• jag är den jag är

    Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?

    Jag vänder mig till kvinnor som är 40+, som är/har varit kraftigt överviktiga och som lyckats gå ner i vikt efter lång tids kämpande.

    Jag är själv en kvinna på 45 år som kämpar för att bli av med mitt sötsug, komma igång med träning och gå ner i vikt.
    Men det är så jäkla svårt!

    När jag skulle gifta mig för 20 år sedan så lyckades jag med hjälp av viktväktarna att gå ner 25 kilo till bröllopet! Det var inga som helst problem. Det tog mig endast 10 månader att gå ner dessa 25 kilo.

    Sedan gifte jag mig, blev gravid och gick upp lite i vikt. Efter förlossningen drabbades jag av svår förlossningsdepression. Att gå ner graviditetskilona var inget jag fokuserade på just då. Snarare tröståt jag och gick upp ännu mer i vikt.
    Det tog mig 1,5 år att må bättre. Och då blev jag gravid igen.
    Denna gång drabbades jag av en ännu svårare förlossningsdepression. Och gick upp ännu mer i vikt.

    Det är många år sedan nu, och nu mår jag bra. Mina barn är min glädje i livet!
    Men jag har aldrig lyckats att gå ner i vikt igen!
    Nu är jag 45 år och jag är KRAFTIGT överviktig. Jag har artros i höfter och knän och ont även i övriga leder.
    Jag har försökt med viktväktarna (det var ju så lätt för 20 år sedan!) men nu får jag det inte att funka!

    Jag vill INTE genomgå en gastric bypass. Detta eftersom jag känner flera personer som gjort det, och alla har drabbats av mer eller mindre allvarliga komplikationer.

    Därför vänder jag mig nu till kvinnor i min situation som faktiskt lyckats gå ner i vikt; Hur gjorde ni!?

    Hur blev ni av med sötsuget?

    Hur kom ni igång med träningen? Jag hittar ingen träning som jag riktigt trivs med. Förutom promenad, och p g a min artros så går jag inte särskilt fort.

    Hur gjorde ni för att gå ner i vikt?

  • Svar på tråden Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?
  • Anonym (S)

    Jag är i och för sig inte kraftigt överviktig men kämpar otroligt för att gå ner. Vartenda gram verkar fastklistrat.

    Men när jag började med yoga. 20 minuter om dagen. Så började det hända grejer. Kläderna började sitta bättre och jag märkte att orken blev bättre.

    Sedan har jag en stegräknare i telefonen, mitt mål är 10000 steg varje dag. Ibland går det och ibland inte.

    Det där med sötsug är jag usel på. Har jag gott hemma äter jag tills det tar slut. Så jag försöker se till att inte ha något sådant hemma.

    Vill inte förbjuda mig själv något men målet är att gotta äts en dag inte fler dagar i veckan.

    Mat på bestämda tider och mycket vatten speciellt när sug sätter in.

    Skulle jag vara hungrig mellan målen så kan jag äta en frukt.

  • Anonym (S)

    Jo just ja, jag har också ont i kroppen och andra träningsformer gör att jag får riktigt ont. Ibland fungerar det inte att ens promenera i rask takt.

    Men jag kan rekommendera yoga med adriene på youtube. Tycker hennes videos är kanon.

  • jag är den jag är
    Anonym (S) skrev 2018-11-20 11:20:01 följande:

    Jo just ja, jag har också ont i kroppen och andra träningsformer gör att jag får riktigt ont. Ibland fungerar det inte att ens promenera i rask takt.

    Men jag kan rekommendera yoga med adriene på youtube. Tycker hennes videos är kanon.


    Tack! Det ska jag prova.

  • Anonym (Tidigare öv)
    jag är den jag är skrev 2018-11-20 08:14:36 följande:

    Jag vänder mig till kvinnor som är 40+, som är/har varit kraftigt överviktiga och som lyckats gå ner i vikt efter lång tids kämpande.

    Jag är själv en kvinna på 45 år som kämpar för att bli av med mitt sötsug, komma igång med träning och gå ner i vikt.

    Men det är så jäkla svårt!

