• Anonym (Rädd)
    Äldre 26 Nov 12:39
    185 visningar
    5 svar
    5
    185

    Hjälp!! Min vän knarkar!!

    Jag och mina 5 vänner går i 2:an på gymnasiet vi alla är 17 åriga tjejer. Problemet är att dessa 3 vänner har festat galet mycket under 1an med sprit och ligg osv. I förrgår fick jag reda på att en av dessa har börjat knarka och 2 av de andra vännerna verkar helt ok med detta. Vad ska jag göra? Byta vänner? Detta känns helt fel att umgås med dessa personer och jag har redan druckit fast jag egentligen inge ville. Bara för att få vara med dem..

  • Svar på tråden Hjälp!! Min vän knarkar!!
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 12:40
    #1

    Är nu rädd att råka hamna på fel spår och göra lika idiotiska saker..

  • Anonym (Lämna­.)
    Äldre 26 Nov 12:42
    #2

    Bättre att vara ensam än att bli fördärvat. Du hittar snart nya vänner.

  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 27 Nov 00:49
    #3
    +1

    Vad menar du med att hon "börjat knarka"? Det är viss skillnad på att röka gräs ibland och att skjuta heroin dagligen. 

  • Anonym (byt vänner­)
    Äldre 27 Nov 01:26
    #4
    Anonym (Rädd) skrev 2018-11-26 12:40:08 följande:

    Är nu rädd att råka hamna på fel spår och göra lika idiotiska saker..


    Lita på din magkänsla här. Du skriver i ts att de fått dig att dricka mot din vilja med hjälp av grupptrycket (?), kan mycket väl hända att du drivs med i även detta om du fortsätter umgås med dem.

    Att du slutar att umgås med dem behöver inte betyda att du är otrevlig, en dålig vän mot dem eller dålig på något annat sätt, utan tvärt om kan du göra det för allas bästa. Kom ihåg det. Du räddar också dig själv från att bli medberoende, även om du inte börjar ta något själv, så kan man bli känslomässigt medberoende av att ha missbruk i sin närhet. Det kan tära mycket på en, speciellt om man är så ung som du.
    Prata gärna även med någon vuxen som du litar på. Kanske skolkuratorn. Du kan både berätta för att hjälpa din/a vän/ner, men också berätta för din egen skull så att du inte håller detta inne.

    Du kommer lära känna nya människor och få nya vänner som inte håller på med destruktiva saker.
  • Anonym (Vänne­r)
    Äldre 27 Nov 06:08
    #5
    Anonym (Rädd) skrev 2018-11-26 12:40:08 följande:

    Är nu rädd att råka hamna på fel spår och göra lika idiotiska saker..


    Jag hade två tjejkompisar under gymnasietiden som låg runt med många killar och som drack mycket. Ibland kunde dom ta ecstasy också.

    Jag var med dom ändå för dom var bra människor. Däremot tog jag avstånd från vad dom gjorde. Jag kunde väl festa till ibland men ecstasy höll jag mig borta från. Förlorade oskulden som 23åring.

    Bara för att dina kompisar gör en sak betyder inte att du måste göra detsamma.

    Och om du är orolig för att dina vänner så prata med dom. Skulle dom ta avstånd från dig för att du ventilerar din oro så är det ändå inga riktiga vänner.
Svar på tråden Hjälp!! Min vän knarkar!!