• la anonyma

    Hur många pusselbitar är lagom för en familj med en 7-åring?

    Om en familj där yngsta barnet är ca 7-8 år ska lägga ett pussel ihop, hur många bitar är då lagom för att både föräldrar och äldre barn ska få klura lite samtidigt som det yngre barnet också kan känna sig delaktig? Svara helst bara på undersökningen om ni har sett ett barn i den åldern pussla och utifrån det har en uppfattning om när det blir för svårt för hen att vara med och hitta bitar. Utgå från att pusslet oavsett antal bitar har ett barnvänligt motiv med mycket färger, alltså inte ett jättestort parti med ljusblå himmel eller så. :) 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många pusselbitar är lagom för en familj med en 7-åring?
  • legomum

    Beror väl på puzzlet bara himmel och gräsmatta så skulle jag säga två bitars.

    Men ett jan van haasteren motiv kan du väöja hur stort som helst.

    Men börja med en 1000 bitars. Se om ni har kul med att hitta bitar tillsammans.

  • la anonyma
    legomum skrev 2018-11-26 11:41:56 följande:

    Beror väl på puzzlet bara himmel och gräsmatta så skulle jag säga två bitars.

    Men ett jan van haasteren motiv kan du väöja hur stort som helst.

    Men börja med en 1000 bitars. Se om ni har kul med att hitta bitar tillsammans.


    Tack för svar! Som jag skrev i trådstarten menar jag ett barnvänligt motiv och inte stora enfärgade partier. Men tänker om allt för många bitar ändå kan göra att det känns så oöverkomligt att det bara blir jobbigt för barnet?
    Det är en eventuell julklapp så jag kan tyvärr inte testa mig fram, har inga barn själv. Så det var därför jag tänkte att jag kunde få lite vägledning här av folk som har barn. :) 
  • Aniiee

    Upp till 500 bitar verkar vara lagom i den åldern när jag frågar brorsan och syrran som har barn. Mycket beror på motiv och om ni har plats at låta det ligga framme och inte har krav på att det läggs på en timme. 

    Jag skulle ta ett mindre pussel (kanske 300 bitar? Finns jättefina från Kärnan) och se hur det går och köpa med fler bitar eftersom. Är ju jättesynd om barnet blir överväldigad av alla bitar eller tröttnar för att det går för långsamt. Alla barn har ju inte världens tålamod och om det "inte hänt något" på 3 sittningar så är det stor risk att barnet inte tycker att det är kul längre.


    I have a growing lack of disgust for you
  • legomum

    www.pusselbutiken.se/kategori/pussel/tecknat/jan_van_haasteren

    Länken visar roliga pussel som jag tror kan intressera. Ritade motiv där det händer miljoner saker och med en hel hög kul inslag. Hans motiv är faktiskt mina favoriter.

    Som sagt var 1000 bitar tror jag kan vara en bra start. Ett julmotiv (av något slag) är ju inte nödvändigt men det finns verkligen många av hans pussel att välja så det kan bli svårt nog ändå =)

  • la anonyma
    Aniiee skrev 2018-11-26 18:03:27 följande:

    Upp till 500 bitar verkar vara lagom i den åldern när jag frågar brorsan och syrran som har barn. Mycket beror på motiv och om ni har plats at låta det ligga framme och inte har krav på att det läggs på en timme. 

    Jag skulle ta ett mindre pussel (kanske 300 bitar? Finns jättefina från Kärnan) och se hur det går och köpa med fler bitar eftersom. Är ju jättesynd om barnet blir överväldigad av alla bitar eller tröttnar för att det går för långsamt. Alla barn har ju inte världens tålamod och om det "inte hänt något" på 3 sittningar så är det stor risk att barnet inte tycker att det är kul längre.


    Lägger de pusslet på 500 bitar själva då, eller behöver de mycket hjälp av föräldrarna? Min tanke är att eventuellt ge ett pussel i julklapp till en hel familj, och eftersom det ska vara lika mycket till alla i familjen vill jag inte att det ska vara så lätt att yngsta barnet klarar det helt själv utan jag tänker att det ska vara ett pussel där alla kan vara delaktiga. Men samtidigt är det ju inte bra om yngsta barnet blir helt överväldigad av alla bitar och därför inte känner sig delaktig alls. Det lättaste hade väl varit att fråga föräldrarna vad just de här barnen klarar av, men då blir det ju ingen överraskning för de vuxna och då kan jag lika gärna köpa ett lättare pussel enbart till barnen känner jag. Hade helst velat ge en familjejulklapp. :) 

  • la anonyma
    legomum skrev 2018-11-26 18:05:18 följande:

    www.pusselbutiken.se/kategori/pussel/tecknat/jan_van_haasteren

    Länken visar roliga pussel som jag tror kan intressera. Ritade motiv där det händer miljoner saker och med en hel hög kul inslag. Hans motiv är faktiskt mina favoriter.

