• Marre22

    Plötsligt strulig sömn 1,5 år

    Vår dotter på 1,5 år har plötsligt börjat strula med nattsömnen sedan en dryg månad.

    Hon har alltid sovit i egen säng och i eget rum (sedan 7 månaders ålder och nattmålet försvann) och jag börjar känna mig smått desperat och stressad inombords.

    Från att ha varit lugna harmoniska nätter har vi nu en situation där ingen vuxen sover bra.

    Hon somnar 19.00 och första passet sover hon 3-4 timmar och därefter sker uppvak varannan timme hela natten.

    Hon vaknar genom att sätta sig upp och gråta. Något hon aldrig gjort tidigare, då har hon satt sig upp och jollrat/pratat. Nu är hon verkligen ledsen när hon vaknar.

    Vi försöker vyssja om i eget rum/säng då vi alla sover bäst så.

    Jag sover enormt dåligt med barn i sängen men om det blir omöjligt så får hon ju komma in till oss.

    Sista vakningen vid 4 brukar vi ta in henne till oss och hon får sova i vår säng.

    Hur ska vi bryta detta maratonspringande på nätterna? Hon vaknar 23, 01, och 03 och resultatet blir noll sömn för en av oss.

    Bakgrund: jag är gravid och ränner och kissar flera gånger om nätterna. Har dessutom graviditetskomplikationer och behöver min sömn. Jag sover nere i källaren men hör det som pågår uppe. Byter av min sambo som tar det största lasset av detta. Hon sover hos mormor/morfar en gång varannan vecka och har gjort sedan länge.

    Det var vid samma tidpunkt detta vaknande började där också. Vaknade och var ledsen.

    Tips och råd? Hur bryter vi detta och får till en bättre nattsömn för hela familjen?

    Hon började på förskola i höstas, utvecklas enormt just nu och jag har sökt förklaringen i det.

    Äter dåligt och jag ger henne så ofta jag kan en flaska då hon vaknar på natten, för att lättare kunna somna om. Tänker att all extra näring gör gott, men någonstans har det blivit fel.

    Vi behöver få bättre nätter, och jag önskar jag kunde ha henne hos mig tills dess att hennes oroligheter på nätterna går över, men jag går upp och kissar och vill inte lämna henne i sängen med rädsla för att hon kryper ur sängen.

    Känns som att hon behöver vår trygghet men samtidigt sover bättre i egen säng?

    Jag vill bara ha tillbaka våra nätter och känner mig smått desperat.

    Tips och råd tas tacksamt emot...

Svar på tråden Plötsligt strulig sömn 1,5 år