• sondika

    Barn med panikångest på natten

    Vår son är nio år. Vi upplever honom som en oftast trygg, glad, modig och social kille.

    Han har ett ?bra? liv med en trygg familj och fina vänner. Vi bor utomlands och han har ju gått igenom en del stora förändringar i sitt liv - men verkar ha tagit det bra.

    När han var runt fyra år så började han att vakna på nätterna, inte alltid men periodvis ganska ofta. Vi tolkade det som nattskräck; han skrek och spang runt, men verkade inte helt vaken/kontaktbar. Dagen efter hade han själv helt glömt bort det.

    Nu för tiden kan han ha lite andra typer av ?attacker? på nätterna. Ofta i samband med att han har feber eller att det har skett stora förändringar runt honom (efter en resa tex).

    Då vaknar han och är rädd! Kan slå sig själv och klamrar sig fast vid oss i panik. Han säger alltid att det ?kändes som att allt är långt bort?, så på något sätt påverkas synen. Han kan säga att han tror att han ska dö... Jag upplever att han får en stark ångest attack.

    Den håller i sig mellan 5-15 minuter. Vi sitter nära honom, sjunger, pratar. Men oftast så bryts det bäst när han får se på ngn film/musikvideo. Då lugnar han till sist ner sig och somnar om.

    Är det någon som känner igen detta?

    Vi upplever att vi kan hantera det i stunden (även om det är jobbigt att se honom då rädd!!!) - men borde vi söka hjälp för det på dagtid? Dagtid är det alltid bra f honom dock! Ingen ångest eller annat negativt.

    Varför blir det så här för honom på nätterna?

    Ska vi göra ngt mer f att hjälpa honom?

    Attackerna kommer oregelbundet. Ibland inget i ett par månader och sedan kanske två veckor med attacker varje natt. Ibland flera per natt.

    Ge oss görna lite inputt! ????

  • Svar på tråden Barn med panikångest på natten
  • scanmia

    Min äldste son hade nattskräck en period i 4-5-års åldern. De tips vi fick var att reglera temperaturen (var han för varm eller för kall), ställa sängen i ett ombonat hörn så att den känns trygg och mysig, ha nattlampa, väcka till honom några minuter innan han brukade vakna till för att ställa om sömnfaserna, experimentera med när sista måltiden innan natten intogs.

    Min son hade bara sina episoder under de första två, tre timmarna efter det att han somnade, så ganska ofta kunde jag eller hans pappa sitta nära honom och direkt se när han började sova lite oroligt. Skakade man honom mjukt då och talade lite lugnande så gick han inte in i det där stadiet.

    För oss funkade det bäst att väcka till honom ordentligt om han var mitt uppe i en episod, så att han kunde lugna ner sig och somna om. Annars fortsatte det under mycket längre tid.

  • sondika
    scanmia skrev 2018-11-27 20:08:58 följande:

    Min äldste son hade nattskräck en period i 4-5-års åldern. De tips vi fick var att reglera temperaturen (var han för varm eller för kall), ställa sängen i ett ombonat hörn så att den känns trygg och mysig, ha nattlampa, väcka till honom några minuter innan han brukade vakna till för att ställa om sömnfaserna, experimentera med när sista måltiden innan natten intogs.

    Min son hade bara sina episoder under de första två, tre timmarna efter det att han somnade, så ganska ofta kunde jag eller hans pappa sitta nära honom och direkt se när han började sova lite oroligt. Skakade man honom mjukt då och talade lite lugnande så gick han inte in i det där stadiet.

    För oss funkade det bäst att väcka till honom ordentligt om han var mitt uppe i en episod, så att han kunde lugna ner sig och somna om. Annars fortsatte det under mycket längre tid.


    Tack för svar och bea råd!!!

    Jag misstänker dock att det vår son får ibland nuför tiden inte är nattskräck. Utan snarare någon sorts ångest.

    Skillnaden mot när han som yngre hade nattskräck är att han nu är vaken och när det händer och han minns det efteråt. Jag tycker snarare att det påminner om en stark ångestattack. Även om det påminner om nattskräck...
  • tvillingmammaVastmanland

    Om det varit mitt barn och om det skedde återkommande så hade jag tagit honom till en barnpsykolog, för att få rådgivning.

