• Frugan­T
    Äldre 28 Nov 10:03
    1241 visningar
    14 svar
    14
    1241

    Bluffar mäklaren?

    Lade bud på ett hus som varit till försäljning i ett halvår utan andra bud. Dagen efter kommer ett mycket högre bud än mitt. Mäklaren ringer upp mig och ber mig lägga ett bud på några tusen kr mer och säger att den andra budgivaren inte kan buda över det isåfall. Och vill skynda sig att låsa affären innan det kommer fler spekulanter. Vad tror ni? Jag tycker det osar bluff om det!

  • Svar på tråden Bluffar mäklaren?
  • Äldre 28 Nov 10:05
    #1

    Be att få veta vem som lagt det andra budet.

  • Anonym (om)
    Äldre 28 Nov 10:10
    #2

    Ni kan tänka er att avstå från huset så stå fast vid ert bud. Om det nu skulle vara så att det är ett fejkbud så borde inte huset säljas till det högre budet.

    Avvakta några dagar, säg till mäklaren att ni vill se huset en gång till innan ni bestämmer er.

    Ni kan också prova att stå fast vid ert bud i t ex 24 h men då ska kontrakt skrivas så snart som möjligt annars drar ni tillbaka ert bud.

    Om huset har varit till salu ett halvår borde säljaren vara angelägen att bli av med huset.

    Lycka till och hoppas ni hittar en lösning som ni känner passar er.

  • Anonym (.)
    Äldre 28 Nov 10:20
    #3
    FruganT skrev 2018-11-28 10:03:13 följande:

    Lade bud på ett hus som varit till försäljning i ett halvår utan andra bud. Dagen efter kommer ett mycket högre bud än mitt. Mäklaren ringer upp mig och ber mig lägga ett bud på några tusen kr mer och säger att den andra budgivaren inte kan buda över det isåfall. Och vill skynda sig att låsa affären innan det kommer fler spekulanter. Vad tror ni? Jag tycker det osar bluff om det!


    Det kan vara bluff, men det behöver inte vara det. Det är inte helt ovanligt att det är väldigt dött kring en annons men när någon väl lägger ett bud så inser någon att "helvete, jag ville nog ha det där huset ändå". När ingen annan visar intresse så är det ointressant, men när man ser att andra är intresserade så blir det helt plötsligt mycket mer intressant.. (Gäller mer än bara hus hehe)

    Det du kan göra är att kräva att få se vem som lagt det andra budet och då är det ganska enkelt att se om personen har någon anknytning till säljaren eller mäklaren och i så fall häva ert bud. Det är inte färdigt förrän allt är påskrivet.

    Känns ju ändå lite märkligt att mäklaren säger att den andra inte kan gå upp mer, dom brukar vara rätt tysta ang det enligt mina erfarenheter..
  • Anonym (Kira)
    Äldre 28 Nov 10:21
    #4

    Det är köparens marknad idag. Husen är svårsålda och relativt billiga så man vill snabbt avsluta affären innan köparen hittar ett annat. Så långt inget konstigt. Men förstår om det känns misstänkt att det plötsligt kommer ett bud till nu (eller har de nyligen haft visningar igen?), så be om budlistan med info sedan.

  • Anonym (gfw)
    Äldre 28 Nov 10:26
    #5
    Anonym (Kira) skrev 2018-11-28 10:21:43 följande:

    Det är köparens marknad idag. Husen är svårsålda och relativt billiga så man vill snabbt avsluta affären innan köparen hittar ett annat. Så långt inget konstigt. Men förstår om det känns misstänkt att det plötsligt kommer ett bud till nu (eller har de nyligen haft visningar igen?), så be om budlistan med info sedan.


    Precis! Det är köparens marknad!

    Stå fast vid ditt bud, säg att budet gäller i 24h om ni vill ha det.

    Det ligger en hund begraven här. Märkligt att mäklaren dessutom "vet" att den andra köparen inte kan buda över om ni lägger på några tusen.
  • Anonym (Kira)
    Äldre 28 Nov 10:35
    #6
    Anonym (gfw) skrev 2018-11-28 10:26:15 följande:

    Precis! Det är köparens marknad!

    Stå fast vid ditt bud, säg att budet gäller i 24h om ni vill ha det.

