• Kvinna41år

    41 år & försöker bli Gravid.

    Hej alla 40 +. Jag är 41 år och jag och min man har nu försökt få barn i över 1 år.Han är äldre än mig & har 2 vuxna barn, men jag har inga barn sen tidigare.Försökt att pricka in ägglossning med clearblue test. Men detta var tydligen svårare än jag trodde det skulle vara. Svårt att bli gravid när man är 40 +. Några flera som är i samma sits el varit?.

  • Svar på tråden 41 år & försöker bli Gravid.
  • Anonym (IVF?)

    Jag tycker ni ska gå och bli utredda snarast så du får en uppfattning om era förutsättningar och kanske gå vidare med IVF. Det är svårt efter 40 men IVF kan öka chanserna. 

  • Anonym (IVF?)

    Själv är jag 38, snart 39. Har tre barn som jag fick när jag var 23, 26 och 28. Samtliga på första försöket.  När jag var knappt 37 började jag och mannen försöka få en släddis. Det gick inte bra. Vi sökte utredning efter ett år. Alla värden väldigt bra men jag blev inte gravid. Gick vidare med privatfinansierad IVF. Nu är jag gravid i vecka 11.


    Du har verkligen ingen tid att förlora nu om du verkligen vill ha barn!

  • Kvinna41år

    Jag har kontaktat en privat klinik. Så vi har tid för utredning i Dec. Känner också så, att det är nu el aldrig. Och barn vill jag verkligen ha om det går. Tack för svar ????

  • Anonym (Sanna)

    Jag är också 41 år och vi har försökt i två år. Nyligen varit till gyn. Hormonprover såg bra ut. Hon tyckte att det är normalt att det kan ta två år bli gravid. Tyckte detsamma att vi skulle göra ivf privat för att bättra chanserna. Min man är tyvärr inte med på dem noterna utan tycker det räcker med barnen vi har om det nu inte skulle ta sig utan hjälp.

  • Kvinna41år

    Hej Sanna. Från den dagen jag fyllde 41 år nu i Nov,slog tanken mig att vi kanske väntat för länge med att söka hjälp. Blir rädd att jag inte kommer att få egna barn. Hoppas att det finns hopp för både dig och mig. Vet väldigt många som fått barn efter 40 år. En nära vän fick sitt andra barn vid 43 år utan hjälp. Men enligt statistiken jag läst på slutet, så blir man ju givetvis orolig.

    Försöker ni pricka in ägglossning med clearblue test? Jag har clearblue advance,som ser minst 4 fertila dagar per.månad.

  • Vintra

    Hej,

    Jag är 39 år. Har fyra barn i åldern 17, 15, 10 och 4 år med mitt X. Efter 18 års äktenskap tog det slut och jag träffade en ny fantastisk (!!) man. Han är 35 år och har inga barn. Efter lite övertalning från hans sida är vi nu inne på 4:e månaden i bebisverkstaden. Vi kör med äl tester men har svårt att ?få till det? då min sambo jobbar borta i veckorna. Denna månaden fick vi dock glad gubbe i söndags ???? Nu är det lååånga dagar till Bim. Vi planerar kontakta en privatklinik i dec om det nu inte blir något. Lycka till!!

  • Kvinna41år

    Hej Vintra. Ja känner igen det där med att ha en man som jobbar borta. Inte lätt att pricka in dom viktigaste dagarna. Tack och lov har min fått nytt jobb hemikring från nästa år. Vi får höras av Vintra, håller tummarna för er.

  • Frallan77

    Hej Kvinna41! Jag är också 41 och jag och min man försöker skaffa barn sedan 1 - 1,5 år tillbaka. Vi träffades sent i livet och tyvärr började vi inte direkt med att försöka skaffa barn efter det att vi träffades. Vet inte om det hade spelat någon roll dock och ingen ide att grubbla pver vad man gjort/inte gjort.

    Vi gjorde en utredning i somras på IVF Nordic och håller nu på med IVF på Linnekliniken i Uppsala. De är jättebra! Min rekommendation är att så snabbt som möjligt få utrett dina möjligheter att få barn på egen hand och sen fatta beslut efter det (men självklart ska ni fortsätta på egen hand hela tiden!). Det är bara möjligt att göra IVF i sverige tom man fyllt 42 år så vi har begränsat med tid..!!

  • Kvinna41år

    Hej Frallan77. Ja man får ju lite smått panik när man vet att man bara har 1 år på sig. Och jag oroar mig för kostnaden. Hur många försök behövs det när man börjat med IVF...?!

    Men jag börjar med utredning 14 Dec. Stort lycka till till er med. Vi får hålla kontakt. Kram

Svar på tråden 41 år & försöker bli Gravid.