndrandeSökare skrev 2018-11-26 16:25:27 följande:
    Sperm dna fragmentationstest kostar 130 euro hos Avalinic I Riga.
    Man kan se på www.forex.se under valutaomvandlare hur mycket det är i svenska pengar.

    Här hittar du hela klinikens prislista:
    www.avaclinic.lv/se/prislista.html

    Det går att flyga till Riga från Arlanda på 1 timme
    och man kan också ta båten (Tallink/Silja line) från Värtahamnen.

    Kliniken ligger på 10 minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Båten stannar 6 timmar i Riga innan den åker tillbaka, så man hinner med ett besök på kliniken innan det är dags att åka hem igen.

    www.tallinksilja.se/rigakryssning

    Jag började med att gå in på kliniken en vardag under kontorstid och började då att chatta med en av klinikens koordinatorer, och sen fortsatte vi kontakten via mail. Här är klinikens hemsida:
    www.avaclinic.lv/se/
    Tack <3 då vet jag att jag kollar på rätt klinik med <3 
    vi bor i Skåne så blir lite mer omständigt men ska se om jag kan få min man sugen på att gå, han har lite högre stolthet än andra så har svårt att vilja gå lika långt som mig för att kontrollera sig :)  (men längtan är lika stor, men före vi fick svar så var det mer fokus på mina ägg då jag har låg äggreserv och min man var så säker på att allt var okej på honom)
  • Äldre 30 Nov 11:46
    #13
    authentic skrev 2018-11-26 16:31:46 följande:

    Min man har käkat zink och folsyra i över 3 månader och han har ökat från 2 miljoner till 9,5 miljoner men det är innan man "tvättat" bort de skadade. Den siffror verkar inte öka lika mycket tyvärr. Vet inte vad man ska lägga till för vitamin för förbättra deras hälsa.


    tack för tipset!!! ska köpa hem till honom!! nu sa de inte mängden var ett sånt problem men om man ökar mängden så borde ju ändå chanserna bli bättre! 
  • Äldre 30 Nov 11:49
    #14
    UndrandeSökare skrev 2018-11-27 10:12:15 följande:
    Det beror på hur hög procentsats fragmentationsfel mannen har på sina spermier. Har han under 15% så kan det gå, men har han 30% så är enda alternativet att välja en spermadonator istället.

    Jag kan rekommendera att man tar flyget eller båten till Avaclinic i Riga och gör Sperm dna fragmentationstest. Det kostar 130 euro och ni får provsvaret via mail efter 24 timmar.

    Det tar 1 timme att flyga från Arlanda till Riga. Eller så tar man båten (Tallink/Silja line) från Värtahamnen i Stockholm på kvällen och är framme i Riga kl 11.00 lokal tid nästa dag och då har man 6timmar på sig i Riga innan båten åker tillbaka. Det tar 10minuter att gå från båtterminalen i Riga till kliniken.

    För att få kontakt med kliniken googla på Avaclinic Riga och gå in på hemsidan (den finns på svenska också) och läs mer där. Om du går in på hemsidan på en vardag under kontorstid, så kan du börja chatta med någon av kliniken koordinatorer, man fortsätter sen kontakten via mail.

    Jag och min man gör inte ivf med egna ägg eller egna spermier utan gör dubbeldonation, dvs både äggdonation och spermiedonation.Samt att vi har använt PGS (kromosomtest på embryona på dag 5).
    Väldigt intressant <3 hur känner ni över dubbeldonation? för jag har låg äggreserv och min mans spermier är svaga så vi funderar på dubbeldonation men det är ju så känslosamt och svårt att ta beslutet liksom..

    Förlåt om frågan är okänslig..
  • Äldre 30 Nov 12:14
    #15
    Hellsing skrev 2018-11-30 11:49:09 följande:
    Väldigt intressant <3 hur känner ni över dubbeldonation? för jag har låg äggreserv och min mans spermier är svaga så vi funderar på dubbeldonation men det är ju så känslosamt och svårt att ta beslutet liksom..

    Förlåt om frågan är okänslig..
    Frågan är helt ok.  Jag och min man gör redan dubbeldonation, dvs både äggdonation och spermiedonation hos Avaclinic i Riga. Samt att vi har använt PGS (kromosomtest på embryona på dag 5).

