• Äldre 19 Nov 23:48
    322 visningar
    5 svar
    5
    322

    Apple-ID

    Nån har ?hackat? mitt Apple-ID och gjort köp för 1100kr!!! Vad gör jag? Har letat och letat och blir inte klok på vart jag kan ringa eller vad jag kan göra. Har spärrat mitt kort och bytt lösen.

    När jag gjorde den senaste uppdateringen i helgen så kom det upp att jag skulle uppdatera mitt Apple-ID säkerhetsfrågorna kom upp jag svarade och fyllde i lösen. Det var då det hände.. hur vet jag inte

    Snälla hjälp! Jag är sjukpensionär och har definitivt inte råd att förlora dom pengarna

  • Svar på tråden Apple-ID
  • Äldre 20 Nov 00:22
    #1

    Usch, va obehagligt att bli hackad sådär och sen bli av med massa pengar. :/ Jag utsattes själv för ett hacker försök helt nyligen men lyckades reda ut det genom att inte tillåta inloggning på den främmande enheten (en dator i Kina tydligen), sen byta Apple-ID. Det gick alltså bra men hade kunnat sluta illa. :/

    Bra att du spärrat ditt kort och bytt lösenord. Här e ett telefonnummer till Apple?s support i Sverige: tel: 020-100 529. Hittade det på den här sidan: support.apple.com/sv-se/HT201232

    Hoppas du kan få hjälp!

    Lycka till!

  • Äldre 20 Nov 00:24
    #2

    *Jag bytte förstås inte Apple-ID utan lösenordet för Apple-ID.

  • Äldre 20 Nov 00:36
    #3
    flygrl skrev 2018-11-20 00:22:10 följande:

    Usch, va obehagligt att bli hackad sådär och sen bli av med massa pengar. :/ Jag utsattes själv för ett hacker försök helt nyligen men lyckades reda ut det genom att inte tillåta inloggning på den främmande enheten (en dator i Kina tydligen), sen byta Apple-ID. Det gick alltså bra men hade kunnat sluta illa. :/

    Bra att du spärrat ditt kort och bytt lösenord. Här e ett telefonnummer till Apple?s support i Sverige: tel: 020-100 529. Hittade det på den här sidan: support.apple.com/sv-se/HT201232

    Hoppas du kan få hjälp!

    Lycka till!


    TACK! Ja det känns jätteobehagligt, man funderar ju på hur stor del av telefonen dom har haft tillgång till

    Och pengarna så här inför jul är extra trist

    Skönt att det gick bra för dig.

    Jag har bytt applelösen och spärrat bankkortet, hoppas det ska vara nog

    Tack ska ringa direkt imorn
  • Äldre 20 Nov 00:53
    #4
    Starka skrev 2018-11-20 00:36:14 följande:

    TACK! Ja det känns jätteobehagligt, man funderar ju på hur stor del av telefonen dom har haft tillgång till

    Och pengarna så här inför jul är extra trist

    Skönt att det gick bra för dig.

    Jag har bytt applelösen och spärrat bankkortet, hoppas det ska vara nog

    Tack ska ringa direkt imorn


    Ja, det e ju en sorts inbrott. Främmande illvilliga människor som rotar runt i ens privata saker.

    Förhoppningsvis har du nu satt stopp för hackerns möjligheter att komma åt dina pengar mm.

    Ett tips e att ha ett separat bankkort som enbart används för typ näthandel, koppla till Apple-ID och så, ett kort som du bara har så mycket pengar på som du för tillfället behöver = så lite som möjligt. Jag har ett sånt kort som jag normalt aldrig har mer än typ 500 kr på. Ska jag göra en större betalning än så för jag över så mycket som behövs till det kortet.

    På så vis finns det inte så mycket och hämta för eventuella bedragare som kommer åt mitt kort. Kostar visserligen en slant ha dubbla kort men jag ser det som en försäkring mot bedrägerier. ;)
  • Äldre 20 Nov 01:18
    #5
    flygrl skrev 2018-11-20 00:53:38 följande:

    Ja, det e ju en sorts inbrott. Främmande illvilliga människor som rotar runt i ens privata saker.

    Förhoppningsvis har du nu satt stopp för hackerns möjligheter att komma åt dina pengar mm.

    Ett tips e att ha ett separat bankkort som enbart används för typ näthandel, koppla till Apple-ID och så, ett kort som du bara har så mycket pengar på som du för tillfället behöver = så lite som möjligt. Jag har ett sånt kort som jag normalt aldrig har mer än typ 500 kr på. Ska jag göra en större betalning än så för jag över så mycket som behövs till det kortet.

    På så vis finns det inte så mycket och hämta för eventuella bedragare som kommer åt mitt kort. Kostar visserligen en slant ha dubbla kort men jag ser det som en försäkring mot bedrägerier. ;)


    Jag hade det så innan men bytte bank och tänkte inte på det.

    Ja förhoppningsvis ska det va skyddat nu men proceduren var exakt likadan så jag känner mig fortfarande nojig. Fick upp dom där säkerhetsfrågorna och allt

    Ska ringa direkt när dom öppnar imorn så får vi hoppas jag kan få hjälp. Dom borde ju kunna se att jag har aldrig laddat ner det där spelet som det har gjorts köp i, varken på telefonen eller paddan
Svar på tråden Apple-ID