  • eemeliee

    Jag känner verkligen igen mig i er sons beskrivning. Jag hade nattskräck. När jag fick feber så kunde jag även ibland uppleva samma mitt på dagen. Jag hade nattskräck ganska ofta men ju äldre jag gled desto mer sällan fick jag det. Jag är 28 nu och gissningsvis hade jag nattskräck senast när jag var ca 12.

  • sondika

    Ja. Kanske borde göra det!?

    Men vi pratar mycket om ångest, rädslor och att det inte är farligt. Så på ett sätt tänker jag att han får det han behöver av oss (samtal, närhet, redskap).

    Det är inte helt enkelt att hitta en barnpsykolog där vi bor heller. Men du kanske har rätt ändå.


    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-11-29 14:20:06 följande:

    Om det varit mitt barn och om det skedde återkommande så hade jag tagit honom till en barnpsykolog, för att få rådgivning.


  • sondika

    Å!

    Men var du ?vaken? när du hade nattskräck? Och mindes det efteråt? Jag trodde att man var helt omedveten vid nattskräck.

    Vad hjälpte dig?


    eemeliee skrev 2018-11-29 14:48:57 följande:

    Jag känner verkligen igen mig i er sons beskrivning. Jag hade nattskräck. När jag fick feber så kunde jag även ibland uppleva samma mitt på dagen. Jag hade nattskräck ganska ofta men ju äldre jag gled desto mer sällan fick jag det. Jag är 28 nu och gissningsvis hade jag nattskräck senast när jag var ca 12.


  • sondika
    Limajo skrev 2018-11-29 15:00:26 följande:

    Det finns ju andra sorters svåra mardrömmar som inte är specifikt nattskräck. Jag har återkommande mardrömmar som gör mig livrädd, jag vaknar och i allt mellan 30 sekunder till föera minuter är jag kvar i drömmen och upplever att jag ser, hör och känner på riktigt. Det är verkligen en halvmeterstor spindel på väggen eller jag känner verkligen en hand runt min hals osv. Jag tror det är en variant på sömnparalys. (sv.m.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys) Det sker oftare i perioder då jag är trött, stressad och sover dåligt i övrigt.

    Jag har tagit upp detta med läkare två gånger men mest fått axelryckningar som tillbaka. Även om det är hemskt när det händer verkar det inte finnas så mycket att göra tyvärr.


    SÅ jobbigt!!!

    Och att du inte får ngn hjälp! Usch ändå!

    Jag kan inte riktigt tolka det som att min son har så tydliga mardrömmar. Men kanske föds ändå känslan där?
  • scanmia

    Nu var det inte mitt eget barn men en av min dotters vänner hade problem med nattskräck och mardrömmar. Hon fick hjälp av en terapeut som sysslade med dream coaching där de gjorde avslappningsövningar med suggestioner om hur hon skulle agera i sina drömmar för att göra dem mindre skrämmande. Hur hon skulle ta kontrollen och konfrontera det hon drömde om. Jag tror att de tyckte att det hjälpte eller så växte hon bara ifrån det av sig själv... Kanske något ni kan testa på på egen hand?

  • eemeliee
    sondika skrev 2018-11-29 15:24:03 följande:

    Å!

    Men var du ?vaken? när du hade nattskräck? Och mindes det efteråt? Jag trodde att man var helt omedveten vid nattskräck.

    Vad hjälpte dig?


    Ja, jag minns exakt hur det kändes och hur jag upplevde det. Men när du säger det så blir jag också osäker på om det var nattskräck jag hade eller något annat. Vi har kallat det för nattskräck hemma. Min pappa och bror hade det också och jag är ganska säker på att dom också kommer ihåg, kan dock inte svära på det.

    Som någon tidigare skrev så kan det ju vara värt att ta kontakt med vården.

    Det gick över efter en stund, har dock inget tidsperspektiv. Tyckte att det kändes bättre om jag fokuserade på något specifikt. Ett exempel är att jag knappade på en miniräknare. Jag brukade också knåda på min mage för att försäkra mig om att allt inte var hårt. Tyckte också att det blev bättre när pappa strök mig över ryggen eller höll om mig.
  • sondika

    [quote=79250567][quote-nick]eemeliee skrev 2018-11-30 00:24:13 följande:[/quote-nick]Ja, jag minns exakt hur det kändes och hur jag upplevde det. Men när du säger det så blir jag också osäker på om det var nattskräck jag hade eller något annat. Vi har kallat det för nattskräck hemma. Min pappa och bror hade det också och jag är ganska säker på att dom också kommer ihåg, kan dock inte svära på det.

