• Äldre 24 Nov 05:37
    246 visningar
    3 svar
    3
    246

    Kall trots bra kläder, vad missar jag?

    Min son är 1.5år och går på förskolan. Jag har köpt en kaks overall till honom och vantar från PoP. Jag hade även en fleecetröja under overallen. Han var ute 1h i 6 minusgrader och kommer in och är kall på armar och rumpa. Även hans hönder var kalla. Jag trodde det var bra märken? Missar jag något?

  • Svar på tråden Kall trots bra kläder, vad missar jag?
  • Äldre 24 Nov 07:06
    #1

    Sätter du på honom vanliga kläder under overallen? Bomull har en tendens att kyla ner vid minusgrader, framförallt om det bildas fukt. Rekommenderar kläder i ull istället, de andas och kyler inte ner vid fukt.

    Kaxs overaller ska vara varna och tåliga, så tror inte att det är något fel på overallen. Gissar att det är vintervantar du köpt från polarn? Om ditt barn fryser kan du kombinera med ull vantar under för maximalt skydd.

  • Äldre 24 Nov 08:54
    #2

    Underställ i ull och vantar i bättre kvalité

  • Kodia
    Äldre 24 Nov 09:44
    #3

    Det handlar nog om vad han har under overallen. Undvik bomull (men det är svårt på förskolan eftersom man vill ha något lättvättat...).
    Ylle är bäst, men se till att hitta något som inte kliar. Yllestrumpor är viktigt. (enbart, inga bomullsstrumpor under) Eftersom det är luften som isolerar är det viktigt att kläderna är lagom stora, blir det för tight blir det kallt. 

Svar på tråden Kall trots bra kläder, vad missar jag?