• mormor 1965

    Jag är en lyxfälla

    Hjälp mig att tänka rätt. Jag har precis varit på banken och sökt ett lån så att jag kan betala bort alla kreditkortskulder och avbetalningar. Jag bara undrar, HUR ska jag kunna hålla mig undan detta sen i fortsättningen? Jag vill vara som andra, använda pengarna jag har på kontot, kunna spara, inte vara så hagalen,och shoppa på nätet genast jag har tråkigt.

    Jag går i terapi av andra orsaker, och har tagit upp saken där, men har inte egentligen fått nån hjälp där angående detta.

    Hur blir man av med shopholism??

    Nån som är/ varit i samma situation?

  • Svar på tråden Jag är en lyxfälla
  • AnnaSthlm

    Shopping är ditt sätt att döva/kompensera smärtan som du bär på. Du behöver komma fram till vad det är för smärta med din terapeut. Sedan behöver du se när suget kommer och hitta andra sätt att hantera smärtan som inte innebär shopping.

  • mormor 1965
    AnnaSthlm skrev 2018-11-28 08:47:06 följande:

    Shopping är ditt sätt att döva/kompensera smärtan som du bär på. Du behöver komma fram till vad det är för smärta med din terapeut. Sedan behöver du se när suget kommer och hitta andra sätt att hantera smärtan som inte innebär shopping.


    Jaa, den ångesten har vi försökt hitta hos terapeuten. Och skulle gärna höra vilka andra sätt det finns att avstyra suget.
  • Mom2be262

    Kolla KÖPSLAVEN på instagram, där kanske de finns tips? Annars skulle jag tipsa dig om att spärra ditt personnummer hos TX klarna och bluestep eller vad de nu kan vara... kanske anmäla dig själv till lyxfällan? Eller iallafall lus?läsa? deras säsonger (senaste) och skriva ner alla bra tips de kommer med i programmet?

  • nnnnnnnn

    Kan du försöka att sätta sparmål eller liknande?

    Tex att du har 200 kr i plånboken (1 st 200-kr-sedel) om det blir "kris". Då kan du handla för den, max 200 kr per vecka alltså. Men om du inte handlar för den så sätter du över 200 kr till ditt sparkonto då du inte behöver ta ut 200 kr för nästa veckas onödiga konsumtion.

    Då kan du se sparkontot växa och ha planer för dessa pengar tex när du har 1000 kr betalar du av 500 på banklånet och använder 500 kr till att göra det där du längtat efter (gå på bio, klippa dej, köpa något, gå på café)

    Samma sak med tex mat och hushållskassan. Kolla över vad du spenderat de senaste månaderna. Dela upp det per vecka och tänk sparsamt i affären. Om du hittar kött till halva priset för det är kort datum och köper det och använder, så har du kanske några hundra över varje vecka? Dessa åker in på sparkontot!

    Här finns massor med tips om hur man minskar sitt matkonto utan att äta dålig mat, leta upp dem och hitta inspiration. Även trådar om köpstopp!

    Kanske börja ditt "nya liv" med 2 veckors köpstopp då du enbart får ersätta sådant som gått sönder och du måste ha och ersätter enligt principen: Kan jag få det av någon? Låna? Köpa begagnat? Vänta tills jag hittar ett bra pris? Eller måste jag köpa nytt?
    Så går tröjan sönder och du har 4 st, då köper du en ny på second hand/blocket/tradera för du behöver ha 4 olika för att hinna tvätta. Men har du 15 tröjor så köper du ingen ny under köpstoppet.

    När det gått 2 veckor så kan du ha som mål att ha köpstopp med jämna mellanrum tex 1 vecka/månad eller varannan vecka.

    Ett sista bra tips:
    Om du hittar något du "måste" köpa, lägg undan det i affären (om det finns risk att det tar slut) och vänta 1 vecka. Känns det fortfarande som att du behöver saken? Då köper du den. Annars låter du bli.

    Lycka till!

  • mormor 1965
    nnnnnnnn skrev 2018-11-28 10:00:16 följande:

    Kan du försöka att sätta sparmål eller liknande?