    Som sagt var 1000 bitar tror jag kan vara en bra start. Ett julmotiv (av något slag) är ju inte nödvändigt men det finns verkligen många av hans pussel att välja så det kan bli svårt nog ändå =)


    Ja, jag har sett några sådana pussel och kan tänka mig att de kan intressera barn, men samtidigt är det ju sååå mycket detaljer, haha! Blir inte det svårt för barn med så mycket detaljer i kombination med att det är så stort? Tänker om det är bättre med lite mer tydligt avgränsade färger som typ detta?: www.pusselbutiken.se/pussel/heye-panorama-jon-burgerman-in-the-city-1000
    :) 
  • Aniiee
    la anonyma skrev 2018-11-26 20:38:50 följande:

    Lägger de pusslet på 500 bitar själva då, eller behöver de mycket hjälp av föräldrarna? Min tanke är att eventuellt ge ett pussel i julklapp till en hel familj, och eftersom det ska vara lika mycket till alla i familjen vill jag inte att det ska vara så lätt att yngsta barnet klarar det helt själv utan jag tänker att det ska vara ett pussel där alla kan vara delaktiga. Men samtidigt är det ju inte bra om yngsta barnet blir helt överväldigad av alla bitar och därför inte känner sig delaktig alls. Det lättaste hade väl varit att fråga föräldrarna vad just de här barnen klarar av, men då blir det ju ingen överraskning för de vuxna och då kan jag lika gärna köpa ett lättare pussel enbart till barnen känner jag. Hade helst velat ge en familjejulklapp. :) 


    Det är mer en sak som görs gemensamt. De sitter och pratar och lägger pussel liksom. Nu är de yngsta större (10 och 11, men jag frågade vad de hade när de vär runt sju) och jag tror att båda lägger 500-bitars själva men båda familjerna har fortfarande pussel-och-prat-pussel. Nu verkar det vara motivet som bestämmer storleken och inte tvärt om. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • legomum
    la anonyma skrev 2018-11-26 20:44:24 följande:
    Ja, jag har sett några sådana pussel och kan tänka mig att de kan intressera barn, men samtidigt är det ju sååå mycket detaljer, haha! Blir inte det svårt för barn med så mycket detaljer i kombination med att det är så stort? Tänker om det är bättre med lite mer tydligt avgränsade färger som typ detta?: www.pusselbutiken.se/pussel/heye-panorama-jon-burgerman-in-the-city-1000
    :) 
    Ja jisses det är så olika hur man tycker. Själv lägger jag hellre de jag länkade just för dessa detaljer. Man kan ta en bit och kika länge på locket och sedan hitta vart den ska vara. Med stora enfärgade ytor då får jag spader hehehe

    Men meningen är ju att de som lägger ska ha roligt tillsammans, så det är en smaksak. Köp det pussel Du tror de kommer att gilla.

  • Meriall

    Svarar 1000 eftersom jag och en jämnårig kompis lade ett 500bitars själva när vi var 8 år utan så mkt problem men det tog ju lite tid.

  • la anonyma
    legomum skrev 2018-11-26 21:31:30 följande:
    Ja jisses det är så olika hur man tycker. Själv lägger jag hellre de jag länkade just för dessa detaljer. Man kan ta en bit och kika länge på locket och sedan hitta vart den ska vara. Med stora enfärgade ytor då får jag spader hehehe

    Men meningen är ju att de som lägger ska ha roligt tillsammans, så det är en smaksak. Köp det pussel Du tror de kommer att gilla.
    Förstår hur du menar där och såklart är det ju bättre med många små detaljer än för stora enfärgade ytor. Tänker bara så att det inte är så många detaljer att man typ villar bort sig i bilden när man letar, haha. Och att det kan bli jobbigt i början att få någon ordning på bitarna om samma färg återkommer på typ 25 ställen i bilden. Men det är klart, är det tillräckligt små figurer så att det i princip aldrig blir enfärgade bitar så kanske det inte är något direkt problem. :) 
  • la anonyma
    Aniiee skrev 2018-11-26 20:53:10 följande:
    Det är mer en sak som görs gemensamt. De sitter och pratar och lägger pussel liksom. Nu är de yngsta större (10 och 11, men jag frågade vad de hade när de vär runt sju) och jag tror att båda lägger 500-bitars själva men båda familjerna har fortfarande pussel-och-prat-pussel. Nu verkar det vara motivet som bestämmer storleken och inte tvärt om. 
    Okej! Det äldre barnet i familjen tror jag är i 10-årsåldern så om det ska vara kul för alla misstänker jag att 300 bitar är lite för lite. Med 300 bitar kanske det känns bättre för den yngsta just nu men skulle pusslet inte bli lagt förrän om ett år eller så kanske det har hunnit bli lätt även för den yngsta. Om 10-åringar klarar 500 bitar själva borde ju en 7- eller 8-åring kunna vara delaktig i åtminstone 500 bitar även om hen inte klarar det själv, antar jag? :)
  • Themis

    Beror lite på hur smart och envist barnet är.

    1000 bitar är nog lagom som social aktivitet, så hittar man ett nytt motiv om det går fort att bygga klart.

    Men stora enfärgade ytor är ganska trist, därför är Haasteren pussel skoj om man är många.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Hur många pusselbitar är lagom för en familj med en 7-åring?