• LejonSa

    Hjälp mig med bilbarnstol

    Hej.

    Behöver lite råd. Vår son är nu 3,5 år gammal (väger ca 14,5 kg och är ca 100cm lång) och om någon månad behöver yngste sonen byta från babyskyddet till bakåtvändstol.

    Jag vet att rekommendationen säger att barn bör åka så länge som möjligt bakåtvänd.

    Men är det någon som har erfarenhet utav Brita two way? Den ska man ju kunna ha monterade både framåtvänd och bakåtvänd. Tänkte i så fall att vi köper den till stora pojken så får lilla ta över besafe som vi har nu.

    Har ni några andra tips?

    Fördelar/nackdelar med en framåt o bakåtvänd? Går den inte att använda lika länge framåtvänd sen? Till de ska använda bälteskudde?

    Jag vill gärna ha en stol nu till 3,5 åringen som han kan ha till det är dags för bältesstol.

    Tacksam för tips och råd.

  • Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol
  • Sisisisi

    Nej du bör inte välja en kombistol. Twoway är ju urvuxen bakåt samtidigt som framåt. Det bästa du kan göra är att köp en bakåtvänd stol med hög rygg, förslagsvis britax maxway eller axkid minikid, som du använder tills den är urvuxen vid ca 120 cm/25 kg. Då köper du en bältesstol.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Kodia

    När det är dags för storebror att åka framåtvänd ska han ha en bältesstol, men Two way är ett jättebra alternativ som bakåtvänd rymlig stol! (inte så ombonad för bebisar, men bra för 2-6-åringar!)
    Vi hade en Twoway, och den satt barnen bra bakåtvända i tills de var ca. 117 cm. 

  • LejonSa

    Tack för era svar. Jag vet ju att bakåtvänd är säkrast och bäst men samtidigt om jag ska vara brutalt ärlig så ligger inte ekonomin bäst till just nu. Ej vi prioriterar inte saker vi kan prioritera bort. Jag tänkte därför att jag gärna ville ha en stol som 3,5 åringen nu kan ha och sedan gå över till kudde därefter. Så att barn nr 2 kunde ta över nuvarande besafe. Att köpa en till bakåtvänd stol nu innebär att vi om 1-1,5 år ungefär ska köpa en till framåtvänd. Just nu, som ekonomin oväntat ser ut, så känns det bara tufft.

    Men jag ska kolla runt nu o se vad jag hittar för bakåtvända.

  • Sisisisi
    LejonSa skrev 2018-11-20 20:00:46 följande:

    Tack för era svar. Jag vet ju att bakåtvänd är säkrast och bäst men samtidigt om jag ska vara brutalt ärlig så ligger inte ekonomin bäst till just nu. Ej vi prioriterar inte saker vi kan prioritera bort. Jag tänkte därför att jag gärna ville ha en stol som 3,5 åringen nu kan ha och sedan gå över till kudde därefter. Så att barn nr 2 kunde ta över nuvarande besafe. Att köpa en till bakåtvänd stol nu innebär att vi om 1-1,5 år ungefär ska köpa en till framåtvänd. Just nu, som ekonomin oväntat ser ut, så känns det bara tufft.

    Men jag ska kolla runt nu o se vad jag hittar för bakåtvända.


    Köp en begagnad bakåtvänd stol då. När det är dags för bältesstol säljer ni en av de bakåtvända och köper en bältesstol istället.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • LejonSa
    Sisisisi skrev 2018-11-20 20:25:04 följande:

    Köp en begagnad bakåtvänd stol då. När det är dags för bältesstol säljer ni en av de bakåtvända och köper en bältesstol istället.


    Vill inte köpa begagnad. Definitivt inte bilstolar. Köper folk verkligen begagnade bilstolar? Givetvis gör en del så

    Klart men tänker mer på krockskador som inte syns. Känns inte säkert.

    Har kollat på Two way dock. O ha den bakåtvänd. Får se om der blir den kanske. Eller känner du till någon annan rymlig bakåtvänd som inte är så klumpig heller. Vi är ju supernöjda med vår BeSafe men den är väldigt klumpig och då har vi ändå en rymlig bil tycker jag. Men skulle det vara en till i samma storlek som den så skulle inte nägon få plats i mitten. Alternativet är så klart att

    Montera en av stolarna i framsätet.

    Hursomhelst, någon som kan tipsa om någon annan bakåtvänd rymlig, inte klumpig stol? Förutom Two Way
  • LejonSa
    Sisisisi skrev 2018-11-20 20:25:04 följande:

    Köp en begagnad bakåtvänd stol då. När det är dags för bältesstol säljer ni en av de bakåtvända och köper en bältesstol istället.


    Vill inte köpa begagnad. Definitivt inte bilstolar. Köper folk verkligen begagnade bilstolar? Givetvis gör en del så

    Klart men tänker mer på krockskador som inte syns. Känns inte säkert.

    Har kollat på Two way dock. O ha den bakåtvänd. Får se om der blir den kanske. Eller känner du till någon annan rymlig bakåtvänd som inte är så klumpig heller. Vi är ju supernöjda med vår BeSafe men den är väldigt klumpig och då har vi ändå en rymlig bil tycker jag. Men skulle det vara en till i samma storlek som den så skulle inte nägon få plats i mitten. Alternativet är så klart att

    Montera en av stolarna i framsätet.

