• jenan!

    Kaos vid matbordet

    Hej !
    Vi har en 3 årig tjej som har under sitt korta stund på jorden alltid varit svår att få att äta. Nu börjar det märkas på frugan att hon inte riktig orkar och klarar det. Det blir kaos när vi ska äta för frugan tappar humöret helt när flickan vägrar äta. Det ä  äckligt fast hon är hungrig.Vi har provat det mesta i matväg men det som funkar ena veckan totalvägrar hon att äta nästa vecka. Det är inte trevligt att höra och se utbrotten på de båda.Fullt krig. Hjälp

  • Svar på tråden Kaos vid matbordet
  • nnnnnnnn

    Något för att trigga hungern tex 1/2 - 1 druvsockertablett ca 30 minuter före maten.
    Erbjud men truga inte och bli inte arg.
    Kontakta BVC och be att få besöka en dietist.

  • Piff

    Kan inte du och barnet äta först en period, så kommer frun och äter efter er... För att slippa att barnet utsätts för mer negativa utbrott i samband med maten. Frun får dessutom lite lugn och ro. Du och barnet kan kanske sitta kvar och äta en frukt till efterrätt när frun äter, som sällskap - försök gör det trevligt.

    Finns det inga situationer där ätandet funkar ok? Hos barnvakt, på dagis, på utflykt eller restaurang? Med tanke på hur du beskriver mamman vid matbordet så kanske det blivit en inverkan som försämrar barnets ork och lust..

  • Fru Ve

    Försök släppa kriget! Att du och flickan äter tillsammans och din fru äter sen kanske? Det är faktiskt inte viktigt att alla i familjen äter tillsammans om man inte mår bra av det och det bara blir bråk. Servera den mat ni bestämmer och säg åt flickan att hon kan äta om hon vill ha och är hungrig. Väljer hon att inte äta så ta bort maten och låt henne vänta 2-3 timmar på mellanmål. Ju mer ni bråkar om maten desto mer sätter hon sig emot. Försök ha attityd mot henne att ni släpper striden så blir det inte lika intressant.

  • Poppy75

    Jag har också barn som är svåra med maten. Det är tydligen ärftligt, både jag och min man var matvägrare som små så nu får vi igen. 

    Du och frun behöver sätta er ner och lägga upp strategier. Det första din fru måste förstå är att det är ingen bra idé att starta ett krig som inte går att vinna.
    Jag har minnen från min barndom där jag sitter och stirrar på min tallrik och är hungrig men jag är arg på min mamma så därför vägrar jag att äta. Det blev mitt sätt att straffa henne när jag kände mig kränkt. Det beteendet hade jag med mig upp i tonåren. 

    De råd som experterna ger när det gäller att få barn att äta är att man ska erbjuda men aldrig pressa barnet eller ställa krav på att det ska äta. Försök göra måltiden så lugn och trevlig som möjligt. Det kanske är bra om mamman äter i ett annat rum om hon inte kan hålla humöret under kontroll. Det har min man fått göra några gånger. 

    Växer flickan som hon ska så är det ingen katastrof att hon hoppar över några mål ibland. 

  • Trädgårdsland

    Se till att det alltid finns flera sorters grönsaker på bordet också. Om maten inte passar så kan man äta lite mer av grönsakerna. Gör ordentligt, så behöver man bara komplettera med någon ny och resten finns kvar från igår/förrgår. Morotsstavar tex klarar si i kallt vatten i kylen väldigt länge.

  • jenan!

    Tack för alla svaren. Det värmer att se folk bryr sig och vill väl. Flickan har varit svår att få att äta hela tiden. Ibland så är hon väl så pass hungrig så då äter hon bra. Hon äter inget specielt på dagis heller. Hon kan sitta och plocka av paneringer från fisken men för tillfället funkar inte det heller. Då blir frugan stressad och tappar humör för vad jag tror är att eftersom hon läser på komvux så blir det tufft.Jag vill att det skall vara frid och lugnt när vi äter men det är inte ofta det sker. Ska absolut prova att vi äter i omgångar så frugan kan äta först och sedan flickan. 

Svar på tråden Kaos vid matbordet