• Beasmith86

    Imuniserad. Finns det flera?

    Som rubriken lyder finns det flera som är imuniserad och gravid?

    Är min fjärde graviditet och jag är bara i vecka 11+5 och mina titrar ligger redan på 512 =( Jag har en Imunisering Anti-E. I min förra graviditet låg jag på 64 och jag gick ända tills vecka 39 innan hon föddes.

    Känns riktigt skrämmande allting nu då jag redan så tidigt här såna höga värden och på Måndag ska jag till spec MVC och göra ultraljud. Om allt set bra ut då kommer jag gå på ultraljud en gång i veckan plus nya blodprover varje vecka.

    Finns de flera här inne som skulle vilja följas åt och stötta varandra. Blir ju en graviditet nu med stor oro och man göra ju inte planera något framåt känns det som.

  • Svar på tråden Imuniserad. Finns det flera?
  • Johanna 85

    Hej. Fick reda på idag att jag troligtvis bildat antikroppar men de ska ta ett till blodprov om några veckor och se hur det ligger till. Hade gravid immunisering med mitt senaste, tredje barnet i vecka 32. Men tittarna var inte så höga då..minns inte vad det låg på var 6 år sen. Nu väntar jag 4e barnet och är i vecka 10+5. Så det är mycket tankar och funderingar. Just för att det sker så pass tidigt.

  • Beasmith86

    Åh vad jobbigt att du också fått veta så tidigt att du är immuniserad.

    Jag har redan hunnit gå på 4 ultraljud och tar blodprovet varannan vecka. Mina titrar var på senaste blodprovet nere i 256 så jag hoppas de kommer fortsätta sjunka eller åtminstone inte stiga mer.

    Är så jobbigt att de inte heller kan börja behandla detta fören bebisen är i vecka 20. Innan dess kan de ju inte ens se blodflöde mätningar.

    Vilken imunisering hade du med förra barnet? Jag har Stora E

  • Johanna 85

    Jobbigt att ha så höga värden så tidigt i graviditeten. Jag minns inte alls vilket anti det var. Minns bara att jag fatta bara att de höll koll så barnet inte fick blodbrist. Det var så mycket annat med diabetes, gbs och havandeskapsförgiftning. Men nu när det kommer så tidigt i grav. Och att det är ovisst innan de tar ett till blodprov så känner jag att jag vill ha mer koll och försöker läsa på om de olika anti... Men hoppas snart få veta mer. Min 3e fick gulsot och solande i fyra dygn. Så hon var lite medtagen men då upptäcktes det mycket senare. Så blir mer orolig denna gång. Men det är tur att de har sån stor koll. Och skönt att följa andra i samma situation

  • Beasmith86

    Ja det är skönt och kunna ha någon och prata med som är i samma situation. Är Tack och lov inte så vanligt att man blir immuniserad men när det händer så känner man sig ganska ensam plus att informationen som finns att läsa är ganska liten.

    När dottern födödes fick vi åka till Örebro (bor i värmland) sen tog de henne direkt till neonatal för observation. Hon låg precis på gränsen till att behöva byta blod men som tur var klarade hon sig. Efter 3 dagar var hennes blodvärden precis på normalt.

    Vi får hålla varandra uppdaterade.

    I morgon ska jag ta nya blodprovet och kommer bli en nervös vecka innan svar kommer :/

  • Beasmith86

    Hej hur går det för dig?

    Fick tillbaka mina immunisering prover idag och värdet har stigit igen till 512 :( Ska på ultraljud idag så håll tummarna för mig.

  • Johanna 85

    Idag ringde barnmorskan. Det var två olika antikroppar. Minns inte den första men andra var anti-Kpa och titrar 64. Försökt att läsa på om den tillhör anti-kell...vilket är mer allvarligare antikroppar.. Men blir inte klokare.

    Tråkigt att de här blivit så högt. Hur blir det med prover och Ultraljud? Du måste få göra det ofta. Vad säger De? Jag fick bara höra detta av min barnmorska som blivit kontaktad av specmvc. Jag ska ta mer prover om 3 veckor och även min sambo. Tänker och hoppas ändå att de har den koll som behövs. Men msn är ju orolig. Msn vill veta mer och av de på specen som faktiskt har stor koll.

