• Täby.familjen

    Säkringen gick och det smällde till innanför väggen med brännmärken efter

    Hej!

    Är inte den bästa på el i hemmet så jag hoppas det finns någon erfaren än mig där ute som kan hjälpa till!

    Arbetade idag med taklampan. Den har fungerat utan problem i några månader nu. Skulle endast fästa sladden mot taket så det skulle se fräschare ut. Kan hända att jag råkat rycka lite lätt i sladden utan att jag märkte det. Men men, mitt under arbetet så smällde det till ordentligt och säkringen gick. Jag kommer ihåg att jag såg själva smällen nära eluttaget. Säkringen gick. Men till min förvåning såg jag att det var helt bränt på väggen på en yta om ca 4x4 cm ca 15 cm från eluttaget. Någon som vet vad detta kan vara? Drog ut kontakten och vågar inte sätta in den igen. Måste man hämta en elektriker för det här?

    Tacksam för svar!

    Mvh,

  • Svar på tråden Säkringen gick och det smällde till innanför väggen med brännmärken efter
  • Mortiscia

    Absolut elektriker!! Och dessutom ska du prata med hyresvärden, det är de som ska ta dit kunnig person.

  • ThomasW

    Är det sladden som brunnit när den låg mot väggen eller kommer det från insidan ? Tror du bara behöver byta sladd. Elektriker kostar mer än en ny lampa.

  • Furti
    ThomasW skrev 2018-11-26 03:50:33 följande:

    Är det sladden som brunnit när den låg mot väggen eller kommer det från insidan ? Tror du bara behöver byta sladd. Elektriker kostar mer än en ny lampa.


    Precis!

    Går säkringen igen även om lampan är urkopplad? Om inte så är det med största sannolikhet just lampan som är problemet.

    (Om säkringen går fast lampan är urkopplad får ni prata med hyresvärden.)
Svar på tråden Säkringen gick och det smällde till innanför väggen med brännmärken efter