• scrapparlotta

    14 åring som tycker allt är tråkigt...

    Har en tjej på 14 år som aldrig tar sig för nånting...och som tycker allt är tråkigt. Det finns ett intresse och det är hästar, men vi har inte pengar att köpa hästar. Hon rider en dag i veckan. Resten av tiden har hon bara tråkigt...jag försöker föreslå saker...läsa, titta på film, baka, måla, träna med mig, vara med kompisar... saken är att vi bor på landet i en liiiiiiiiten by. Här finns inget att göra, vi har inte ens matbutik. Så här i byn händer inget.... vet inte vad jag ska göra...är lite orolig att hon blir deprimerad till slut...

    Nån som har nåt förslag?

  • Svar på tråden 14 åring som tycker allt är tråkigt...
  • scanmia

    Utmana henne, våga ställa lite krav. Låt henne få känna sig betydelsefull och som att hon bidrar med något av vikt, till familjen eller till någon välgörenhet eller som en investering i hennes egen utbildning och framtid.
    Sedan är det ganska positivt med tonåringar som vill vara med familjen och inte är alltför fokuserade på kompisar. Det känns lite fel, för att vara social är så högt värderat i vårt samhälle, men när man tittar på riskbeteenden bland tonåringar så är det betydligt värre att vara ute varje kväll. 

  • scrapparlotta
    Linnis92 skrev 2018-11-22 23:23:25 följande:

    Kan hon vara mer i stallet? Hjälpa till att utföra sysslor i utbyte mot ridlektioner?


    Tyvärr ligger det någon mil bort....och det är ridskolahon går på. Att gå på ridskola är svindyrt. ... så nä...tyvärr...hade varit toppen annars...
  • scrapparlotta
    scanmia skrev 2018-11-23 02:42:33 följande:

    Utmana henne, våga ställa lite krav. Låt henne få känna sig betydelsefull och som att hon bidrar med något av vikt, till familjen eller till någon välgörenhet eller som en investering i hennes egen utbildning och framtid.

    Sedan är det ganska positivt med tonåringar som vill vara med familjen och inte är alltför fokuserade på kompisar. Det känns lite fel, för att vara social är så högt värderat i vårt samhälle, men när man tittar på riskbeteenden bland tonåringar så är det betydligt värre att vara ute varje kväll. 


    Ja jag har föreslagit att hon kan baka tex....så får vi alla nåt gott till fikat. Och ja på ett sätt är jag glad att hon är hemma mest så hon inte är ute hela tiden och drar runt med kompisar....samtidigt som kompisar är så viktigt. Hon har kompisar i skolan. Tror det mest är att hon vet inte vad dom ska hitta på när hon är med kompisar....
  • scanmia
    scrapparlotta skrev 2018-11-23 04:51:20 följande:
    Ja jag har föreslagit att hon kan baka tex....så får vi alla nåt gott till fikat. Och ja på ett sätt är jag glad att hon är hemma mest så hon inte är ute hela tiden och drar runt med kompisar....samtidigt som kompisar är så viktigt. Hon har kompisar i skolan. Tror det mest är att hon vet inte vad dom ska hitta på när hon är med kompisar....
    Några förslag:
    -Ge henne i uppgift att baka familjens bröd varje vecka. Ni kan efterforska surdegar eller olika typer av bröd på internet eller biblioteket.
    -Skriv in henne på fler fritidsaktiviteter.
    -Kolla upp om någon behöver barnvakt, hundpromenader eller läxhjälp i din bekantskapskrets och låt henne tjäna in lite pengar (kanske till fler ridlektioner)
    -Ge henne extra skolarbete, tex läsa böcker (som är lite mer utmanande), göra matteuppgifter, Kahn academy, programmering eller använda duolingo. Du kan införa någon typ av belöning.
    -För alla grupparbeten i skolan så erbjuder du dig att de kan jobba hemma hos er.
    -Var chaufför lite mer, kör henne och hennes kompisar till varandra så att det inte blir så besvärligt att ta sig till varandra.
    -Föreslå filmkvällar, pysselkvällar, utflykter, mm som hon kan ha kompisar över på. Kanske något faller henne på läppen. 
    -Ge henne ansvar för något mindre projekt hemma, som att omorganisera hallen, eller fixa med julbelysning utomhus.
    -Husdjur? Ganska stort ansvar, men de ger mycket tillbaka.
  • Annica71

    Tänker på detta med hennes ridintresse.


    En ridlektion kostar ca 200:-/gång vilket blir 800-1000:- i månaden.


    Om hon istället blir medryttare så får hon minst 2 ridpass i veckan för samma pengar och så får hon sköta hästar och stall också.

