• thenextboy

    Hjälp mig välja matta.

    Snart är nästan hela min lägenhet klar.

    Men det enda som fattas är mattan.

    Mattan ska till vardagsrummet och jag behöver väl en stor matta? Räcker det med 160x230 eller ska jag satsa på 200x300?

    Och den största frågan är väl vad jag ska ha för färg?

    I vardagsrummet har jag en jätte stor u soffa i mörkgrå färg.

    Jag har gråa gardiner som matchar soffan, alltså samma färg.

    Jag har ett soffbord som har svarta ben och en glasskiva.

    Jag har en vit tv bänk.

    Och så har jag ljusgråa tapeter och brunt laminatgolv om det spelar någon roll.

    En vän sa till mig att jag ska köpa en svart matta eftersom jag har ett soffbord med svarta ben. Eller vad säger ni? Här kommer soffbordet: www.mio.se/produkt/corona/33881867

    Soffan är gigantisk. 380 cm är den.

    Hur stor matta ska jag ha och vilken färg?

  • Svar på tråden Hjälp mig välja matta.
  • thenextboy
    Aurora Borrealis skrev 2018-11-19 22:17:41 följande:

    röd. Du kan ha vilken matta som helst bara den inte är svart, grå eller brun. Tycker också färgklick.


    Röd? Jag har ju inget annat rött i rummet?
  • Aurora Borrealis

    Bryt av. Snyggast att matcha med en kontrast till det gråa, svarta, bruna, speciellt om soffa, väggar o gardiner är grått och du matchat det med svart och brunt. Röd piggar upp. Något som bryter av det mörka.

  • thenextboy
    Aurora Borrealis skrev 2018-11-19 22:26:17 följande:

    Bryt av. Snyggast att matcha med en kontrast till det gråa, svarta, bruna, speciellt om soffa, väggar o gardiner är grått och du matchat det med svart och brunt. Röd piggar upp. Något som bryter av det mörka.


    Så fet räcker med röd matta bara? Behövs röda prydnadskuddar?
  • marräng

    Jag hade nog inte tagit en svart matta. Rummet kommer att bli så mörkt. Jag hade kort på en ljus matta med nått mönster på.

  • Tihi

    Håller med dom andra. Bryt av med en färg som röd t ex. Släng på lite prydnadskuddar och en filt eller något annat som matchar det röda så knyter du ihop säcken. Det värsta som finns är när allt i ett rum är i samma färgskala för då blir det bara en enda sörja där inget sticker ut.

  • Tina81

    Håller med om färgklick men jag skulle valt det på saker som är lätta att byta ut, tex kuddar och inte en matta. En neutral bas. Och personligen skulle jag inte valt rött som färgklick, men det är ju en smaksak. Vilken färgskala dras du till?

    Neutral matta i ull eller viskos kan vara fint.

Svar på tråden Hjälp mig välja matta.