• JPT

    Börja med flaska igen

    När sonen föddes gick han snabbt ned i vikt och vi fick direkt börja tilläggsmata med ersättning. I början använde vi kopp men gick sedan ganska snabbt över till flaska. Efter ett tag kunde vi trappa ned ersättningen och han fick ungefär ett mål per dag i flaska. Det var aldrig några problem att kombinera amningen med flaska. När han var ungefär 2½ månad slutade vi med ersättningen eftersom helamning då fungerade fint. 

    Nu är han snart 6 månader och jag ska vid några tillfällen vara i från honom några timmar och behöver därför få igång flaskmatningen igen. Naivt tänkte jag väl att det skulle fungera felfritt som det gjorde tidigare, men nej. Han vägrar och är inte alls intresserad. Det känns som att han helt har tappat sugtekniken... 
    Testade att byta till en större dinapp och vi har även testat annan flaska med annan typ av napp, men ingen större skillnad. Han tuggar mest och blir till slut både arg, irriterad och ledsen. Ersättning eller bröst mjölk saknar också betydelse. 

    Testade att koppmata och det skvätter rejält nu och känns osmidigt då det inte rör sig om 20 ml längre utan kanske minst 100 ml. 

    Vad gör man? Testar med ännu större hål i dinappen (har använt flaskor från MAM och Esska)? Testar ytterligare märken på flaskor? Någon som har något supertips? Hade även tänkt att introducera välling snart och även då behöver jag ju få flaskan att fungera... 

    Är inte rätt för att han ska bli "tuttförvirrad" och rata bröstet eftersom jag ändå skulle vilja börja trappa ned amningen snart. Han får lite smakportioner men det handlar mest om att smaka just och det är inte tal om några större mängder som mättar. 

  • Svar på tråden Börja med flaska igen
  • JPT
    millow skrev 2018-11-23 19:39:47 följande:

    Testat medelas calma?


    Nej, har inte gjort det. Har du testat dem själv? 
    Har ju hört att den ska efterlikna bröstet och vara bra... 
  • millow
    JPT skrev 2018-11-23 19:48:45 följande:

    Nej, har inte gjort det. Har du testat dem själv? 

    Har ju hört att den ska efterlikna bröstet och vara bra... 


    Vi har det till vår dotter, pappan har gett bröstmjölk i den nästan från början. BB tipsade om den, tror det är typ samma sugteknik som med bröstet så det kan ju funka om det är där problemet ligger.
  • BuoBä

    Testa att någon annan ger flaskan när du inte finns i närheten. Vissa barn tycker bara det är märkligt att de ska äta på nåt annat sätt när mamman är där.

    Gäller det bara några timmar och barnet nästan är 6 månader kan ni testa att ge mat med sked i stället. En liten portion gröt eller fruktpuré tex. Eller några små bitar macka.

  • Kellie13
    JPT skrev 2018-11-23 19:48:45 följande:
    Nej, har inte gjort det. Har du testat dem själv? 
    Har ju hört att den ska efterlikna bröstet och vara bra... 
    ja använder den o den e jättebra.
  • scanmia

    Testa att pumpa ut bröstmjölk och se om det är nappflaskan eller ersättningen han inte gillar.

    Välling eller gröt kan man ge med sked ganska effektivt. Eller annan barnmat förstås. Är det inte väldigt länge du ska vara borta och om du ammar precis innan och efter så kanske det skulle fungera.

    Lär honom suga ur sugrör (vi hade flaskor med sugrör som satt i och om man tryckte lite lätt på sidorna droppade det ut lite i munnen, efter lite experimenterande så listade mina ut hur de skulle suga) eller använda en pipmugg.

  • Jsv17

    Har du provat herobiliitys flaskor? Deras dinapp har en mer bröstliknande form och liksom ligger i munnen på samma sätt, min son förstod sig heller inte på mam, men herobility förstod han direkt vad han skulle göra. Vi använde även medela men han sög i sig luft i varannat andetag och fick ont i magen så trots att han kunde äta med den så valde vi bort den då. Vi helammade också och gav bara flaska nån gång ibland.


    Pojke 9-12-17
  • JPT
    BuoBä skrev 2018-11-23 20:22:06 följande:

    Testa att någon annan ger flaskan när du inte finns i närheten. Vissa barn tycker bara det är märkligt att de ska äta på nåt annat sätt när mamman är där.

    Gäller det bara några timmar och barnet nästan är 6 månader kan ni testa att ge mat med sked i stället. En liten portion gröt eller fruktpuré tex. Eller några små bitar macka.


