• Äldre 22 Nov 09:58
    689 visningar
    5 svar
    5
    689

    Hur är man en bra familjefar?

    Jag vill inte dra för mycket bakgrundshistoria som påverkar svaren jag får, därför nöjer jag mig med att berätta att jag är gift med en kvinna från ett annat land. Tillsammans har vi en sex månader gammal son. Från ett tidigare äktenskap har jag en nio år gammal dotter som bor hos oss på halvtid. Min fråga är helt enkelt:


    Hur är man en bra familjefar?

  • Svar på tråden Hur är man en bra familjefar?
  • Äldre 22 Nov 10:03
    #1
    +1
    göinge skrev 2018-11-22 09:58:00 följande:

     


    Hur är man en bra familjefar?


    Det är nog olika för alla...

    Jag tex sätter min familj först, min fru och barn skall må bra och ha ett bra liv, även om det betyder att jag får jobba lite hårdare osv för att ge dem det jag vill kunna ge dem tex.

    Men jag vet också att om jag försummar mig själv så kommer detta leda till att jag försummar familjen, man skall själv må bra samtidigt som man får familjen att må bra och har det bra.

    Prata prata och återigen prata med varandra, red ut problem och småsaker på ett vettigt sätt inte samla på sig (vilket vi alla ändå gör ibland) Och framför allt acceptera att man inte är samma person, man tycker inte samma om allt och man vill inte samma om allt, man skall kunna ha skilda åsikter utan att skapa massa skit om det utan mötas i mitten eller bara gå med på det om det egentligen inte är så viktigt, och det skall givetvis gå båda vägar.

    Stötta varandra i beslut och återigen prata prata prata med varandra.

    så ser jag på det, men det finns nog lika många olika åsikter iom detta som det finns människor
  • LFF
    Äldre 22 Nov 12:00
    #2

    Man tar sin del av ansvaret för både hem och barn. Man ser det inte som att man är barnvakt till sina egna barn. 

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 22 Nov 13:51
    #3
    göinge skrev 2018-11-22 09:58:00 följande:

    Jag vill inte dra för mycket bakgrundshistoria som påverkar svaren jag får, därför nöjer jag mig med att berätta att jag är gift med en kvinna från ett annat land. Tillsammans har vi en sex månader gammal son. Från ett tidigare äktenskap har jag en nio år gammal dotter som bor hos oss på halvtid. Min fråga är helt enkelt:


    Hur är man en bra familjefar?


    Hur vill du själv att en pappa ska vara? Hur var det när du växtte upp, bra eller dåligt?  Har du tagit efter nåt från din egen pappa (bra eller dåligt) ? 

    Har du reflekterat över hur du är, hur din partner är och varför  ni i så fall gör på ett visst sätt osv? Är det något i er relation du vill ändra på? 
  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 26 Nov 00:34
    #4

    Man är en närvarande förälder, lika delaktig i hem och hushåll, respekterar varandra, avlastar varandra.

    Man ger lika mkt som man vill ha.

  • Äldre 26 Nov 01:38
    #5

    Jag är gift med en man från ett annat land, han är en fantastisk familjefar. Han ger vårt barn lika mycket tid som jag ger henne, det tycker jag är det allra viktigaste för att de ska kunna bygga en nära relation. Han ser henne och hittar på grejer med henne. Han sköter hushåll och annan logistik i hemmet tillsammans med mig, vilket gör att vi återigen bägge kan finnas där för vår dotter i typ samma utsträckning. Som jag ser det handlar egentligen allt om att knyta an till barnen och ge dem trygghet. Hjälpa varann och vara generösa med tid och kärlek.

    Hur tycker du att man är en bra familjefar?

Svar på tråden Hur är man en bra familjefar?