• Äldre 22 Nov 16:58
    1431 visningar
    125 svar
    125
    1431

    Hur ekologiska är ni?

    Hej! 
    Jag undrar hur ekologiska är ni när ni handlar mat.
    Tänker ni på E-ämnen, palmolja och stråförkortande meddel? Berätta hur ni har det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-27 12:23
    och mycket mer...
    Det är svårt att göra de perfekta valen men alla gör det bästa som de själva kan. Det är intressant hur du/ni i er familj gör och varför ni gör.

  • Svar på tråden Hur ekologiska är ni?
  • sextio­talist
    Äldre 6 Dec 08:59
    ESofia skrev 2018-12-06 08:48:07 följande:

    Sugen på BigMac

    Lite om innehåll då...
    www.kickisblogg.se/allmant/2011/04/big-mac-innehall-med-mina-kommentarer/

    Följ upp om E-ämnen:
    www.aktavara.org/Guide.aspx


    Angående e-nummer, många av dessa E-nummer är ämnen som finns naturligt, men fått ett kemiskt namn. Att man väljer att ta fram vissa syntetiskt är faktiskt inte helt fel, då man troligen skulle fått ta mycket mark i anspråk för att få fram detta.
    Askorbinsyra, finns naturligt i många grönsaker, bensoater likaså.

    Det finns flera sådana ämnen med e-nummer, men jag orkar inte googla fram dessa.
  • LFF
    Äldre 6 Dec 09:14

    Köper det jag tycker är gott. Äter godis. Köper inte helfabrikat generellt och försöker undvika alltför långa innehållsförteckningar där det går. 

  • Äldre 6 Dec 12:11
    sextiotalist skrev 2018-12-06 08:59:12 följande:
    Angående e-nummer, många av dessa E-nummer är ämnen som finns naturligt, men fått ett kemiskt namn. Att man väljer att ta fram vissa syntetiskt är faktiskt inte helt fel, då man troligen skulle fått ta mycket mark i anspråk för att få fram detta.
    Askorbinsyra, finns naturligt i många grönsaker, bensoater likaså.

    Det finns flera sådana ämnen med e-nummer, men jag orkar inte googla fram dessa.
    Jo men de som förekommer naturligt förekommer naturligt.
    Jag kommer inte välja de produkter som innehåller E-ämnen. OM så är det i så extrema sällsynta fall att de knappt är befintligt. De lär inte bli rika på den konsumtionen på mig :). Sådan är jag :) Så den diskussionen har jag lagt åt sidan. 
    Vår familj har redan anpassat oss till den livsstilen, så det är inget konstigt för oss alls att läsa innehållsdeklarationer och att avstå från vad vi nu än vill avstå ifrån.

    Varför ja la upp länken om E-ämnen var mer att OM man vill läsa på om VAD
    E- ämnen används till -VAD de kan ge för problem osv. Det är öppet för alla att ta del av och göra sin egna tillämpning av det.
    Det är som sagt en kanonlänk för kunskapsinhämtning. 
  • sextio­talist
    Äldre 6 Dec 12:28
    ESofia skrev 2018-12-06 12:11:48 följande:
    Jo men de som förekommer naturligt förekommer naturligt.
    Jag kommer inte välja de produkter som innehåller E-ämnen. OM så är det i så extrema sällsynta fall att de knappt är befintligt. De lär inte bli rika på den konsumtionen på mig :). Sådan är jag :) Så den diskussionen har jag lagt åt sidan. 
    Vår familj har redan anpassat oss till den livsstilen, så det är inget konstigt för oss alls att läsa innehållsdeklarationer och att avstå från vad vi nu än vill avstå ifrån.

    Varför ja la upp länken om E-ämnen var mer att OM man vill läsa på om VAD
    E- ämnen används till -VAD de kan ge för problem osv. Det är öppet för alla att ta del av och göra sin egna tillämpning av det.
    Det är som sagt en kanonlänk för kunskapsinhämtning. 
    Jag å andra sidan vill inte bli sjuk heller. Så jag använder till exempel bensoat om jag gör äppelmos, för att det inte ska mögla och bilda toxiner.
  • Äldre 7 Dec 09:47

    Vi köper väldigt lite sylt och när vi gör det går det åt som smör solsken :). Så sällan vi kastar av den varan.
    Köper vi sylt får det bara vara naturliga ingredienser för vår del också. Ser en svag men positiv trend där man istället för att använda citronsyra att man använder citronjuice. Skitbra.... Varför har man inte används det förr. 
    Men nu till annat än sylt och E-ämnen...

  • Äldre 7 Dec 09:49

    Finns det annat än mat som innefattar i ert ekologiska tänkande? 

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 7 Dec 16:41
    ESofia skrev 2018-12-07 09:49:13 följande:

    Finns det annat än mat som innefattar i ert ekologiska tänkande? 


    Rengöringsmedel.
    Använder helst  Grumme såpa som rengöringsmedel.
    Tror inte det är bra att spruta kemikalier i hemmet i rengöringssyfte.