    Som någon tidigare skrev så kan det ju vara värt att ta kontakt med vården.

    Det gick över efter en stund, har dock inget tidsperspektiv. Tyckte att det kändes bättre om jag fokuserade på något specifikt. Ett exempel är att jag knappade på en miniräknare. Jag brukade också knåda på min mage för att försäkra mig om att allt inte var hårt. Tyckte också att det blev bättre när pappa strök mig över ryggen eller höll om mig.[/

    Det låter väldigt likt vår son!

    Att fokusera på ngt annat hjälper (en sång, en film eller bara prickarna i taket).

    Och han behöver också berörning, för att försäkra sig om att vi är nära, då allt annat könns långt bort.

    Får jag fråga; har du/ni haft problem med ångest etc som vuxna?

    Jag funderar ju så om detta är ångestattacker. Och om de kommer hänga med honom längre om vi inte söker hjälp. Samtidigt upplever jag att han får den bearbetning/hjälp han behöver av oss bara genom att vi finns nära, är lugna och sedan samtalar om det.

  • sondika
    Limajo skrev 2018-11-29 17:11:44 följande:

    Det måste kanske inte alltid vara en dröm utan bara en känsla som du beskriver. Jag tänker på det han säger att han inte riktigt ser er att vissa delar av honom är vaken och andra sover/drömmer som det kan bli i sömnparalys.

    Hur påverkas han av det här i övrigt? Är han exempelvis rädd för att somna? Jag tänker att om han själv inte mår dåligt av det annars än när det händer så gör ni nog det bästa ni kan göra redan. Men går det ut över hans vardag så är det bra att försöka hitta en barnpsykolog.


    Nä, jag har tänkt så. Att eftersom han själv inte oroar sig för det så ska inte jag oroa mig. Jag tycker inte att det går ut över hans vardag - annat än att han ibland vill ha oss i närheten när han somnar. Och en ggr fick vi hämta honom när han skulle sova över hos en kompis, då han var rädd f att somna. Men normalt påverkar det honom inte!
  • eemeliee
    sondika skrev 2018-11-30 04:09:54 följande:

    [quote=79250567][quote-nick]eemeliee skrev 2018-11-30 00:24:13 följande:[/quote-nick]Ja, jag minns exakt hur det kändes och hur jag upplevde det. Men när du säger det så blir jag också osäker på om det var nattskräck jag hade eller något annat. Vi har kallat det för nattskräck hemma. Min pappa och bror hade det också och jag är ganska säker på att dom också kommer ihåg, kan dock inte svära på det.

    Som någon tidigare skrev så kan det ju vara värt att ta kontakt med vården.

    Det gick över efter en stund, har dock inget tidsperspektiv. Tyckte att det kändes bättre om jag fokuserade på något specifikt. Ett exempel är att jag knappade på en miniräknare. Jag brukade också knåda på min mage för att försäkra mig om att allt inte var hårt. Tyckte också att det blev bättre när pappa strök mig över ryggen eller höll om mig.[/

    Det låter väldigt likt vår son!

    Att fokusera på ngt annat hjälper (en sång, en film eller bara prickarna i taket).

    Och han behöver också berörning, för att försäkra sig om att vi är nära, då allt annat könns långt bort.

    Får jag fråga; har du/ni haft problem med ångest etc som vuxna?

    Jag funderar ju så om detta är ångestattacker. Och om de kommer hänga med honom längre om vi inte söker hjälp. Samtidigt upplever jag att han får den bearbetning/hjälp han behöver av oss bara genom att vi finns nära, är lugna och sedan samtalar om det.


    Jag har inte haft någon ångestproblematik alls och så vitt jag vet så har inte pappa eller brorsan haft det heller.
  • sondika
    eemeliee skrev 2018-11-30 06:29:30 följande:

    Jag har inte haft någon ångestproblematik alls och så vitt jag vet så har inte pappa eller brorsan haft det heller.


    Skönt!

    Tack f dina råd och delande av erfarenhet! ????????
Svar på tråden Barn med panikångest på natten