    Hursomhelst, någon som kan tipsa om någon annan bakåtvänd rymlig, inte klumpig stol? Förutom Two Way
  • Trädgårdsland

    Frågar du mig så är det mycket bättre med en begagnad bakåtvänd än en ny framåtvänd!

    Köper du en rymlig bakåtvänd kan barnet sitta i den till ca 6 års ålder.

  • asdfgh
    LejonSa skrev 2018-11-20 21:08:23 följande:
    Vill inte köpa begagnad. Definitivt inte bilstolar. Köper folk verkligen begagnade bilstolar? Givetvis gör en del så

    Klart men tänker mer på krockskador som inte syns. Känns inte säkert.

    Har kollat på Two way dock. O ha den bakåtvänd. Får se om der blir den kanske. Eller känner du till någon annan rymlig bakåtvänd som inte är så klumpig heller. Vi är ju supernöjda med vår BeSafe men den är väldigt klumpig och då har vi ändå en rymlig bil tycker jag. Men skulle det vara en till i samma storlek som den så skulle inte nägon få plats i mitten. Alternativet är så klart att

    Montera en av stolarna i framsätet.

    Hursomhelst, någon som kan tipsa om någon annan bakåtvänd rymlig, inte klumpig stol? Förutom Two Way
    Vi har/har haft Two-Way, Max-Way och Minikid (gamla varianten). Av dem har Two-way längst rygg men tyvärr satt vår äldsta inte så bra i den.  Max-way och Minikid är ungefär lika stora och räcker lite kortare men ändå till drygt 120cm för oss.

    Hade jag varit du hade jag satsat på en Max-way snarare än en Two-way som kan vara ett riktigt monster att montera i vissa bilar. Håll sen äldsta bakåtvänd så länge som möjligt (bör bli åtminstone 2-2,5 år), låt yngsta ta över Max-way när det är dags att vända och sälj Besafe.  Man kan få en bra om än lite enklare bältesstol för under 1000 och om ni får några hundra för er Besafe så blir det ingen större utgift + ni har några år på er att spara.
  • LejonSa
    asdfgh skrev 2018-11-21 23:10:48 följande:

    Vi har/har haft Two-Way, Max-Way och Minikid (gamla varianten). Av dem har Two-way längst rygg men tyvärr satt vår äldsta inte så bra i den.  Max-way och Minikid är ungefär lika stora och räcker lite kortare men ändå till drygt 120cm för oss.

    Hade jag varit du hade jag satsat på en Max-way snarare än en Two-way som kan vara ett riktigt monster att montera i vissa bilar. Håll sen äldsta bakåtvänd så länge som möjligt (bör bli åtminstone 2-2,5 år), låt yngsta ta över Max-way när det är dags att vända och sälj Besafe.  Man kan få en bra om än lite enklare bältesstol för under 1000 och om ni får några hundra för er Besafe så blir det ingen större utgift + ni har några år på er att spara.


    Hej.

    Tack för svar.

    Det lutar åt en max-way faktiskt. Beställer nog den imorgon. Läste runt lite om Two way o många hade synpunkter på just bekvämligheten för barnen och det tycker jag är viktigt. Så får bli en max way!

    Sonen är nu 3,5 år så han får sitta i max way till han växt ur den helt enkelt. O lillgrabben är snart 11 mån o får ta BeSafen. Så får det bli helt enkelt.
  • Magnefico

    En 3,5 åring hade jag inte blinkat att köpa en framåtvänd stol till. Det lär ändå vara 3-12 månader kvar tills benutrymmet säger stopp.

  • asdfgh
    Magnefico skrev 2018-11-22 16:52:19 följande:

    En 3,5 åring hade jag inte blinkat att köpa en framåtvänd stol till. Det lär ändå vara 3-12 månader kvar tills benutrymmet säger stopp.


    Min 5åring sitter bakåtvänd utan problem med benutrymme...
  • Ruter

    Beror på hur stor han är. Vi bött till framåtvänd när sonen var 3 år och 8 månader då vi inte hade nåt val. Fanns ingen bakåtvänd stol han fick plats i han var för lång så huvudet stack upp för högt över kanten. Va och provade varenda bakåtvänd stol som finns på marknaden. Kostade däremot på en bättre framåtvänd stol som var bäst i test.

  • Magnefico
    asdfgh skrev 2018-11-22 22:31:56 följande:

    Min 5åring sitter bakåtvänd utan problem med benutrymme...


    Har man en gynsam kombination d.v.s. en stor bil, liten stol, litet barn och inget behov av att använda platsen bakom/framför så kanske det går.

    Men det är knappast något som funkar generellt. Efter 4 blir det oftast trångt.
  • LejonSa

    Jag känner ju att hade det inte varit för att lillebror behöver ny stol så hade jag låtit storebror fortsätta åka bakåt så länge det går. Därför vill jag helst inte byta till framåt. Däremot inte heller lägga 4-5000kr på en ny besafe bakåtvänd då jag tror att han kommer sitta bakåtvänd typ max 1-1,5 år till.

    Men har nu bestämt mig för britax max way. Hitta den för 1600 nu under black friday week whatever de nu ska kalla det (snart blir det månad väl). Så det får bli den. O sen framåtvänd när tiden är inne för det.

Svar på tråden Hjälp mig med bilbarnstol