    Vi har försökt när jag har befunnit mig på övervåningen och det hjälper inte. Däremot har vi ännu inte testat när jag är borta, så jag hoppas att det underlättar. 
    När det gäller gröt och annan man äter han än så länge väldigt lite och inget alls om han inte är på humör. Vi har hittat några puréer som funkar lite bättre i alla fall, och det  får vara nödlösningen :) 
    scanmia skrev 2018-11-24 13:37:42 följande:

    Testa att pumpa ut bröstmjölk och se om det är nappflaskan eller ersättningen han inte gillar.

    Välling eller gröt kan man ge med sked ganska effektivt. Eller annan barnmat förstås. Är det inte väldigt länge du ska vara borta och om du ammar precis innan och efter så kanske det skulle fungera.

    Lär honom suga ur sugrör (vi hade flaskor med sugrör som satt i och om man tryckte lite lätt på sidorna droppade det ut lite i munnen, efter lite experimenterande så listade mina ut hur de skulle suga) eller använda en pipmugg.


    Bröstmjölk eller ersättning spelar ingen roll tyvärr. Nu verkar han dessutom ha fått för sig att flaskan är farlig eller något och vill inte ens ha den nära munnen. Innan ville han i alla fall ha den i munnen, men nä... 

    Det där med sugrör var ett tips jag inte sett innan. Ska garanterat testas! :) 
    Jsv17 skrev 2018-11-24 16:47:03 följande:

    Har du provat herobiliitys flaskor? Deras dinapp har en mer bröstliknande form och liksom ligger i munnen på samma sätt, min son förstod sig heller inte på mam, men herobility förstod han direkt vad han skulle göra. Vi använde även medela men han sög i sig luft i varannat andetag och fick ont i magen så trots att han kunde äta med den så valde vi bort den då. Vi helammade också och gav bara flaska nån gång ibland.


    Har inte testat dem, än. Köpte NUK Nature Sense nu som också ska vara likt ett bröst, men som jag skrev nu precis ovan vill han inte ens längre ta flaskan i munnen. 
  • JPT
    BuoBä skrev 2018-11-23 20:22:06 följande:

    Testa att någon annan ger flaskan när du inte finns i närheten. Vissa barn tycker bara det är märkligt att de ska äta på nåt annat sätt när mamman är där.

    Gäller det bara några timmar och barnet nästan är 6 månader kan ni testa att ge mat med sked i stället. En liten portion gröt eller fruktpuré tex. Eller några små bitar macka.


    Vi har försökt när jag har befunnit mig på övervåningen och det hjälper inte. Däremot har vi ännu inte testat när jag är borta, så jag hoppas att det underlättar. 
    När det gäller gröt och annan man äter han än så länge väldigt lite och inget alls om han inte är på humör. Vi har hittat några puréer som funkar lite bättre i alla fall, och det  får vara nödlösningen :) 
    scanmia skrev 2018-11-24 13:37:42 följande:

    Testa att pumpa ut bröstmjölk och se om det är nappflaskan eller ersättningen han inte gillar.

    Välling eller gröt kan man ge med sked ganska effektivt. Eller annan barnmat förstås. Är det inte väldigt länge du ska vara borta och om du ammar precis innan och efter så kanske det skulle fungera.

    Lär honom suga ur sugrör (vi hade flaskor med sugrör som satt i och om man tryckte lite lätt på sidorna droppade det ut lite i munnen, efter lite experimenterande så listade mina ut hur de skulle suga) eller använda en pipmugg.


    Bröstmjölk eller ersättning spelar ingen roll tyvärr. Nu verkar han dessutom ha fått för sig att flaskan är farlig eller något och vill inte ens ha den nära munnen. Innan ville han i alla fall ha den i munnen, men nä... 

    Det där med sugrör var ett tips jag inte sett innan. Ska garanterat testas! :) 
    Jsv17 skrev 2018-11-24 16:47:03 följande:

    Har du provat herobiliitys flaskor? Deras dinapp har en mer bröstliknande form och liksom ligger i munnen på samma sätt, min son förstod sig heller inte på mam, men herobility förstod han direkt vad han skulle göra. Vi använde även medela men han sög i sig luft i varannat andetag och fick ont i magen så trots att han kunde äta med den så valde vi bort den då. Vi helammade också och gav bara flaska nån gång ibland.


    Har inte testat dem, än. Köpte NUK Nature Sense nu som också ska vara likt ett bröst, men som jag skrev nu precis ovan vill han inte ens längre ta flaskan i munnen. 
  • BuoBä

    Hur många timmar handlar dem om? Ammar du innan du går och är tillbaka inom ca 4h så behöver han ju inte äta sig mätt på annat medan du är borta, utan det räcker med någon sorts mellanmål så han får nåt i magen.

Svar på tråden Börja med flaska igen