    Sen försöker jag leva så bra som möjligt, sopsortera och gå med så mycket förpackningsmaterial som möjligt till Miljöboden.

    Jag plockar skräp i naturen också, vi har hund och jag passar alltid på att plocka upp framför allt plastskräp, plastflaskor och burkar av olika slag när vi är ute på hundpromenad.  Det är helt otroligt vad skräpigt det blivit de senaste åren, folk slänger engångsmuggar, burkar, flaskor, cigarettpaket, plastpåsar, ja vad som helst både på gatorna och i naturen. Fruktansvärt att se. Jag plockar i mitt närområde när jag ändå är ute med hunden, tar ju inte så mycket extra energi.
    Inne i centrum bryr jag mig inte, där har de väl kanske personal som städar? Det är faktiskt renare där.

    Mitt dåliga samvete är nog konsumtionen, köper nog lite för mycket kläder bland annat. Skall försöka tänka på det.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 7 Dec 16:42
    sextiotalist skrev 2018-12-06 12:28:58 följande:
    Jag å andra sidan vill inte bli sjuk heller. Så jag använder till exempel bensoat om jag gör äppelmos, för att det inte ska mögla och bilda toxiner.
    Om man har i lite socker och fryser äppelmoset så håller det utan konserveringsmedel.
  • Äldre 10 Dec 20:52
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-07 16:41:00 följande:
    Rengöringsmedel.
    Använder helst  Grumme såpa som rengöringsmedel.
    Tror inte det är bra att spruta kemikalier i hemmet i rengöringssyfte.

    Sen försöker jag leva så bra som möjligt, sopsortera och gå med så mycket förpackningsmaterial som möjligt till Miljöboden.

    Jag plockar skräp i naturen också, vi har hund och jag passar alltid på att plocka upp framför allt plastskräp, plastflaskor och burkar av olika slag när vi är ute på hundpromenad.  Det är helt otroligt vad skräpigt det blivit de senaste åren, folk slänger engångsmuggar, burkar, flaskor, cigarettpaket, plastpåsar, ja vad som helst både på gatorna och i naturen. Fruktansvärt att se. Jag plockar i mitt närområde när jag ändå är ute med hunden, tar ju inte så mycket extra energi.
    Inne i centrum bryr jag mig inte, där har de väl kanske personal som städar? Det är faktiskt renare där.

    Mitt dåliga samvete är nog konsumtionen, köper nog lite för mycket kläder bland annat. Skall försöka tänka på det.
    rengöringsmedel ja... Vi investerade i en fantastisk bra sak.
    Vi hade återkommande problem med svartmögel i badrummet. Så vi använde rengöring som "skulle vara bra". Men de var ju rena skiten. Dels för att möglet återkom hela tiden men självklart ju mer vi anpassade oss till ekologisk kost så började vi bli kritiska till innehåll i rengöringsmedel. Jo... så vi investerade i en ångtryckstvätt. Det var ju kanon bra. Möglet har inte kommit tillbaka. 

    Vilken fin insats att du plockar upp i skogen. 

    Jag bytte ut mitt smink. Hittade ett varumärke som inte är dyrt och som är ekologiska. Benecos heter varumärket. Tycker de är kanon...
  • Bananb­öjaren
    Äldre 14 Dec 19:04
  • Äldre 14 Dec 21:14

    Förr hade man rätt kunskap för att bruka jorden. Man gjorde det inte för vinst eller massförbrukning, utan för överlevnad. Här menar jag att mycket av kunskapen från förr har försvunnit om hur man ska odla och hantera marken med det.


     


    Sedan angående Co2 utsläpp fanns det inte heller förr. Industrialismen vet vi är boven för vårt dåliga klimat. 


     


    Den annan aspekt är även att vi kastar otroligt mycket mat varje år. Enligt nedanstående länk så mycket som? 494000 ton mat. Uträknat 2012,2013. Så teoretiskt så borde inte odlings/markyta vara det största problemet. Vi är även alldeles för slarviga med att laga mat av precis allt vi inhandlat.  Bekvämt att kasta. Man kan alltid handla nytt. 


     


    Om konsumenter ligger på vad de vill äta så måste marknaden anpassa sig även jättarna. Jag däremot skulle välkomna mindre företagare som genuint bryr sig om människans hälsa och klimat. 


     


    Sedan som du inte visste finns det mer klimatsmarta sätt att odla ekologiska grönsaker som ex. När man odlar i lager på varandra i stora industrilokaler. 


     


    Så en artikel som denna är skriven av någon som tyvärr inte är speciellt framåttänkande.


    Vi människor är mycket smartare än så så vi hittar vägar för att få det att fungera.


     


    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Halv-miljon-ton-mat-kastas-i-onodan/

  • Äldre 15 Dec 00:14

    Brukar bli kring 40-50% ekologiskt enligt kvittot. Försöker minska kött ja. Väldigt sällan nötkött. Dålig koll på palmolja och e-ämnen.

