• Sadie

    Nytt efternamn, hur byter man körkort och pass?

    Jag och min man har bytt efternamn. När man skaffar nytt pass måste man kunna identifiera sig med giltigt ID, likaså när man ska hämta ut nytt körkort. Så hur ska man göra, när man inte kan hämta ut det ena för att man inte har det andra och tvärtom?

    Gäller ens mitt körkort nu? Transportstyrelsen skulle skicka ut handlingar men har inte fått nåt än. När jag handlar online, ska jag göra det i mitt gamla efternamn så det står samma namn som på körkortet? Går det ens att hämta ut paket med ett körkort som inte har ens rätta efternamn?

    Läste också att ens make, föräldrar eller vuxna barn kan vara med och intyga, den ende som är aktuell där i mitt fall är ju min man men då även han bytt namn så har han ju ingen giltig id-handling heller.

    Känns som moment 22, detta?

  • Svar på tråden Nytt efternamn, hur byter man körkort och pass?
  • kela t

    Man får väl ett namnändringsintyg vid namnbytet att visa upp ?..det fick jag på 80-talett..lättast skaffar man nog nytt id-kort hos polisen..

  • Sadie
    kela t skrev 2018-11-19 15:46:47 följande:

    Man får väl ett namnändringsintyg vid namnbytet att visa upp ?..det fick jag på 80-talett..lättast skaffar man nog nytt id-kort hos polisen..


    Id-kort hos polisen, vad ska jag med det till?

    Jag har ju fått ett intyg om namnbyte i Kivra från Skatteverket, gäller det som ID då?
  • kela t

    Vet ej..men namnändringsintyget visade jag upp hos bank och hyresvärd..i väntan på id-kort med nya namnet så skaffade jag det hos polisen, går fortast där för de har t.o.m. kamera för fotot till nya id-kortet..

  • Sadie
    kela t skrev 2018-11-19 15:59:46 följande:

    Vet ej..men namnändringsintyget visade jag upp hos bank och hyresvärd..i väntan på id-kort med nya namnet så skaffade jag det hos polisen, går fortast där för de har t.o.m. kamera för fotot till nya id-kortet..


    Jag använder ju mitt körkort och mitt pass som id-handlingar så får väl gå till Polisen och se om det funkar att fixa pass med gammalt namn på körkort/pass + namnbytet från Skatteverket.
  • Mascaraklumpar

    Boka en passtid. Ta med det gamla passet. När du fått passet beställer du körkort. Fram till dess använder du det gamla namnet om du beställer något.

  • oshark
    Sadie skrev 2018-11-19 15:27:49 följande:

    Jag och min man har bytt efternamn. När man skaffar nytt pass måste man kunna identifiera sig med giltigt ID, likaså när man ska hämta ut nytt körkort. Så hur ska man göra, när man inte kan hämta ut det ena för att man inte har det andra och tvärtom?

    Gäller ens mitt körkort nu? Transportstyrelsen skulle skicka ut handlingar men har inte fått nåt än. När jag handlar online, ska jag göra det i mitt gamla efternamn så det står samma namn som på körkortet? Går det ens att hämta ut paket med ett körkort som inte har ens rätta efternamn?

    Läste också att ens make, föräldrar eller vuxna barn kan vara med och intyga, den ende som är aktuell där i mitt fall är ju min man men då även han bytt namn så har han ju ingen giltig id-handling heller.

    Känns som moment 22, detta?


    Jag bytte pass först. Tog med mig mitt gamla pass och personbevis plus det brevet man fåt hem om att namnet nu är ändrat. Sen skulle jag hämta ut mity pass på ambassad utomlands så eftersom jag behövde resa med det fick jag behålla det och använde det till att hämta ut nya passet. Efter det bytte jag körkort.

    Så det borde inte vara nåt problem att hämta nytt pass med gammalt körkort, däremot tvärtom kan det bli problem eftersom Posten inte låter dig hämta ut körkortet utan giltigt leg med nya namnet.
Svar på tråden Nytt efternamn, hur byter man körkort och pass?