• Äldre 23 Nov 09:42
    7273 visningar
    15 svar
    15
    7273

    hur skydda botten på babynest?

    Vi har köpt ett babynest till vår blivande bebis.
    Det är visserligen tvättbart i maskin men låter lite omständigt att tvätta hela det varje gång det händer en liten "olycka".
    Hur skyddar ni botten på era babynest?
    Har varit inne på plastad frotté men vet inte om det är bra med tanke på säkerheten? Tänkte mest om bebisen får det vid ansiktet.
    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden hur skydda botten på babynest?
  • Äldre 23 Nov 09:47
    #1

    Följer


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 23 Nov 10:10
    #2

    Vi hade bara en liten filt i och det hände aldrig någon så pass stor olycka att nestet behövdes tvättas. Men använde inte heller babynestet på natten förens vår pojk var typ 2 månader. Men tänker att plastad frotté och en en handduk eller filt över borde funka bra!

  • Äldre 23 Nov 10:31
    #3

    Jag hade en handduk under och ibland också madrasskydd. Hände dock olyckor ändå, så mitt babynest har nog blivit tvättad flera gånger. 

  • Äldre 23 Nov 10:32
    #4
    Fia 28 skrev 2018-11-23 10:31:36 följande:

    Jag hade en handduk under och ibland också madrasskydd. Hände dock olyckor ändå, så mitt babynest har nog blivit tvättad flera gånger. 


    menar plastad frottee, inte madrasskydd.
  • Äldre 23 Nov 11:26
    #5

    Jag sydde ett par babynest själv och på rekommendation av en vän sydde jag till ett av dem en löstagbar madrass med insida av plastad frotté.
    Båda babynesten var dock tvättbara i maskin så jag kan inte säga att det blev någon skillnad i hur vi använde dem. Om något behövde tvättas så gjorde vi det, det var liksom en icke-fråga.
    Kan inte säga att det hände särskilt ofta, det kanske var två gånger som det kom upp en rejäl kaskad efter en matning. Men inte mer än så.

  • Äldre 23 Nov 13:48
    #6

    Man vågar alltså ha plastad frotté i ett babynest? Tänkte att det finns ju liksom ingen madrasskant att stoppa den runt så den "ligger stilla" som det finns i tex en spjälsäng.
    Andas plastad frotté?

  • Äldre 23 Nov 13:56
    #7

    Vi har ett dubbelvikt babytäcke i vårt babynest. Det gör det gosigt och ombonat för vår lillkille. Det har inte hänt några olyckor än så länge men han är inte heller en kräkbebis än så länge.

  • Delila­h2001
    Äldre 23 Nov 14:23
    #8

    Finns engångsmadrasskydd att köpa i vanliga mataffärer annars. De går lätt att klippa till så att de passar.

  • Äldre 23 Nov 14:50
    #9
    linnea12533 skrev 2018-11-23 13:48:26 följande:

    Man vågar alltså ha plastad frotté i ett babynest? Tänkte att det finns ju liksom ingen madrasskant att stoppa den runt så den "ligger stilla" som det finns i tex en spjälsäng.
    Andas plastad frotté?


    Det andas helt klart sämre än utan, därför är det bra om bebisen inte ligger direkt på det utan har ett lakan eller handduk mellan. 
    Varför skulle det vara farligt? 
  • Äldre 23 Nov 15:02
    #10

    Jag har plastad frotté och sen ett lakan över. Mitt babynest har inte så höga kanter så jag har haft ett lite större lakan som ligger över kanterna. Fungerar perfekt.

  • Äldre 23 Nov 15:06
    #11
    jennie08 skrev 2018-11-23 15:02:20 följande:

    Jag har plastad frotté och sen ett lakan över. Mitt babynest har inte så höga kanter så jag har haft ett lite större lakan som ligger över kanterna. Fungerar perfekt.


    Nu ligger det en filt där men annars har jag lakan istället.

  • Äldre 23 Nov 15:28
    #12

    Jag la plastad froté i botten med en filt över.

  • Äldre 23 Nov 16:45
    #13

    Åh vi hade så mycket olika olyckor i babynestet att jag var glad när det lades undan, hehe.

    Plastad frotté prövade vi en natt sen hade barnet värmeutslag eller liknande på hela ryggen.

    Jag var himla orolig att ungen skulle kvävas av allt (?chilla?) och landade tillsist i lösningen med en handduk på med ett stort örngott över hela babynestet för att hålla allt på plats, funkade hyfsat! Bara örngottet över hjälpte, särskilt vid kräk. Jysk säljer i många olika storlekar för några tior.

    Och så får man tvätta nestet ungefär 1000 gånger. Och gråta 600 gånger över mängden jobb en liten liten bebis kan producera.

  • Äldre 23 Nov 16:45
    #14

    En vanlig liten handduk eller en liten filt

  • Äldre 13 Mar 15:49
    #15

    Vi har haft en liten handduk eller kräktrasa

Svar på tråden hur skydda botten på babynest?