• Äldre 19 Nov 18:18
    442 visningar
    14 svar
    14
    442

    Hjälp mig med sallader/grönt !

    Hejsan!

    Jag är så fantasilös kring sallader eller något nyttigt till riset och kycklingen.... eller till potatisen och köttfärssåsen... ni förstår, det gröna är borta! Jag är duktig på att göra mat men helt fantasilös i det nyttiga. Varje gång jag handlar och går förbi grönsakshyllorna så tänker jag bara såhär: gurka, sallad, tomat...usch vad tråkigt. Och så struntar jag i det och köper rödbetssallad på burk istället, för det tycker jag om... haha.

    Jag tar gärna emot tips på olika sallader/grönsaker/rotsaker eller vadsomhelst som man kan äta med maten för att få in lite nyttigheter. Gärna i utförliga former också, t.ex hur jag tillreder det osv... Ge mig lite tips :)

  • Svar på tråden Hjälp mig med sallader/grönt !
  • Anonym (Kål o Rotfru­kter)
    Äldre 19 Nov 18:52
    #1
    +1

    Smör och vitlöksstekta morotsskivor
    Kokta rödbetor med fetaost
    Pizzasallad, Coleslaw, stekt kål, gräddkokt kål.
    Ugnsrostade palsternackor med timjan,olivolja o vitlök
    Ratatoui med squach (zuccini).

  • Äldre 19 Nov 19:06
    #2

    Det är inte så svårt egentligen. Man kan riva nästan vad som helst och prova sig fram. rivna råa rödbetor är supersmarrigt.
    En blandad sallad med vanlig isbergssallad+ ruccola+ rivna morötter. Prova dig fram med de smaker och blandningar du själv gillar. Selleri ger extra sting men inte alla som gillar. Groddar är alltid gott.

    För att göra rivna morötter lite mer spännande så kan du riva ner något sött äpple och hälla över juicen från en halv pressad citron. Mums! 

    Mmm... Längtar tills bebisen kommer ut och jag ska bli helvegetarian igen. Två saker att se fram emot på samma gång.

    Jo, jag glömde. Tomater (vanlig storlek) i trekantsklyftor med lite salt och peppar med mild vinegrette eller små tomater delade på mitten med dragon, salt och peppar och lite olivolja. 

    Det finns dessutom salladskrydda man kan köpa för att göra alla sallader lite mer spännande.

  • Äldre 19 Nov 19:09
    #3

    Nedan kommer mina paradvarianter

    Tips 1 - "asiatisk" råkostsallad
    färsk broccoli små buketter 
    färsk blomkål i små buketter
    morötter i sneda slantar
    knåda ihop ovan med 1 msk olivolja, 1 tsk sesamolja, 1 tsk ostronsås, 1 tsk vinäger. 

    Tips 2 - kokt blandgrönt med vitök
    haricuvert och broccolibuketter kokas (ca 5 min), vattnet slås av, på med en klick smöt och en pressad vitlöksklyfta, blanda.

    Tips 3 - smakrik tomatsallad
    Skär tomater i bitar (gärna oregelbundna och olika sorters tomater)
    evt 1 liten rödlök, finhackad.
    + dressing, hacka 1 vitlöksklyfta blanda med balsamico vinäger (2 tsk) och olivolja (1 msk), lite salt och peppar, Blanda med de hackade tomaterna. 

    Tips 4 - roligare grönsaker i salladen
    Gör en "vanlig sallad", men ha även i färska broccolibuketter, blomkålsbuketter, kålrabi i fina stavar, en liten näve ruccola/ärtskott som hackats. 

  • Äldre 19 Nov 19:18
    #4

    Istället för att ha sallad på sidan om går det utmärkt att riva ner morötter och vitkål i köttfärssåsen, ugnsrosta rotsaker och äta istället för ris till grytan och woka broccoli,vitkål, purjo,lök,morötter, groddar mm med kyckling.

  • Äldre 19 Nov 19:18
    #5

    Istället för att ha sallad på sidan om går det utmärkt att riva ner morötter och vitkål i köttfärssåsen, ugnsrosta rotsaker och äta istället för ris till grytan och woka broccoli,vitkål, purjo,lök,morötter, groddar mm med kyckling.

  • Äldre 19 Nov 19:20
    #6

    grönkålschips är gott att ha till maten eller nyttigare snack, finns många recept och alla går ut på att man tar lite olja på + salt och kör i ugnen. Tunna blad så det går fort i slutet, bränn ej!

  • Äldre 19 Nov 21:32
    #7

    Man kan pigga upp en tråkig sallad med en vinägrett eller dressing.(Och då inte överdriva, för då blir ju det snabbt mindre nyttigt igen).

    Jag gör inga avancerade sallader när jag har det till mat.
    Det är ett par grejer bara, ofta bara sallad tomat och gurka till i nån kombo, men även oliver och annat kan leta sig in i denna sallad.


    Sen kan jag köra en batch böner istället för sallad.
    Som jag brukligt har i lök, vitlök och och nån chili(torkad eller färsk), yamasa(JP Soja) och srischa kanske.
    Brukar sällan bli samma, då det är slänga i vad man ser oftast.


    hur många meter var det?
  • Äldre 19 Nov 22:54
    #8

    Sauterad grönkål:
    Riv i minder bitar och blanda i en stekpanna med lock tillsammans med lite hackad vitlök och hackad chilipeppar/annan hotpepper, salt, svartpeppar, lite vatten och sautera under lock några minuter.