    Har även börjat köpa miljömärkt tvål, tandkräm osv. Lite osäker på vilken märkning man kan lita på där.

  • Äldre 15 Dec 16:25
    Noran skrev 2018-12-15 00:14:48 följande:

    Brukar bli kring 40-50% ekologiskt enligt kvittot. Försöker minska kött ja. Väldigt sällan nötkött. Dålig koll på palmolja och e-ämnen.

    Har även börjat köpa miljömärkt tvål, tandkräm osv. Lite osäker på vilken märkning man kan lita på där.


    A men det är ju kanon. Åt en bra riktning. Det är svårt med märkning och det är en djungel. Men generellt om man vill ha bra rengöringsprodukter så ska åtminstone innehållsförteckningen va så få ingredienser som möjligt.

    Skrev lite tidigare att vi köpte en kärschers ångtvätt. Kan man göra riktigt rent och fint som naturligt är bakteriedödande samt utan en endaste kemikalie. Det var en bra investering :) Tar bort mögel också effektivt.  
    Här finns en bra länk du kan titta på. Min sambo köper sin deo och tvål därifrån. naturligdeo.se
  • fuexi
    Äldre 15 Dec 23:30

    Vilken intressant tråd! Vi handlar alla matvaror ekologiskt som finns i matbutiken, gör ont i mig när vi måste välja substitut om de ekologiska är slut.

    Har börjat kolla på sminket och hudvården men det är svårt för mig att byta ut då jag har ett stort intresse i det och vissa produkter klarar jag mig inte utan trots äckliga ingredienser.

    Även rengöringsmedel, diskmedel och tvättmedel har jag tänkt till på. Tandkrämen försöker jag också byta till eko men hittar absolut ingen som är god OCH lämnar min mun fräsch efteråt. Tycker det känns obehagligt på något sätt. Tips på någon bra?

    I samband med mitt intresse för att skapa en hälsosammare miljö med eko och utan kemikalier hemma har jag även plastbantat köket och försöker tänka på att nya produkter ej skall vara utav plast.

  • Äldre 16 Dec 17:23
    fuexi skrev 2018-12-15 23:30:10 följande:

    Vilken intressant tråd! Vi handlar alla matvaror ekologiskt som finns i matbutiken, gör ont i mig när vi måste välja substitut om de ekologiska är slut.

    Har börjat kolla på sminket och hudvården men det är svårt för mig att byta ut då jag har ett stort intresse i det och vissa produkter klarar jag mig inte utan trots äckliga ingredienser.

    Även rengöringsmedel, diskmedel och tvättmedel har jag tänkt till på. Tandkrämen försöker jag också byta till eko men hittar absolut ingen som är god OCH lämnar min mun fräsch efteråt. Tycker det känns obehagligt på något sätt. Tips på någon bra?

    I samband med mitt intresse för att skapa en hälsosammare miljö med eko och utan kemikalier hemma har jag även plastbantat köket och försöker tänka på att nya produkter ej skall vara utav plast.


    Ja vad kul att du hittat hit. :)

    Här kan du hitta mycket mer annat än enbart tandkräm. Länken går dock direkt till tandkräm med fluor. Har inte testat den dock. 
    www.jordklok.se/sv/articles/2.128.2178/kingfisher-naturlig-tandkram-mintsmak-fluor-100-ml
    Här köpte jag i alla fall allt mitt smink (benecos). Inte nöjd med pudret då dock. Så det får bli BareMinerals så länge :). Sminkar mig inte så ofta.

    Plastpåsar ja. Jag brukar alltid återanvända Coop och Ica pappkassar. Har slutat köpa plastpåsar. Brukar ha med ryggsäck eller något hemifrån. 
  • Äldre 16 Dec 17:27

    Jag ska testa göra egen glögg nu i veckan som kommer. Har beställt hem ekologiska glöggkryddor och hoppas det ska bli en lyckad glögg. 
    Köpte kryddor härifrån. www.kryddlandet.se/kryddor/ekologiskt/
    Litet ekologiskt jultips

  • Äldre 22 Dec 15:26

    Ekologiskt julbord? Detta kommer vi att äta.
    Har du lite goda tips...dela gärna med dig :)

    Vår julmiddag kommer bestå av: 

    Griljerad rotselleri (julskinkan), 
    Egengjorda köttbullar, 
    Korv från "GudaGott", 
    Hasselbakspotatis med vitlökssmör
    Kålrotslåda, 
    Rödkål (dock köpt), 
    Vegetarisk skärgårdssill gjord på aubergine 
    Vörtbröd från stenugnsbageri, 
    lagrad krav ost, 
    blandsallad med tomat och rödlök. 

    Dryck Kung Markattas ljus och mörk lager.

    Sedan lite julgodis som ja gjort på ugnsrostade mandlar, mandelmassa som sedan blev dragerade i mörk choklad.

Svar på tråden Hur ekologiska är ni?