  • Beasmith86

    Vi har varit på ultraljud idag och tack och lov är allt som de ska där inne i magen. De kan inte mäta bebisens blodflöde ännu då jag bara är i vecka 15+4 men då allt såg bra ut sa han att troligen är inte bebisen påverkad av antikropparna. Ska tillbaka om 14 dagar.

    Oj du har alltså två olika immuniseringar? 64 är ju inte så högt men sen beror det ju på vilken typ av immunisering du har också. Jag har ju E vilket oftast är mild men i mitt fall har jag ju alldeles för höga värden nu men jag hoppas verkligen bebisen kan klara sig. Man får ta en dag i taget hela tiden.

    Ett tips är att du kollar din journal på 1177 för och se vilken immunisering din barnmorska skrivit du har och vad de har för planer för dig.

    Jag väntar också på en tid till spec mvc men allt tar sin tid.. är glad ändå jag har täta ultraljud och blodprov kontroller.

  • Johanna 85

    I vårt län så ser vi inte mödravården på 1177 tyvärr. Men jag vet ett av antikropparna, anti-Kpa som tydligen ingår i Kell (K) som jag förstod är lite mer allvarligare. Men försökt att läst att bebis inte verkar bli vidare påverkad i början av graviditeten.

    Vad skönt att du fick se att bebis mådde bra. Jag ska in på ul om en vecka ???? ja ena dagen är jag orolig och andra dagen känner jag mig lugn att de här koll. Men ett steg i taget.

  • Johanna 85

    Hur har det gått för dig?

    Fick veta att mina titrar dubblerats från 64 till 128. Är bara i vecka 16 än så länge. Har inte fått veta vårdplanering framåt än men hoppas få veta snart.

  • Delilah2001

    Nu födde jag i och för sig mitt fjärde barn förra veckan, men jag var också immuniserad båda mina två senaste graviditeter.

    Anti-E, men vet inte vad nivåerna låg på, mer än att de var låga och stabila. Fick ta blodprov var 4:e vecka.

    Svårt att hitta information, och min barnmorska visste inte heller så mycket.

  • Beasmith86

    Är i vecka 20 nu och igår gjorde jag mitt första flödes ultraljud och allting så bra ut. Ligger mellan 512 och 256 varje gång jag tar nya prover så de anser jag ligger stabilt men att värderna är alldeles för höga för att vara normalt :/ min vårdplanering ser ut som följande att de tas nya blodprover varannan vecka samt ultraljud för och mäta bebisen blodflöde.

    Fick reda på igår också det är en son jag väntar :)

    Vad jobbigt du inte fått reda på något hur ni ska göra framåt Johanna :/

    Delilah grattis till bebisen och skönt att allt gick bra :) är de första barnet du är immuniserad med?

  • Beasmith86
    Delilah2001 skrev 2019-01-15 15:25:05 följande:

    Nu födde jag i och för sig mitt fjärde barn förra veckan, men jag var också immuniserad båda mina två senaste graviditeter.

    Anti-E, men vet inte vad nivåerna låg på, mer än att de var låga och stabila. Fick ta blodprov var 4:e vecka.

    Svårt att hitta information, och min barnmorska visste inte heller så mycket.


    Läste lite för snabbt när jag svarade i förra inlägget:p ser du varit immuniserad 2 gånger nu. Har dina värden alltid legat lågt?

    Detta är sista barnet för oss då värderna är alldeles för höga nu :(
  • Delilah2001
    Beasmith86 skrev 2019-01-15 16:21:17 följande:

    Läste lite för snabbt när jag svarade i förra inlägget:p ser du varit immuniserad 2 gånger nu. Har dina värden alltid legat lågt?

    Detta är sista barnet för oss då värderna är alldeles för höga nu :(


    Ja, de har hela tiden hållt sig på en låg nivå.

    Blev sista barnet här också, men pga andra medicinska skäl :( Det visade sig att min livmoder håller inte för en graviditet till...
Svar på tråden Imuniserad. Finns det flera?