    När jag skulle gifta mig för 20 år sedan så lyckades jag med hjälp av viktväktarna att gå ner 25 kilo till bröllopet! Det var inga som helst problem. Det tog mig endast 10 månader att gå ner dessa 25 kilo.

    Sedan gifte jag mig, blev gravid och gick upp lite i vikt. Efter förlossningen drabbades jag av svår förlossningsdepression. Att gå ner graviditetskilona var inget jag fokuserade på just då. Snarare tröståt jag och gick upp ännu mer i vikt.

    Det tog mig 1,5 år att må bättre. Och då blev jag gravid igen.

    Denna gång drabbades jag av en ännu svårare förlossningsdepression. Och gick upp ännu mer i vikt.

    Det är många år sedan nu, och nu mår jag bra. Mina barn är min glädje i livet!

    Men jag har aldrig lyckats att gå ner i vikt igen!

    Nu är jag 45 år och jag är KRAFTIGT överviktig. Jag har artros i höfter och knän och ont även i övriga leder.

    Jag har försökt med viktväktarna (det var ju så lätt för 20 år sedan!) men nu får jag det inte att funka!

    Jag vill INTE genomgå en gastric bypass. Detta eftersom jag känner flera personer som gjort det, och alla har drabbats av mer eller mindre allvarliga komplikationer.

    Därför vänder jag mig nu till kvinnor i min situation som faktiskt lyckats gå ner i vikt; Hur gjorde ni!?

    Hur blev ni av med sötsuget?

    Hur kom ni igång med träningen? Jag hittar ingen träning som jag riktigt trivs med. Förutom promenad, och p g a min artros så går jag inte särskilt fort.

    Hur gjorde ni för att gå ner i vikt?


    Jag stämmer inte in på de du vill ha svar ifrån. För jag har inte varit överviktig över40. Har gått ner 2 ggr med vikväktarna först vid 25 och sen efter barn vid 35. Räkna kalorier (vilket viktväktarna är i förenklad form) är det absolut enda som funkat för mig.

    Så jag undrar bara varför du inte tycker vv inte funkar för dig idag? Är det för krångligt?
  • Anonym (Tidigare öv)

    Gällande sötsug så är det enda som funkat för mig totalt förbud. Äter aldrig kakor eller godis längre. Kan inte ta en utan börjar jag äta en kaka kommer jag ändå trycka in 3-4 stycken. Bättre då att inte ta nån.

    Det var jobbigt i början men åt frukt eller mandel i början för att dämpa. Behöver inte det nu längre. Suget är helt borta.

    Också bra att aldrig bli jättehungrig utan ha nyttiga grejer att tugga på. Minns att ändå jag jämt hade frukt och riskakor med mig till barnen så jag snacksade också på det.

  • OlgaElvira

    Jag tror att det inte finns en metod som passar alla. För mig fungerade Cambridgemetiden. Det passering inte alla men det var bra för mig. Du går snabbt om du följer det strikt. Men, du bör höra en läkarundersökning först för det är tufft. Jag slapp mitt sötsug efter en vecka.

    Den svåra delen kom sedan att lägga om min livsstil på ett sätt som håller hela livet.

  • Anonym (...)

    Har en väninna i den situationen. Hon gick långpromenader några ggr i veckan, tränade inget annat. Valde att bara äta pulver shakes och ingen annan mat förutom kaffe/vatten. Inga lågkalorishakes utan ett näringspulver som innehåller allt man behöver i rätt mängd och helt ersätter mat (man kan leva på det hur länge som helst och det ger optimal näring). Hon åt kanske 1400 kcal/dag eller vad det var av dessa.

    Och liksom tog bort mat ur ekvationen och livet. Behövde aldrig tänka på att laga mat eller så. Sade att efter ett tag kändes det bara skönt och hon fick mkt tid till annat och kunde bryta sitt matberoende. Lite som när en alkoholist slutar helt med alkohol.

    När hon gått ner till normalvikt började hon träna på gym. Har jättefin och stark kropp idag!