    Tex att du har 200 kr i plånboken (1 st 200-kr-sedel) om det blir "kris". Då kan du handla för den, max 200 kr per vecka alltså. Men om du inte handlar för den så sätter du över 200 kr till ditt sparkonto då du inte behöver ta ut 200 kr för nästa veckas onödiga konsumtion.

    Då kan du se sparkontot växa och ha planer för dessa pengar tex när du har 1000 kr betalar du av 500 på banklånet och använder 500 kr till att göra det där du längtat efter (gå på bio, klippa dej, köpa något, gå på café)

    Samma sak med tex mat och hushållskassan. Kolla över vad du spenderat de senaste månaderna. Dela upp det per vecka och tänk sparsamt i affären. Om du hittar kött till halva priset för det är kort datum och köper det och använder, så har du kanske några hundra över varje vecka? Dessa åker in på sparkontot!

    Här finns massor med tips om hur man minskar sitt matkonto utan att äta dålig mat, leta upp dem och hitta inspiration. Även trådar om köpstopp!

    Kanske börja ditt "nya liv" med 2 veckors köpstopp då du enbart får ersätta sådant som gått sönder och du måste ha och ersätter enligt principen: Kan jag få det av någon? Låna? Köpa begagnat? Vänta tills jag hittar ett bra pris? Eller måste jag köpa nytt?

    Så går tröjan sönder och du har 4 st, då köper du en ny på second hand/blocket/tradera för du behöver ha 4 olika för att hinna tvätta. Men har du 15 tröjor så köper du ingen ny under köpstoppet.

    När det gått 2 veckor så kan du ha som mål att ha köpstopp med jämna mellanrum tex 1 vecka/månad eller varannan vecka.

    Ett sista bra tips:

    Om du hittar något du "måste" köpa, lägg undan det i affären (om det finns risk att det tar slut) och vänta 1 vecka. Känns det fortfarande som att du behöver saken? Då köper du den. Annars låter du bli.

    Lycka till!


    Bra tips, men jag nätshoppar till 98%, mest när jag har tråkigt hemma eller vill få bort tankarna från nåt jobbigt. Men köpstopp, absolut.
  • Mom2be262
    mormor 1965 skrev 2018-11-28 22:08:30 följande:

    Bra tips, men jag nätshoppar till 98%, mest när jag har tråkigt hemma eller vill få bort tankarna från nåt jobbigt. Men köpstopp, absolut.


    Gör något annat nästa gång du är uttråkad. Städa ett skåp, omorganisera kylskåpet, ta ett långt bad, möblera om
  • nernu

    Klipp kreditkorten. Onödig frestelse för dig. Vad köper du? Har du pratat igenom vad som händer när du ska köpa något? Hur tänker du? Hur känner du?

  • nnnnnnnn
    mormor 1965 skrev 2018-11-28 22:08:30 följande:
    Bra tips, men jag nätshoppar till 98%, mest när jag har tråkigt hemma eller vill få bort tankarna från nåt jobbigt. Men köpstopp, absolut.
    När suget kommer måste du göra något annat, ta en promenad, dricka ett glas vatten/kopp te/kaffe,
    Eller kör samma knep, du har ett kort/konto som du sätter över 200 kr/vecka på och den summan får du impulshandla för. OM det blir kris.
    Samma med att vänta 1 vecka - spara grejen i kundkorgen eller lägg bokmärke på sidan. Sen väntar du en vecka innan du beställer. Om du måste göra så med ALLT, så kommer du säkert inte köpa en tiondel av vad du tänkte från början.

    Sök KBT för att bli av med shoppingen. Du har ett beroende.

    Kämpa på och lycka till!
  • äldreochklokare

    Titta på Lyxfällanavsnitt och så gör du exakt sånt de säger till någon där, som beter sig som du gör. 
    Gör ett kontrakt med dig själv, klipp kreditkort, spärra dig själv på lånesajter osv- så som de gör i programmen.
    Sälj saker du inte använder, använd pengarna du får in till att betala av lån eller starta ett sparande. 

Svar på tråden Jag är en lyxfälla