  • No Logo
    scrapparlotta skrev 2018-11-23 04:47:29 följande:

    Tyvärr ligger det någon mil bort....och det är ridskolahon går på. Att gå på ridskola är svindyrt. ... så nä...tyvärr...hade varit toppen annars...


    Man kan hänga i stallet även om man går på ridskola. Be om att bli skötare på en häst så är 1-2 dagar till fyllda med någon meningsfull aktivitet, särskilt om hon ska cykla/åka buss ett par mil för att komma dit. Kolla om ridskolan har en ungdomssektion hon kan vara med i. De anordnar aktiviteter och utbildningar för de yngre barnen, typ övernattningar på höskullen, filmkvällar, skötartävlingar etc

    Finns det något hon är intresserad av som hon kan lära sig mer om genom att ta en internetkurs? Språk, fotografi, hemsidedesign, skapa musik, mode, fotoredigering.
  • tvillingmammaVastmanland

    Skaffa hund? Många tonårsflickor tränar olika hundsporter, skulle ju passa er som bor på landet.

  • elsi
    scrapparlotta skrev 2018-11-22 22:14:13 följande:

    Har en tjej på 14 år som aldrig tar sig för nånting...och som tycker allt är tråkigt. Det finns ett intresse och det är hästar, men vi har inte pengar att köpa hästar. Hon rider en dag i veckan. Resten av tiden har hon bara tråkigt...jag försöker föreslå saker...läsa, titta på film, baka, måla, träna med mig, vara med kompisar... saken är att vi bor på landet i en liiiiiiiiten by. Här finns inget att göra, vi har inte ens matbutik. Så här i byn händer inget.... vet inte vad jag ska göra...är lite orolig att hon blir deprimerad till slut...

    Nån som har nåt förslag?


    Det låter ganska normalt att vara 14 år och tycka att det är skittråkigt att bo i en liten by där det inte finns nåt att göra. Ärligt talat, en 14-åring som har som alternativ att kolla på film (hemma, ensam då?) läsa, baka, måla eller träna med sin mamma...  

    Jag som vuxen skulle bli deprimerad under såna förutsättningar. Hur ser möjligheterna ut för henne att ta sig till nåt ställe där det händer lite mer? Hur är det i skolan, kompisar, aktiviteter utanför hemmet förutom ridningen?
  • SI12344
    No Logo skrev 2018-11-29 12:21:13 följande:

    Man kan hänga i stallet även om man går på ridskola. Be om att bli skötare på en häst så är 1-2 dagar till fyllda med någon meningsfull aktivitet, särskilt om hon ska cykla/åka buss ett par mil för att komma dit. Kolla om ridskolan har en ungdomssektion hon kan vara med i. De anordnar aktiviteter och utbildningar för de yngre barnen, typ övernattningar på höskullen, filmkvällar, skötartävlingar etc


    Det här låter som det mest rimliga om hon redan har ett intresse! Eller försöka hitta något stall som behöver hjälp/medryttare.
  • tvillingmammaVastmanland
    SI12344 skrev 2018-11-29 16:59:20 följande:
    Det här låter som det mest rimliga om hon redan har ett intresse! Eller försöka hitta något stall som behöver hjälp/medryttare.
    Ridsport är ju väldigt dyrt.
    Åtminstone är det så här hos oss att man får betala en hel del för att få vara medryttare och vara med och sköta en häst.
  • No Logo
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-11-29 17:02:56 följande:

    Ridsport är ju väldigt dyrt.

    Åtminstone är det så här hos oss att man får betala en hel del för att få vara medryttare och vara med och sköta en häst.


    Att vara medryttare brukar kosta en slant men är inte nödvändigt om man bara vill pyssla om en häst, hjälpa till med mockning, utfodring etc.

    Att vara skötare på en häst på ridskola kostar ingenting. Det är gratis arbetskraft för ridskolan. Likaså att vara ungdomsledare, gratis arbetskraft, men nåda delarna är roligt och skapar god gemenskap både med de andra skötarna, ungdomsledarna och skapar god gensamhet för de yngre barnen som man aktiverar.
  • Sommarskuggan

    Går det inga bussar eller så så att hon kan åka själv till kompisar eller gå på stan och andra ställen? Annars får ni skjutsa henne, vid 14års åldern så är kompisar extremt viktigt.

    Vem som helst hade nog blivit deprimerad av att känna sig låst och ensam i en liten by och ingenting vettigt att göra om dagarna.

  • Nettan734

    Att träna med mamma borde vara roligt för henne. Då har ni ett bra tillfälle att prata med varandra också.

Svar på tråden 14 åring som tycker allt är tråkigt...