• mumsis

    Kreativ och aktiv son

    Min son är snart 4 år. Han är ett barn med mycket energi, han är kreativ, utåtriktad, påhittig, uppfinningsrik, rolig samtidigt som han är omtänksam och mån om andra. Han älskar att stå i centrum, på kalas ställer han sig gärna och sjunger och dansar och älskar uppmärksamheten. Han älskar att leka med andra barn och pratar med alla man möter. Han älskar att pyssla, dega, pärla, bygga lego och kan koncentrera sig länge. Han är liksom inte överaktiv, men han känns som en väldigt levnadsglad människa. Jag känner igen mig själv mycket i honom.

    När vi träffar andra barn blir han väldigt intensiv. Han tycker att det är så roligt och kan liksom inte hejda sig, utan blir väldigt uppjagad och leker högljudda, fartfyllda lekar. Vissa av hans kompisar är i princip likadana och de härjar på tillsammans. Vissa är mer stillsamma och då tar min son över totalt och jag vet inte hur jag ska hantera detta. Är nära vän med föräldrarna till ett av de stillsamma barnen och de verkar tycka det är jobbigt att deras barn typ blir ?överkörd? av vårat. Vill gärna fortsätta umgås med dem. Hur ska man göra för att leken ska bli mer jämlik?

  • Svar på tråden Kreativ och aktiv son
  • Almina

    Har ni provat att förbereda sonen plus material för pysselstund. Jag tänker att om det är sådant han gillar annars, och som ju är stillsamt, kanske kan passa båda barnen?

  • Hararochkaniner

    Vilken kul kille. Min son hade älskat att leka med honom. 

    Prova att varva det. Ibland ta med kompisarna till ett ställe där de kan springa omkring och "härja" vilt och ibland berätta att nu är det tid för lugn lek. Det brukar fungera för oss. Se till att han blir av med överskottsenergi innan. 

    Lycka till och grattis till en underbar liten buskille

  • mumsis

    Ja, han har många charmiga sidor. Jag vill så gärna att han ska få vara den han är. Har själv erfarenhet av att föräldrarna tyckte jag var ?jobbig? när jag inte fick utlopp för min kreativitet och energi. Många tyckte också att jag tog för mycket plats i skolan, jag var ganska clownig av mig, vilket var ovanligt som tjej och inte accepterat. Detta har gjort att jag ofta lagt band på mig i många relationer och situationer med rädsla att ?vara för mycket?. Men inser mer och mer hur lika jag och sonen är och vill att han ska få va som han är. För det är många fina sidor men i vårt Sverige är det lätt att man blir ?för mycket? med dessa egenskaper...

    Men tack för era tips. Får förbereda bättre nästa gång och se till att han har sprungit av sig ordentligt i förväg!

  • Hararochkaniner
    mumsis skrev 2018-11-19 19:13:15 följande:

    Ja, han har många charmiga sidor. Jag vill så gärna att han ska få vara den han är. Har själv erfarenhet av att föräldrarna tyckte jag var ?jobbig? när jag inte fick utlopp för min kreativitet och energi. Många tyckte också att jag tog för mycket plats i skolan, jag var ganska clownig av mig, vilket var ovanligt som tjej och inte accepterat. Detta har gjort att jag ofta lagt band på mig i många relationer och situationer med rädsla att ?vara för mycket?. Men inser mer och mer hur lika jag och sonen är och vill att han ska få va som han är. För det är många fina sidor men i vårt Sverige är det lätt att man blir ?för mycket? med dessa egenskaper...

    Men tack för era tips. Får förbereda bättre nästa gång och se till att han har sprungit av sig ordentligt i förväg!


    Sök dig till likasinnade. Det hade både du och sonen mått bättre av. Ni kan ju fortfarande umgås med dessa lugna, lite långsammare människor fast i mindre skala Jag tycker inte du ska försöka anpassa honom för mycket efter andra, kanske bara att prata med honom i framtiden om att låta andra barn ta plats i leken också, men han är ju knappt fyra. Han kanske till och med är bra för dessa andra barn och drar igång dem lite. Eller så kommer ni bara helt naturligt fasa ut dom i era liv och skaffa nya vänner som passar er bättre. 
  • Anonym (-)

    Låt honom hållas för nu. Förmodligen kommer föräldrar till lugna barn att ta avstånd, så vill du gärna fortsätta att umgås så får du börjar stoppa in din son mellan ramarna. Kanske är likabra så han är redo för verkligheten med skola och så senare.

    Han kommer att få det tufft annars och bli "den där störiga ungen".

    Finns några såna, helt utan fostran, i mitt barns klass. Både tjejer och killar. De kan inte anpassa sig. Men obsskolor verkar inte finnas för dessa stackare.

    Alla har wt-föräldrar.

  • hammarhajen

    Kan ni styra upp lekar där ni vuxna är med och vägleder? Som att baka pepparkakor eller så, tillsammans. Eller där fokus är mer på aktiviteten än talutrymmet? Till exempel gå på badhus. 

    Tror att det är nyttig träning för alla barn, att vänta på sin tur att prata, att lyssna på någon annan, vänta på hjälp etc. 

    Och ut och rasa av sig innan sådana träffar, spring bort lite energi. 

  • Alexi

    En grej jag kan tycka är jobbigt som vuxen är när man ska titta i oändlighet på barn som sjunger, dansar osv och man förväntas vara så entusiastisk. Det blir ofta bara långdraget. Så vill du underlätta för andra föräldrar så låter du sonen uppträda för er föräldrar hemma men hoppa över det hos andra.

  • Fritidsmamman
    Alexi skrev 2018-11-20 19:05:59 följande:

    En grej jag kan tycka är jobbigt som vuxen är när man ska titta i oändlighet på barn som sjunger, dansar osv och man förväntas vara så entusiastisk. Det blir ofta bara långdraget. Så vill du underlätta för andra föräldrar så låter du sonen uppträda för er föräldrar hemma men hoppa över det hos andra.


    Håller med här!

    Vissa saker ditt barn gör, är det du och endast du som tycker är sött/härligt/ovanligt/häftigt/talangfullt/etc. Andra sitter bara med falska sammanbitna leenden och tänker "när fan ska ungjäveln sluta!?".
Svar på tråden Kreativ och aktiv son