  • Pentra

    Jag satte mig själv på ca 700-1000 kcal om dagen 6 dagar i veckan; och den sjunde dagen så tillät jag mig att äta vadhelst jag ville. Inte det bästa jag gjort i mitt liv...precis...för, bieffekten var att jag då glömde att ta mina vitaminer alldeles för ofta, så att jag bl.a. fick B-vitaminbrist...och det kändes... :-/ Men det funkade för att tappa kilon. Men, min dåvarande väninna, som alltid har järnkoll på folks kroppshyddor och blir fullständigt elakt skadeglad så fort någon går upp något enstaka kilo, och än mer skadeglatt och ivrigt och tydligt gärna påpekar det, blev knäpptyst och kommenterade inte mig ett endaste pip. ... Har man svårt att gå ner i vikt så kan det bero på D-vitaminbrist. Såvida man inte har någit genetiskt föreliggande eller någon ämnesomsättningsrubbning eller annat. Enormt sötsug kan bero på krombrist. För drygt 20 år sedan så botade jag mitt eget abnorma sötsug med kromtillskott, och redan efter 1-2 veckor så började sötsuget att avta. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • jag är den jag är
    Anonym (Tidigare öv) skrev 2018-11-20 11:33:05 följande:
    Jag stämmer inte in på de du vill ha svar ifrån. För jag har inte varit överviktig över40. Har gått ner 2 ggr med vikväktarna först vid 25 och sen efter barn vid 35. Räkna kalorier (vilket viktväktarna är i förenklad form) är det absolut enda som funkat för mig.

    Så jag undrar bara varför du inte tycker vv inte funkar för dig idag? Är det för krångligt?
    Nej, det är inte för krångligt!

    Jag går helt enkelt inte ner i vikt av deras "program".
    Ändå följer jag det slaviskt och fuskar aldrig!


  • Anonym (Tidigare öv)
    jag är den jag är skrev 2018-11-26 07:34:55 följande:

    Nej, det är inte för krångligt!

    Jag går helt enkelt inte ner i vikt av deras "program".

    Ändå följer jag det slaviskt och fuskar aldrig!


    Okej. Har du kollar så du inte har något fysiskt problem som gör att du är överviktigt. Sköldkörteln eller nåt. Om du kämpat länge och det inte funkar kanske det vore värt att kolla upp?

    Annars ett annat tips om ren kaloriräkning inte funkar så har jag vänner som lyckats med olika sorters periodisk fasta. Antingen 5:2 som ju är rött känt vis det här laget.

    Men en lättare metod som jag kör emellanåt är 16-8. Det betyder att man äter 8 timmar om dygnet och fastar resten. Man kan lägga upp hur man vill men det vanliga är Att man äter sitt första mål vid 12. Lunch då. Och sen äter man kanske nåt mellanmål och middag innan kl 20.00.

    Om man inte småäter och bara äter lunch och middag som man skulle helt vanlig dag så blir det automatiskt ca 300-600 kalorier mindre än en vanlig dag beroende på vad man brukar äta före kl 12 en vanlig dag.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (S) skrev 2018-11-20 11:20:01 följande:

    Jo just ja, jag har också ont i kroppen och andra träningsformer gör att jag får riktigt ont. Ibland fungerar det inte att ens promenera i rask takt.

    Men jag kan rekommendera yoga med adriene på youtube. Tycker hennes videos är kanon.


    Det ska jag testa! Jag hr svårt att röra mig, men yoga borde funka!
  • Anonym (A)

    r inte kraftigt överviktig med hade en hel del extrakilon, jag gick promenader med stavar i skogen. Det var effektivt.

  • Anonym (5:2 och VV)

    När jag 5:2:ade för ett par år sedan (då var jag 46 år) gick jag ner 22 kg på ett halvår. Problemet var att jag började tappa väldigt mycket hår så jag ville bromsa viktminskningen innan jag blev flintis Skrattande men när jag började äta varje dag igen gick jag snabbt upp 15 kg. 

    Nu kör jag med VV igen, och jag håller med dig om att det var mycket lättare när man var yngre!! Det är ju ett enklare program nu när man inte behöver räkna points för en hel massa saker, men jag går bara ner ca 0,2 kg i veckan så det känns lite trögt. Men det är ju ändå åt rätt håll, så det är väl bara att kämpa på. 

