• meanna

    3,5 månaders sluta amma till söms

    Vår kille på 3,5 månader har ammas till söms i vår säng (liggammas) sedan han var ca 1,5 månad. Innan dess somnade han vid amning i min fann men det gör han inte längre.

    På dagen somnar han alltid i vagnen ( under promenad eller ibland efter 2 min när man lagt ner honom om han är riktgt trött) dock skriker han alltid någon min direkt man lägger ner honom... han är en bestämt kille hehe.

    På kvällen är det bara liggamning som funkar, och det kan ta ganska lång tid, mellan 45 min till 1,5 timme. Jag skulle vilja att hans pappa kunde lägga honom också, och att vi kommer ifrån amningen till söms. Tips?? Inga skrikmetoder, och han tar tyvärr inte napp.

  • Svar på tråden 3,5 månaders sluta amma till söms
  • Näng

    Jag tror tyvärr att han är lite för ung ännu. Mamman som ammar är prio för en bebis. Låt pappa komma in i det när bebisen är mogen. Ersättning är ingen bra idé att införa om det inte är absolut nödvändigt.

  • Alexi

    Mitt tips är att göra det som är enklast för er. Går det verkligen inte att han bara ammar i knäet när du sitter i soffan på kvällen. Låt det ta den tid det tar, se på tv så länge, och låt honom sova i knäet tills ni lägger er. Det blir så mycket lättare ju mindre man försöker med läggningar osv i den åldern.

  • Ignoramus

    Varför inte?


    Näng skrev 2018-11-25 21:45:30 följande:

    Jag tror tyvärr att han är lite för ung ännu. Mamman som ammar är prio för en bebis. Låt pappa komma in i det när bebisen är mogen. Ersättning är ingen bra idé att införa om det inte är absolut nödvändigt.


  • Näng
    Ignoramus skrev 2018-11-25 23:55:15 följande:

    Varför inte?


    Oroväckande att du inte vet hur viktig amning och närheten mellan mamma och bebis är. Högst troligen kommer du inleda en diskussionskampanj som jag inte kommer delta i.
  • 2barnsmorsan

    För att utveckla lite på idén med ersättning.

    Bröstmjölken är som tunnast på kvällen därför ammar många barn ofta och länge på kvällarna och kan ha svårt att komma till ro. Många blir också lite extra skrikiga (men det problemet verkar du som tur är inte ha ts).

    Det är därför inte alls ovanligt att lägga till lite ersättning på kvällen för att bebis ska komma till ro ordentligt. Om man är väldigt mycket emot ersättning så kan man pumpa ut lite mjölk på morgonen eller någon tillfälle då du har mycket och spara till kvällen och låta pappan ge i flaska. Men det är ju lite mer organisering kring det.

    Jag hade också försökt lite mer med napp ifall det bara är tröstsug och inte mat. Ibland går det bättre med vissa sorters nappar än andra. Mina barn har alltid bara tagit ett märke.

    Håller också med om att du ska göra det som känns bäst lättast och smidigaste för er. Om bebisen inte somnar kanske den kan vara med uppe tills ni lägger er eller sova i soffan, om det känns okej för er.

  • 2barnsmorsan
    Näng skrev 2018-11-25 21:45:30 följande:

    Jag tror tyvärr att han är lite för ung ännu. Mamman som ammar är prio för en bebis. Låt pappa komma in i det när bebisen är mogen. Ersättning är ingen bra idé att införa om det inte är absolut nödvändigt.


    Båda föräldrarna är viktiga för små barn. Och det är upp till föräldrarna att avgöra om de vill ge tillägg. Barnet ammas ju dessutom också så den debatten är ju en ickefråga just här.
  • legomum

    Att börja ge ersättning när amningen fungerar... hur tänker folk egentligen?

    Du får antingen pumpa ur så pappan kan ge på flaska eller så fortsätter du med nattningarna tills bebis blir lite äldre. Men varför ändra på något som fungerar?

    Tro mig när jag säger att amma till sömns är verkligen inga bekymmer.

    Sådana kommer du få ändå barn brukar ge en det per automatik. Man behöver inte skapa dem själv.

    Tänk på att din bebis redan nu berättar vad han vill och vad som är bäst för honom. Göra tvärtemot är att skapa problem.

    Bebistiden är verkligen att uppoffra sin tid för barnet. Du får tillbaka den sedan.

  • meanna
    Alexi skrev 2018-11-25 22:11:52 följande:

    Mitt tips är att göra det som är enklast för er. Går det verkligen inte att han bara ammar i knäet när du sitter i soffan på kvällen. Låt det ta den tid det tar, se på tv så länge, och låt honom sova i knäet tills ni lägger er. Det blir så mycket lättare ju mindre man försöker med läggningar osv i den åldern.


    Tyvärr verkar det inte funka att amma i soffan och sedan låta honom sova där/ i min famn. Han verkar ha ett behov av att det är mörkt, tyst och lungt när han ska somna för natten ( tvärtemot dagen). Annars hade det varit en bra lösning för att slippa ligga och natta heela kvällen ( har blivit så på slutet) .
Svar på tråden 3,5 månaders sluta amma till söms