• Anonym (Ts)

    Hur ofta byter ni glas?

    Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

    I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

    Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

    Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

    Hur brukar ni göra?

  • Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?
  • Poolskötaren

    Vi sätter glaset i diskmaskinen direkt efter användning.

    Undantaget skulle vara om jag dricker enbart vatten på kvällen och häller juice i det glaset på morgonen.

    Ingen jag känner skulle spara sina glas i en hel vecka! Inte ens en hel dag då man dricker olika saker.

  • Fia 28

    Jag har ett glas som står på bänken som jag dricker vatten ur, då använder jag samma under en dag. Efter måltider diskar vi alltid alla glas. 

  • Duckan

    Jag ställa ett glas för vatten på diskbänken. En dag, eller kanske två men inte mer.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-28 09:14:00 följande:

    Undrar hur ofta ni tar rent dricksglas? Vad är vanligast?

    I mitt liv har jag sett allt ifrån folk som tar nytt för varje gång de ska dricka, till folk som druckit ur samma "skopa" i flera månader....

    Märker själv att det varierar beroende på VAD man dricker. T.ex. Har vi druckit nåt av brustabletter, mjölk el kaffe behöver det sköljas med vatten, annars blir det direkt smuts och måste diskas.

    Kom att tänka på detta nu eftersom barnen är här varannan vecka och jag brukar byta glasen efter en veckas användning, ibland måste det bytas innan veckan är slut men det märker man tycker jag.

    Hur brukar ni göra?


    Har aldrig hört talas om att man inte får nya glas för varje gång. Eller är det ett skämt? Låter extremt ohygieniskt att man sitter och dricker från samma odiskade glas som man satt med några dagar tidigare. Hur håller du koll på att rätt glas ges till rätt person? Hoppas inte att det här är vanligt.

    För att svara på din fråga, vi tar nya glas för varje gång och sätter in dem i diskmaskinen när vi är klara.
  • Anonym (L)

    Men vi gör som alla andra. Har man druckit annat än vatten så ska det in i diskmaskinen på en gång, om man vet av att man ska dricka mera vatten eller typ kaffe så kan man lämna glaset på diskbänken en timma eller två.

    Hur kan ni bara diska dom en gång per vecka? Tänker att det borde samlas väldigt mycket bakterier under den tiden.. Bara för att det inte ser smutsigt ut så betyder det inte att det inte är smutsigt..

  • Anonym (S)

    Tänker bara på resten av lägenheten/huset är om man inte diskar ur glas varje dag... *ryser*

    Tack för den bilden Kräks

  • LaFontaine

    Vattenglas kan vi använda tills vi kör maskinen nästa gång. Den körs ungefär varannan dag. Har vi druckit annat diskas de. Dotterns matglas diskas också, det är sällan bara vatten kvar i det glaset när hon ätit...


    Anonym (S) skrev 2018-11-28 09:30:35 följande:

    Tänker bara på resten av lägenheten/huset är om man inte diskar ur glas varje dag... *ryser*

    Tack för den bilden Kräks


    Du får komma hem till oss och kika. En helt normal bostad!
  • Anonym (..)

    Vi tar nya glas varje gång vi ska dricka (och ställen sedan i diskmaskinen), förutom om man sitter och äter och fyller på sitt glas med samma dryck flera gånger under tiden då såklart. Ska jag bara ta lite vatten och misstänker att jag kommer vilja göra det igen inom närmaste timmen kan jag ibland låta glaset stå kvar på diskbänken, men aldrig över natten då det skulle kännas ofräsht. Har aldrig hört talas om någon som använder samma glas i en hel vecka, intressant hur olika man är! Har ni glasen uppmärkta då så alla familjemedlemmar har "sitt" glas under veckan?    

  • Anonym (S)
    LaFontaine skrev 2018-11-28 09:36:11 följande:

    Vattenglas kan vi använda tills vi kör maskinen nästa gång. Den körs ungefär varannan dag. Har vi druckit annat diskas de. Dotterns matglas diskas också, det är sällan bara vatten kvar i det glaset när hon ätit...


    Du får komma hem till oss och kika. En helt normal bostad!
    Nä tack Kräks
  • Sophan

    Jag har samma vattenglas under dagen. Jag kan ta ett nytt glas om jag ska dricka annat och sen sätter jag ner det i diskmaskinen, men vattenglaset sätter jag ner på kvällen och tar såklart nytt dagen efter. 

    Jag tycker det låter ganska ohygieniskt att ha samma glas i flera dagar. 

Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?