    Snabbvarianten: Riv i mindre bitar i en skål, blanda med lite salt, peppar, vitlökspulver, chili flakes, eller valfri krydda och micra en eller två minuter.

    Kan ätas med det mesta.

  • Äldre 20 Nov 00:40
    #9

    Ruccola, gurka, tomat, rödlök, Ica basic fetaost, melon, avacado. Antingen ihopblandat eller tillsammans var för sig på ett fat. Ser trevligt ut och jäkligt gott :)

    Ibland har man kanske bara nåt lite hemma men lägg ihop vad som finns. Det är bättre än inget.

    Stora kokta Rödbetor i skivor i en ugnsform, smula fetaost över, ringla honung över och valnötter ovanpå. Gott och nyttigt :)

    Hemmagjord coleslaw, riv vitkål i strimlor och lägg nån minut i kokt vatten så de mjuknar lite, häll av och blanda med strimlade morötter, skivad rödlök, blanda ihop med lite majonnäs, gräddfil eller creme fraiche(vad man har hemma) salt och svartpeppar. Väldigt frächt och gott.

    Se till att ha lite oliver tex hemma. Nyttigt och jättegott som tillbehör.

  • Anonym (Klas-­Göran)
    Äldre 20 Nov 02:06
    #10
    +1

    1. Skiva tomater, paprika och rödlök. Kalamataoliver och riktig fetaost till det. Blanda en del vinäger med en del olja, jag gillar när den är lite syrligare. Salta och peppra och häll över salladen.

    2. Väl skölja kidneybönor, antingen köpt i tetra eller konserv eller kokade hemma. Hacka tomater och gul och röd lök. Blanda i en skål med en vinegrett.

    3. Riv vitkål och en skalad morot. Riv även ett syrligt äpple och hacka en halv röd lök. Vispa upp lite creme fraiche eller grädde, blanda i majonnäs, salt och peppar samt antingen vinäger eller citron eller lime och rör ihop smeten med rotfrukterna. Du kan göra samma variant utan majo också. Ersätt cf/grädde och majo med olja och blanda i den vinäger du tycker om och smaka, krydda eventuellt med mer salt och peppar.

    4. Riven vitkål, ca 1/2-1 liter blandas med lite lingonsylt. Passar väldigt bra till husmanskost som till exempel blodpudding och kroppkakor.

    5. Sista tipset är nog det bästa. Se till att alltid ha färdiga grönsakstavar, bitar av rotfrukter och en god men hälsosam dip att plocka fram istället för godis, mackor, kakor. en tallrik med skivade tomater, gurka, skivad paprika och riven sallad och morot är också bra att ha i kylen när man inte orkar skära upp grönsaker till de stuvade makaronerna. Får man i sig baljväxter, paprika, gurka, rotfrukter och tomat så kan man känna sig trygg med att man tillgodoser behovet av rotsaker och grönsaker. Glöm inte att även äta en frukt eller två under dagen.

    Med färdiga sallader i kylen så är det lättare att äta mer av det som våra kroppar mår bäst av.

  • Äldre 20 Nov 10:24
    #11
    Anonym (Klas-Göran) skrev 2018-11-20 02:06:48 följande:

    5. Sista tipset är nog det bästa. Se till att alltid ha färdiga grönsakstavar, bitar av rotfrukter och en god men hälsosam dip att plocka fram istället för godis, mackor, kakor. en tallrik med skivade tomater, gurka, skivad paprika och riven sallad och morot är också bra att ha i kylen när man inte orkar skära upp grönsaker till de stuvade makaronerna. Får man i sig baljväxter, paprika, gurka, rotfrukter och tomat så kan man känna sig trygg med att man tillgodoser behovet av rotsaker och grönsaker. Glöm inte att även äta en frukt eller två under dagen.

    Med färdiga sallader i kylen så är det lättare att äta mer av det som våra kroppar mår bäst av.


    Ja stavar av grönsaker och rotfrukter är perfekt (även till soffmyset), faktiskt även utan dipp. Men helt klart festligare med dipp till! Även coctailtomater går åt försvinnande fort hemma hos oss.
  • Äldre 20 Nov 11:30
    #12

    Guuud vad mycket intressant! Nu fick jag ju en massa idéer! Tusen tack ska ni ha alla <3 <3

  • Äldre 20 Nov 16:41
    #13
    Tow2Mater skrev 2018-11-19 22:54:41 följande:
    Sauterad grönkål:
    Riv i minder bitar och blanda i en stekpanna med lock tillsammans med lite hackad vitlök och hackad chilipeppar/annan hotpepper, salt, svartpeppar, lite vatten och sautera under lock några minuter.

    Snabbvarianten: Riv i mindre bitar i en skål, blanda med lite salt, peppar, vitlökspulver, chili flakes, eller valfri krydda och micra en eller två minuter.

    Kan ätas med det mesta.

    mmmm, mumma, gör nått liknande och stir fry, och även med soja(yamasa), sesamolja och en skvätt sherry.
    Alla kålsorter är bra till detta skulle jag tro, men brukar bli mestadels röd och vitkål


    hur många meter var det?
  • Anonym (Natal­ie)
    Äldre 21 Nov 19:58
    #14

    Rostade kikärtor är jättegott. Ta bara en burk kikärtor, skölj, lägg i en form eller på en plåt med olja, salt, peppar och lite chili och in i ugnen. Fungerar till det mesta. Spenat, tomater (gärna rostade de med), get- eller fetaost, rotsaker, sockerärtor, sparris.

    Brysselkål är också väldigt gott, speciellt så här års.

Svar på tråden Hjälp mig med sallader/grönt !