• Äldre 25 Nov 09:06
    140 visningar
    2 svar
    2
    140

    Extremt torr hud

    Min son har extremt torr hud i ansiktet och på axlarna. Han är rödflammig i ansiktet och lite prickar. För en månad sen så fick ja rådet av bvc att smörja med miniderm men tycker det inte har hjälpt då huden fortfarande känns som ett skal även provat babyolja.

    Dessa prickar i ansiktet som gått ner mot axlar och bröstet sa dom att de kunde vara hormonplitor, men dom har inte heller försvunnit.

    Jag ammar och det beror inte heller på mjölk eller drycker med koffein i.

    Vad ska man göra åt denna torra huden?

    Känns som de borde göra ont.

  • Svar på tråden Extremt torr hud
  • Äldre 25 Nov 09:34
    #1

    Jag personligen hade skippat miniderm helt. Tycker den är helt värdelös.

    Hellre använt locobase repair.

    Men jag är mer för naturliga krämer och använder mig av en egen blandning av lika delar aloe vera gel, kokosolja och sheasmör. Är en egen bodybutter i konsistens och helt fantastisk, fungerar på allt.

  • Poolsk­ötaren
    Äldre 25 Nov 09:52
    #2

    Mjölkproteinallergi kan visa sig genom torr hud. Om du ammar på heltid kan du ju testa att utesluta all form av mjölkprotein i din kost. Gärna i samråd med en dietist så att du verkligen är med på vad som är mjölkprotein respektive till exempel laktosfritt.

    Själv tycker jag att Miniderm är ganska värdelös. Prova som "legomum" ovan att göra din egen blandning av fett och fuktgivande. Tänk på att viss aloe vera kan skapa hudirritationer. Olivolja är ju också bra.

Svar på tråden Extremt torr hud