    Vi valde det eftersom vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v. 12.
    Det hade blivit 5 tidigare missfall och vi misstänkte att mina ägg var problemet eftersom jag var 40+ men med bra amh. Men efter mannen gjort Sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades så valde vi dubbeldonation, och vi är nöjda med det valet.

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS (kromosomtest på embryon) på 8st och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

    Men tyvärr blev det missfall, och eftersom embryona var normala kromosommässigt, så förstod vi att problemet var mitt överaktiva immunförsvar. Så vi reste då vidare till Dr Gorgys klinik i London för en ny större immunutredning än vi tidigare gjort i Aten.

    Vi har fortfarande kvar 5 normala emrbyon i frysen i Riga som jag planerar sätta in ett i taget efter jag fixat mer immunmedicinering.

    Du kan läsa hela vår historia här:
    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare
  • Äldre 30 Nov 13:48
    #16
    UndrandeSökare skrev 2018-11-30 12:14:14 följande:
    Frågan är helt ok.  Jag och min man gör redan dubbeldonation, dvs både äggdonation och spermiedonation hos Avaclinic i Riga. Samt att vi har använt PGS (kromosomtest på embryona på dag 5).

    Vi valde det eftersom vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v. 12.
    Det hade blivit 5 tidigare missfall och vi misstänkte att mina ägg var problemet eftersom jag var 40+ men med bra amh. Men efter mannen gjort Sperm dna fragmentationstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades så valde vi dubbeldonation, och vi är nöjda med det valet.

    Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS (kromosomtest på embryon) på 8st och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

    Men tyvärr blev det missfall, och eftersom embryona var normala kromosommässigt, så förstod vi att problemet var mitt överaktiva immunförsvar. Så vi reste då vidare till Dr Gorgys klinik i London för en ny större immunutredning än vi tidigare gjort i Aten.

    Vi har fortfarande kvar 5 normala emrbyon i frysen i Riga som jag planerar sätta in ett i taget efter jag fixat mer immunmedicinering.

    Du kan läsa hela vår historia här:
    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare
    Tack för svaren <3 det känns väldigt skönt att veta hur bra er erfarenhet var! läste om DNA fragmentering och deras exempel på hur det kan se ut vid hög sperma fragmentering var nästan mitt i prick hur vårt första IVF gick till, det står embryot utvecklas fel från dag 2 och det gjorde dem hos oss, den delade sig fel.
  • Äldre 30 Nov 14:03
    #17
    Hellsing skrev 2018-11-30 13:48:57 följande:
    Tack för svaren <3 det känns väldigt skönt att veta hur bra er erfarenhet var! läste om DNA fragmentering och deras exempel på hur det kan se ut vid hög sperma fragmentering var nästan mitt i prick hur vårt första IVF gick till, det står embryot utvecklas fel från dag 2 och det gjorde dem hos oss, den delade sig fel.
    Varsågod. Du får väl sätta din ner med mannen i helgen om ni har tid och försöka föreslå en resa till Riga? Man kan ju välja att stanna någon dag och semestra i staden också om man vill, och göra en liten minisemester av det hela, så gjorde vi.

    Första gången flög vi dit från Arlanda och stannade några dagar, träffade läkaren, gjorde vul, och sperm dna fragmentationtest och köpte de mediciner som behövdes inför insättning (östrogen, progesteron, nedregleringsspruta) och semestrade lite, gick runt och tittade på vackra byggnader och statyer, åt god mat i Riga.  Sen tog jag ensam båten över nästa gång för insättning.
  • Äldre 1 Dec 16:09
    #18
    +1
    Hellsing skrev 2018-11-30 13:48:57 följande:

    Tack för svaren <3 det känns väldigt skönt att veta hur bra er erfarenhet var! läste om DNA fragmentering och deras exempel på hur det kan se ut vid hög sperma fragmentering var nästan mitt i prick hur vårt första IVF gick till, det står embryot utvecklas fel från dag 2 och det gjorde dem hos oss, den delade sig fel.


    Du kan inboxa mig om du vill om du har fler frågor.
Svar på tråden "svaga" spermier