• Anonym (moder­)
    Äldre 25 Nov 14:20
    474 visningar
    4 svar
    4
    474

    Få hem sitt barn från familjehem?

    Hej! Jag har ett tonårigt barn som jag ensam haft hand om fram tills första månaden 2017. Jag krashade då psykiskt, började missbruka droger och var tvångsvårdad ungefär ett år,  och sedan ett halvår på behandlingshem. Är ren 9 månader nu och har bott hemma i 4 månader. Mitt barn har varit frivilligplacerad hos min syster och har haft det bra där, är så tacksam hon fanns där för oss. Nu försöker jag dock navigera vägen att få hem mitt barn till mig igen 100%. Barnet är lite mer hos min syster än hos mig och jag vill inte stressa fram något, samtidigt som jag liksom vill bygga vidare på ett nytt liv för oss två. Är rädd att hen inte vill komma hem till mig igen, försöker mitt bästa att inte tänka så dock. Det var svårt för barnet när jag kom hem då och då förra året men fort försvann igen och det gjorde hen såklart besviken och ledsen.

    Någon som har erfarenhet av detta och har några råd att ge?

  • Svar på tråden Få hem sitt barn från familjehem?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Nov 14:30
    #1

    Jag tycker det är viktigt att du fortsätter bygga på relationen med ditt barn. Det behöver känna trygghet, mamma är ren, mamma finns där osv. Hur det rent praktiskt går till med regler osv vet jag tyvärr inte.

  • Äldre 25 Nov 14:35
    #2
    Anonym (moder) skrev 2018-11-25 14:20:39 följande:

    Hej! Jag har ett tonårigt barn som jag ensam haft hand om fram tills första månaden 2017. Jag krashade då psykiskt, började missbruka droger och var tvångsvårdad ungefär ett år,  och sedan ett halvår på behandlingshem. Är ren 9 månader nu och har bott hemma i 4 månader. Mitt barn har varit frivilligplacerad hos min syster och har haft det bra där, är så tacksam hon fanns där för oss. Nu försöker jag dock navigera vägen att få hem mitt barn till mig igen 100%. Barnet är lite mer hos min syster än hos mig och jag vill inte stressa fram något, samtidigt som jag liksom vill bygga vidare på ett nytt liv för oss två. Är rädd att hen inte vill komma hem till mig igen, försöker mitt bästa att inte tänka så dock. Det var svårt för barnet när jag kom hem då och då förra året men fort försvann igen och det gjorde hen såklart besviken och ledsen.

    Någon som har erfarenhet av detta och har några råd att ge?


    Så innan januari 2017 hade du aldrig missbrukat eller lidit av någon psykisk ohälsa?
  • Anonym (moder­) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 14:51
    #3
    Pope Joan II skrev 2018-11-25 14:35:25 följande:
    Så innan januari 2017 hade du aldrig missbrukat eller lidit av någon psykisk ohälsa?
    Jag hade haft kortare sjukskrivningar för depression 4 gånger sen 2004. De säger att jag har bipolär sjukdom och att jag hade några psykoser förra året. Fick många ECT-behandlingar så jag minns tyvärr inte, vet bara det jag läst i mina journaler i efterhand. Någon sådant hade aldrig hänt förut, nej.
  • Anonym (moder­) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 14:55
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-25 14:30:34 följande:

    Jag tycker det är viktigt att du fortsätter bygga på relationen med ditt barn. Det behöver känna trygghet, mamma är ren, mamma finns där osv. Hur det rent praktiskt går till med regler osv vet jag tyvärr inte.


    Nej, inte jag heller. Vi hade möte med socialtjänsten ett tag sen, men jag fick inte ut så värst mycket av det, handläggaren är lite otydlig av sig. Vet dock att då barnet inte är tvångsomhändertaget kan jag ta hem barnet när jag själv vill, men jag vill göra det rätt. Frågar jag barnet själv säger hen inte så mycket, mest att "ni får bestämma".
Svar på tråden Få hem sitt barn från familjehem?