• Nuskja

    Hur många landstingsförsök har jag?

    Hej!
    Jag tillhör Östersunds kommun och gör IVF genom Livio Falun. Nu har det uppstått totalt missförstånd angående antal landstingsförsök och vad ett "försök" är. 

    Enligt Östersunds Gyn har jag tre simuleringar med äggplock och sedan återförande av de embryon som blir.

    Enligt Falun har jag tre "försök" och ett fryst, men hon var osäker och sa att jag skulle ringa Livio Umeå för det är tydligen där det bestäms, på något vis.

    Jag har ringt och ringt hela dagen, men det är så många som ringer dit att jag inte ens får plats i telefonkön. Det går inte att maila iom patientsekretessen.

    Jag har uppfattat det som att vi endast har tre återföringar via landstinget. I så fall är det nästa sista försöket. 

    Jag håller på att bli fullständigt knäpp! Är det NÅGON som kan räta ut några frågetecken tills jag får tag i Umeå? 

    Tack!

  • Svar på tråden Hur många landstingsförsök har jag?
  • 8992

    Nu bor vi inte i samma landsting men jag fick det förklarat som att ett äggplock = ett försök. Fick vi ut 20 ägg och 15 av dom blev befruktade så räknades alla 15 till första försöket. Alltså kunde vi göra 15 insättningar på ett försök. Försök nr 2 räknades från nästa gång man behövde göra äggplock


  • Bunny on speed
    8992 skrev 2018-11-22 16:12:28 följande:

    Nu bor vi inte i samma landsting men jag fick det förklarat som att ett äggplock = ett försök. Fick vi ut 20 ägg och 15 av dom blev befruktade så räknades alla 15 till första försöket. Alltså kunde vi göra 15 insättningar på ett försök. Försök nr 2 räknades från nästa gång man behövde göra äggplock


    Samma här, med tillägget att blev det inget att sätta tillbaka, räknades inte det som försök.

    Vi gjorde två äggplock men det räknades bara som ett försök.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • finee

    När du får dina landstingsfinansierade försök så får du sätta in alla embryon du får på tre stimuleringar. Ett försök = en stimulering. När du däremot köper ett trepack med stimuleringar privat av Livio i Falun så får du för det trepacket kostar tre stimuleringar och en frysinsättning (om det blir något till frysen). Finns det frysmebryon kvar får du betala för att sätta in dem.

  • Nuskja

    Hej! Tack för era svar. Jag har fått svar på vad som gäller i Västernorrland; du har tre försök, alltså tre ET samt ett FET. Så det är väl bara att börja spara till en utomlandsresa...

  • SevenSeas

    Vi går på Livio Fertilitetscemtrum i Umeå och där gäller ett äggplock som ett försök, oavsett om det blir någon återinföring eller ej. Efter tre landstingsfinansierade försök

    (dvs tre äggplock) får man själv bekosta sin/sina behandlingar.

Svar på tråden Hur många landstingsförsök har jag?