• Anonym (Ledsen)

    Könsherpes

    För en månad sen fick jag veta att jag hade genital herpes. Mest troligt är jag smittad av killen jag träffar. Jag har alltis varit livrädd för detta virus av någon anledning. Kändes som hela världen rasade när jag insåg att jag fått denna sjukdom. Kanske låter löjligt i vissas öron men för mig är det hemskt. För tillfället har jag sex med han som mest troligen smittade mig och jag tycker väldigt mycket om honom men är tveksam att han blir min livspartner... Hur ska jag någonsin som redan är så himla osäker på mig själv våga falla för någon när jag inte själv kan acceptera att jag har denna sjukdom. Är så ledsen och arg på mig själv föratt jag inte skyddat mig med honom men samtidigt så spelar det ju ingen roll för gjort är ju gjort och jag hade ju kunnat bli smittad ändå. Jag kommer aldrig mer ha ett one night stand, jag vill gärna träffa en livspartner och bygga en framtid då jag vill ha barn inom några år. Jag har ingen självkänsla alls och detta har gjort att min bägare har runnit över. Mitt psykiska mående är på botten och jag är medveten om att jag bör söka hjälp innan det blir värre. Men just nu är jag tom och känner helt ärligt ingenting mer än ångest. Inte bara pga herpesen men det var droppen för mitt mående. Jag ogillade mig själv innan och nu går det inte ens att förklara vad jag känner. Hur går jag vidare. Hur vågar jag acceptera detta? Hur har ni gjort? Hur och när berättade ni för eran nya partner?

  • Svar på tråden Könsherpes
  • Anonym (oj)

    Men jisses, slappna av! Det är inte aids du har fått, herpes är nåt som 60% av hela befolkningen har.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (oj) skrev 2018-11-20 19:35:26 följande:

    Men jisses, slappna av! Det är inte aids du har fått, herpes är nåt som 60% av hela befolkningen har.


    Jag försöker tänka så men när psyket redan är på botten känns detta jobbigare än vad de kanske är
  • misstomuchthoughts

    Fattar att det måste vara jobbigt! Jag är också livrädd för det, och typ alla könssjukdomar iofs. Men hur kunde han bara vilja ligga oskyddat!? Han måste väl ha vetat om att han hade herpes? För isåfall vilken vidrig jävla kille!

  • Anonym (kännersamma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-20 13:33:52 följande:

    För en månad sen fick jag veta att jag hade genital herpes. Mest troligt är jag smittad av killen jag träffar. Jag har alltis varit livrädd för detta virus av någon anledning. Kändes som hela världen rasade när jag insåg att jag fått denna sjukdom. Kanske låter löjligt i vissas öron men för mig är det hemskt. För tillfället har jag sex med han som mest troligen smittade mig och jag tycker väldigt mycket om honom men är tveksam att han blir min livspartner... Hur ska jag någonsin som redan är så himla osäker på mig själv våga falla för någon när jag inte själv kan acceptera att jag har denna sjukdom. Är så ledsen och arg på mig själv föratt jag inte skyddat mig med honom men samtidigt så spelar det ju ingen roll för gjort är ju gjort och jag hade ju kunnat bli smittad ändå. Jag kommer aldrig mer ha ett one night stand, jag vill gärna träffa en livspartner och bygga en framtid då jag vill ha barn inom några år. Jag har ingen självkänsla alls och detta har gjort att min bägare har runnit över. Mitt psykiska mående är på botten och jag är medveten om att jag bör söka hjälp innan det blir värre. Men just nu är jag tom och känner helt ärligt ingenting mer än ångest. Inte bara pga herpesen men det var droppen för mitt mående. Jag ogillade mig själv innan och nu går det inte ens att förklara vad jag känner. Hur går jag vidare. Hur vågar jag acceptera detta? Hur har ni gjort? Hur och när berättade ni för eran nya partner?


    Har du testat dig om du fått typ1 eller typ2 ?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (kännersamma) skrev 2018-12-01 18:30:29 följande:

    Har du testat dig om du fått typ1 eller typ2 ?


    Jag har hsv typ 1. Jag har bara haft första utbrottet se har jag klarat mig
  • Anonym (Ledsen)
    misstomuchthoughts skrev 2018-11-28 20:44:48 följande:

    Fattar att det måste vara jobbigt! Jag är också livrädd för det, och typ alla könssjukdomar iofs. Men hur kunde han bara vilja ligga oskyddat!? Han måste väl ha vetat om att han hade herpes? För isåfall vilken vidrig jävla kille!


    Jag vet inte om han visste eller inte. Vi har pratat mycket om det efter och han har märkt att han känt något men aldrig så pass allvarligt att han trött de är något utan bara irritation från rakning. Och de är ju varför det är så lätt att bli smittad. Många vet inte om sjukdomen. Hade inte jag varit så hypokondrisk och springa till gyn när jag fick första och enda utbrottet hade jag varit lyckligt ovetandes idag.
  • Anonym (Jag)

    Jag kände precis som du när jag fick könsherpes 2014, av ett one night stand. Klamydia gav han mig också. Jag var ung och dum, skyddade mig enbart med p-piller och ingen kondom, jag fick skylla mig själv. Jag kände att jag aldrig kommer att hitta någon för att jag kommer smitta alla, jag kommer få blåsor och sår varje månad för resten av mitt liv och leva i smärta och depression. 

    Efter första utbrottet får man ett till utbrott efter en månad, som är i princip lika smittsamt som det andra. Men sedan kommer det lite då och då. Jag känner av någon dag innan jag får ett utbrott att det är på gång och detta känns som stickningar eller ömhet runt underlivet eller på stället där sedan ett sår eller en blåsa ploppar upp. Jag får MAX 2 sår per gång och detta sker kanske en gång i kvartalet. Jag har partner sedan snart 3 år tillbaka och han har aldrig någonsin blivit smittad, jag har faktiskt inte ens berättat att jag har könsherpes. Innan honom träffade jag några killar och var i början noga med kondom, men efter mitt ex som aldrig heller blev smittad vågade jag slappna av mer och lärde känna min kropp mer. Så fort jag känner att någonting är på gång så kliver jag in som nunna och låter bli att göra någonting på ett par dagar/vecka. 

    Sen är det faktiskt sant, att typ 60-70% av befolkningen har herpes, om inte ännu fler. De flesta blir immuna mot herpes när de får vattkoppor som små, och sedan kan herpes visa sig i form av munsår, könsblåsor/sår och bältros. 

Svar på tråden Könsherpes