• Mailo

    Min son lyssnar inte

    Nu tänker ni att den klassiska tråden med barn som inte lyssnar kommer.

    Detta är lite annorlunda.

    Min son är 4 år gammal. Han har precis börjat på allmäna förskolan, har märkt de senaste halvåret att han inte lyssnar alls på vad man säger. Det kan handla om att han ska sätta på sig skorna och det kan han själv. Han svarar " ja" men ändå sen när jag säger igen så verkar det som att han inte alls hört det tidigare.

    Ibland kan jag säga till honom att tex " sluta vara så högljudd när du leker" och så direkt edter jag sagt det till honom så kam jag säga igen " vad sa jag nyss?" då svarar han " jag vet inte" eller något som inte alls hör till ämnet.

    Vi har varit på BVC på hörsel test o han hör mycket bra BVC tror set har med en fas o göra.

    Idag var jag på utvecklings samtal på förskolan o de sa samma sak. Han är världens goaste kille även där med alla kompisar osv. Men han verkar inte alltid höra vad de säger. Fast han faktiskt gör det o svarar.

    Känner att jag måste få några råd osv, vill kunna ha det bättre med just den delen. Finns det någon som haft det likadant? Någon som kan tipsa om någon bra bok?

  • Svar på tråden Min son lyssnar inte
  • Fru Ve

    Det kan ju vara ett för högt krav på en 4-åring att han ska ta till sig sådant som att "vara mindre högljudd". De lever ju i stunden. Om han leker för vilt och högljutt kanske ni istället då kan erbjuda en annan aktivitet tex sätta er och läsa eller att han får se film en stund. Eller att ni går utomhus där det är ok att vara högljudd. Ge honom ett alternativ till den högljudda leken helt enkelt.

    Sen gällande instruktioner som att klä på sig. Där kanske han lättare tar till sig det om du går ner i ögonhöjd och tar tag i honom för att få hans uppmärksamhet innan du säger det. Att använda bilder som stöd kan också vara bra. Inte ge mer än en instruktion åt gången. Han kanske har lite svårt att fokusera och sålla om han hör flera saker samtidigt.

Svar på tråden Min son lyssnar inte