    Sötsug har jag faktiskt inte haft problem med alls de senaste åren (äter sötsaker när jag tycker att jag bör för att vara social, som när någon bjuder på hembakt, men sällan annars), jag har funderat på om det hänger ihop med att jag blivit i det närmaste vegetarian och äter mängder av bönor och linser. Jag tycker jag hört någonstans att baljväxter kan hjälpa till att minska sötsug?

    Jag har också börjat få lite ont i höften när jag promenerar långt, så nu för tiden brukar jag mest cykla och styrketräna och köra på crosstrainern när jag är på gymmet. Jag vet inte jättemycket om artros, men styrketräning är väl det viktigaste då? 

  • jag är den jag är
    Anonym (Tidigare öv) skrev 2018-11-26 07:49:03 följande:
    Okej. Har du kollar så du inte har något fysiskt problem som gör att du är överviktigt. Sköldkörteln eller nåt. Om du kämpat länge och det inte funkar kanske det vore värt att kolla upp?

    Annars ett annat tips om ren kaloriräkning inte funkar så har jag vänner som lyckats med olika sorters periodisk fasta. Antingen 5:2 som ju är rött känt vis det här laget.

    Men en lättare metod som jag kör emellanåt är 16-8. Det betyder att man äter 8 timmar om dygnet och fastar resten. Man kan lägga upp hur man vill men det vanliga är Att man äter sitt första mål vid 12. Lunch då. Och sen äter man kanske nåt mellanmål och middag innan kl 20.00.

    Om man inte småäter och bara äter lunch och middag som man skulle helt vanlig dag så blir det automatiskt ca 300-600 kalorier mindre än en vanlig dag beroende på vad man brukar äta före kl 12 en vanlig dag.
    Nej, det har jag faktiskt inte kollat.... det kanske jag skulle göra. Tack.
  • Ukklavek

    Inte kraftigt överviktig när jag började men ca 15+ kilon på kontot var det nog som mest, ca 75 kg på 170cm.

    Ingen läsk eller godis, nötter när det behövs.

    Ingen frukost på vardagar.

    Promenader till och från jobbet.

    Clean mat i veckan, lite fusk på lördagar lite vitt vin tex.

    Styrketräning 15-20 min/dag tränar hemma.

    Löpning på helgerna .

    Startade på ca 75kg och pendlar idag mellan 58 och 62 mest beroende var i menscykeln jag ligger.

    När jag började för drygt 2 år sedan orkade jag knappt jogga, nu springer jag milen på 55min.

  • Anonym (lchf för mig)

    Jag hade 35kg att gå ner när jag började så kan nog med lätthet räknas till kraftigt överviktig.
    Tänkte då bara testa LCHF och se om det kunde vara något för mig.
    Hade testat allt annat innan utan att hitta det som passade mig.
    Jag skippade alla kolhydrater och allt socker (inklusive frukt) och mådde pyton i nästan en vecka.
    När det hade släppt var jag fri från sötsuget!
    På lite mer än ett år hade jag gått ner all övervikt och var normalviktig för första gången i mitt liv.
    Innan viktminskningen hade jag också ont i kroppen och kunde inte ens gå i trappor men när vikten försvann så försvann även det onda.

    Håller med någon annan i tråden att det finns inte en metod som passar för alla utan du måste hitta det som passar just dig och ditt liv.
    Passar det bästa att räkna kalorier och hålla koll på vad du äter ska du fortsätta med det.
    Om det inte passar dig ska du söka dig vidare till LCHF, periodisk fasta eller annat.
    Lycka till!

  • Anonym (Jkl)

    Ca 15 kg övervikt och ganska orörlig pga multipla diskbråck i länd, nacke och bröstrygg. Skaffade gymkort för 5 månader sedan och började gå på löpbandet 6 dgr i veckan under min semester. Har ökat från 30 sekunders jogginslag till 15 minuter och snabb gång emellan. Styrketräning i maskiner och fria vikter. Har lagt om kosten i perioder och då tappar jag förstås snabbare (lågkolhydratskost). Har slarvat en månad nu och känner mig tröttare så skärper upp nu igen fram till jul. Har gått ner minst två storlekar och har två kvar till storlek 36. (Väger mig inte för det blir en trigger för tidigare ätstörningar).

Svar på tråden Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?