• Anonym (pierr­ott)
    Äldre 22 Nov 20:18
    301 visningar
    3 svar
    3
    301

    Åka utanför EU med sjukskrivning, HJÄLP!!

    Har sedan ett tag en inbokad resa till Thailand på 3,5 veckor i början på nästa år. Men nu har det inträffat saker i arbetslivet som gjort att jag blivit sjukskriven under en period som löper under den kommande resan.

    Den är redan bokad och betald och det var liksom inte "planerat" att jag skulle bli sjukskriven. Hade egentligen tänkt ta ut mina kvarvarande föräldradagar för att tärcka upp (den löper inte över nån populär ledighetsvecka, innan ni börjar gnälla...).

    Nu måste man ju ha tillåtelse från Försäkringskassorna om man ska åka till Thailand. Hur stor är chansen att man får tillstånd? Vad händer om jag åker i alla fall? Kan de likt Arbetsförmedlingen kräva att jag ska inställa mig på dag 1 och jobba eller vara tillgänglig på telefon 24/7?

    Kommer ju inte kunna få tillbaka några pengar för resan om jag inte får åka. Hur sjutton gör man?

  • Svar på tråden Åka utanför EU med sjukskrivning, HJÄLP!!
  • Äldre 22 Nov 20:46
    #1

    Läs tråden här för mer svar
    forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/d/har-man-ratt-att-aka-pa-en-redan-inbokade-semester/


    Har man rätt att åka på en redan inbokade semesterresa om man blir sjukskriven?

    Sjukskrivning, rekommenderad vila av skadad fot av läkare. Semesterresan är redan inbokad och klar innan sjukskrivningen blev gällande, resan ligger nu under den period sjukskrivningen är. Har man åka på resan? eller hur gör man?


    Hej Anna!


    Om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt har du möjlighet att åka utomlands under sjukperioden.


    Om du ska resa inom EU/EES?land eller Schweiz behöver du inte ansöka om att få behålla din sjukpenning under din resa.


    Om du reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.


    Ansökan om medgivande vid utlandsvistelse finns under "Mina tjänster" på Mina Sidor.


     


    Hälsningar


  • Äldre 22 Nov 20:47
    #2

    Hur lätt det är kan jag inte svara på, inte heller om de kan kräva att du ska inställa dig dag 1. Men om du skickar ett "anonymt" mejl till försäkringskassan kan du ju fråga där för lite mer detaljerade svar. 

  • Anonym (G)
    Äldre 12 Dec 17:08
    #3
    Anonym (pierrott) skrev 2018-11-22 20:18:58 följande:

    Har sedan ett tag en inbokad resa till Thailand på 3,5 veckor i början på nästa år. Men nu har det inträffat saker i arbetslivet som gjort att jag blivit sjukskriven under en period som löper under den kommande resan.

    Den är redan bokad och betald och det var liksom inte "planerat" att jag skulle bli sjukskriven. Hade egentligen tänkt ta ut mina kvarvarande föräldradagar för att tärcka upp (den löper inte över nån populär ledighetsvecka, innan ni börjar gnälla...).

    Nu måste man ju ha tillåtelse från Försäkringskassorna om man ska åka till Thailand. Hur stor är chansen att man får tillstånd? Vad händer om jag åker i alla fall? Kan de likt Arbetsförmedlingen kräva att jag ska inställa mig på dag 1 och jobba eller vara tillgänglig på telefon 24/7?

    Kommer ju inte kunna få tillbaka några pengar för resan om jag inte får åka. Hur sjutton gör man?


    Det beror på vad du har för diagnos. Om du har tex ryggskott kan det ju verka konstigt att du kan sitta på ett flyg i 10 timmar men inte arbeta.
Svar på tråden Åka utanför EU med sjukskrivning, HJÄLP!!