• Äldre 20 Nov 03:22
    962 visningar
    10 svar
    10
    962

    Sjuk vid föräldraledighet

    Har en 4 veckor gammal bebis här hemma. Slutade jobba en månad innan jag fick barn och tog ut föräldrapenning. Efter det har jag inte tagit ut någon mer föräldrapenning.

    Fråga 1. Kan jag ta ut fp i efterhand?

    Fråga 2. Om jag blir sjuk när jag är föräldraledig och inte kan ta hand om barnet. Kan min man få tillfällig föräldrapenning eller bara vanlig föräldrapenning?

    Fråga 3. Om jag inte ansökt om fp antar jag att jag inte kan sjukanmäla mig och få sjukpenning?

  • Svar på tråden Sjuk vid föräldraledighet
  • Sonnet
    Äldre 20 Nov 06:10
    #1

    Ja, upp till 90 dagar retroaktivt kan du begära FP.

    Din man kan inte ta ut TFP när barnet är så litet, han kan ta ut FP.

    Om du blir sjuk kan du bara få sjukpenning för de dagar du ansökt om FP om.

  • Äldre 20 Nov 14:24
    #2

    Följdfråga på fråga 3

    Ex. Jag känner att jag håller på att bli sjuk på måndag. Jag går in och ansöker om föräldrapenning mån-fredag. På tisdagen är jag sjuk och kan inte ta hand om mitt barn. Sjukanmäler mig och går in och ändra min ansöka och ansöker om sjukpenning.

    .

  • Sonnet
    Äldre 20 Nov 16:18
    #3

    Nej, det kommer att se tillrättalagt ut, att du faktiskt inte har haft avsikt att ta ut FP eftersom du lägligt nog lägger in om FP dagen innan du blir sjuk.

  • Sonnet
    Äldre 20 Nov 16:23
    #4

    Om du ändå inte skulle tagit ut någon FP så går du ju inte minste om någon ersättning. Så varför ska du då ha sjukpenning?

  • Äldre 20 Nov 17:44
    #5

    Tänkte inte göra så. Bara nyfiken på hur reglerna funkar. Tänkte det kanske var ett sätt för vissa att utnyttja systemet på.

  • Äldre 20 Nov 18:11
    #6

    Jag har funderat på en sak som hänger ihop lite med detta. Om jag inte tar ut FP med en tremånaders och blir så pass sjuk att mannen måste vara hemma, måste inte jag på något sätt sjukanmäla mig för att han ska ha rätt att vara hemma föräldraledig med kort varsel? Hur gör man det om man inte normalt tar ut FP för tillfället, eller för bara några dagar i veckan? 

  • Äldre 20 Nov 18:17
    #7
    Lunne skrev 2018-11-20 18:11:32 följande:

    Jag har funderat på en sak som hänger ihop lite med detta. Om jag inte tar ut FP med en tremånaders och blir så pass sjuk att mannen måste vara hemma, måste inte jag på något sätt sjukanmäla mig för att han ska ha rätt att vara hemma föräldraledig med kort varsel? Hur gör man det om man inte normalt tar ut FP för tillfället, eller för bara några dagar i veckan? 


    Fast den enda som ev kan invända mot kort varsel är arbetsgivaren och de har ju inget att göra med din föräldraledighet.
  • Äldre 20 Nov 18:35
    #8

    Tänk vad mycket info som finns enkelt tilgänglig på den myndighet som har hand om föräldrapenningen...

    Fråga: Om jag som har föräldrapenning blir sjuk, kan den andre föräldern vabba då?


    Ja. Om barnet är äldre än 240 dagar (8 månader) kan den andre föräldern ansöka om ersättning för VAB. Kan den andre föräldern inte vårda barnet på grund av arbete så kan till exempel en släkting, granne eller vän vabba istället.


    Är barnet yngre än 240 dagar kan den andre föräldern inte vabba men han eller hon kan ta ut föräldrapenning istället för dig.


    Kom ihåg att sjukanmäla dig första sjukdagen om du blir sjuk och inte kan ta hand om ditt barn under föräldraledigheten.


    Läs mer om vad du ska göra om du blir sjuk under din föräldraledighet:


    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig
  • Sonnet
    Äldre 20 Nov 19:25
    #9

    ...men tar du inte ut nån FP så behöver du inte sjukanmäla dig till FK. Det behövs bara i de fall du inte längre ska ha ut någon FP eftersom du inte kan vårda barnet, och barnets andra förälder ska ta ut FP istället.

    Nu är jag inte 100 procent säker på detta, har inte kollat i lagen på ett tag, men har för mig att arbetsgivaren inte kan neka en förälder att med kort varsel vara f-ledig om det handlar om att barnet inte skulle kunna tas om hand om annars (dvs om den normalt f-lediga personen är så sjuk att hen inte längre kan vårda barnet).

  • Äldre 20 Nov 22:52
    #10
    Alexi skrev 2018-11-20 18:35:59 följande:

    Tänk vad mycket info som finns enkelt tilgänglig på den myndighet som har hand om föräldrapenningen...

    Fråga: Om jag som har föräldrapenning blir sjuk, kan den andre föräldern vabba då?

    Ja. Om barnet är äldre än 240 dagar (8 månader) kan den andre föräldern ansöka om ersättning för VAB. Kan den andre föräldern inte vårda barnet på grund av arbete så kan till exempel en släkting, granne eller vän vabba istället.

    Är barnet yngre än 240 dagar kan den andre föräldern inte vabba men han eller hon kan ta ut föräldrapenning istället för dig.

    Kom ihåg att sjukanmäla dig första sjukdagen om du blir sjuk och inte kan ta hand om ditt barn under föräldraledigheten.

    Läs mer om vad du ska göra om du blir sjuk under din föräldraledighet:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig


    Detdär har jag läst, men det jag funderar över är att om jag inte skulle sjukanmäla mig till FK eftersom jag inte ansökt om föräldrapenning, då finns det ju inget "bevis" registrerat på att jag är sjuk. Borde inte mannens jobb då i kunna neka honom FP då jag ju inte är "officiellt sjuk"? Nu tror jag iförsig inte att det kommer bli ett problem i praktiken, men funderar på vad som egentligen gäller.
Svar på tråden Sjuk vid föräldraledighet