    Det ligger en hund begraven här. Märkligt att mäklaren dessutom "vet" att den andra köparen inte kan buda över om ni lägger på några tusen.


    Mja, men därför tappar dom köparen lätt, och det är det dom oroar sig för. Ska själv sälja och de mäklare jag pratat med säger att man ska lägga ut huset högt (förut var det lågt) och direkt acceptera när det kommer ett bud till det priset. Alltså inte alls som för något åt sedan. Sedan är det inte ovanligt att mäklare kollar med köpare att dom verkligen har lånelöfte innan de får vara med och lägga bud. Så har mäklaren varit tveksam till den andra budgivaren av en anledning så kan han mycket väl ha begärt honom på uppgifter. Vill ts verkligen ha huset så tänk på att säljaren mycket snabbt kan bestämma sig för det lagda högsta budet, speciellt när det redan gått ett halvår.
  • Frugan­T
    Äldre 28 Nov 12:26
    #7

    Tack för svar. Det har inte varit någon visning och budgivaren har aldrig varit och tittat på huset, vilket gör det hela ännu märkligare ????

  • Anonym (gfw)
    Äldre 28 Nov 12:40
    #8
    FruganT skrev 2018-11-28 12:26:36 följande:

    Tack för svar. Det har inte varit någon visning och budgivaren har aldrig varit och tittat på huset, vilket gör det hela ännu märkligare ????


    Det är fiffel och båg från mäklaren, han försöker trissa upp priset. Innan du fortsätter så skall han uppge namn och nummer till den som budar. Vägrar han så får du ta ställning till om du ens vill köpa huset.

    Klistra in länken till huset så kan vi titta på om det är något skumt med det
  • Äldre 1 Dec 14:45
    #9

    Det är nu du ska sänka ditt bud och ge mäklaren en tidsfrist på hur länge det gäller.
    Det pressar säljaren att acceptera budet istället för att invänta andra bud, som troligtvis inte kommer att komma.

  • Anonym (Kira)
    Äldre 1 Dec 18:22
    #10

    Hur har det gått?

  • Anonym (samma mäklar­e?)
    Äldre 3 Dec 09:06
    #11

    Låter lite lika som för oss. Vi ville lägga ett bud (lite lägre än utgångspriset) på ett hus som legat ute länge till synes utan att någon budat. Då sa mäklaren att hen väntade på ett bud som hen visste var på ingång (tydligen hade någon sagt att de skulle lägga ett bud och på vilken summa, men det fanns inte dokumenterat??) Vi fick veta summan och la då ett bud på 5 tusen mer, som råkade vara säljarens acceptpris. Efter någon vecka (så lång tid ´tog det tydligen att få kontakt med säljaren) fick vi veta att de godtagit budet och vi bokade tid för kontraktskrivning. Men mäklaren hade inte tid förrän 1,5 vecka senare. Så nu väntar vi nervöst på att skriva kontrakt och hoppas att ingen annan ska komma och lägga ett högre bud. Buden syns fortfarande ínte på annonssidan. Hoppas vi ite budat på samma hus!

  • Äldre 3 Dec 19:01
    #12
    Anonym (samma mäklare?) skrev 2018-12-03 09:06:47 följande:

    Låter lite lika som för oss. Vi ville lägga ett bud (lite lägre än utgångspriset) på ett hus som legat ute länge till synes utan att någon budat. Då sa mäklaren att hen väntade på ett bud som hen visste var på ingång (tydligen hade någon sagt att de skulle lägga ett bud och på vilken summa, men det fanns inte dokumenterat??) Vi fick veta summan och la då ett bud på 5 tusen mer, som råkade vara säljarens acceptpris. Efter någon vecka (så lång tid ´tog det tydligen att få kontakt med säljaren) fick vi veta att de godtagit budet och vi bokade tid för kontraktskrivning. Men mäklaren hade inte tid förrän 1,5 vecka senare. Så nu väntar vi nervöst på att skriva kontrakt och hoppas att ingen annan ska komma och lägga ett högre bud. Buden syns fortfarande ínte på annonssidan. Hoppas vi ite budat på samma hus!


    Risken finns att det kommer ett bud, sätt press på mäklare och säljare och säg att budet gäller till dag xx kl xx.
    Dvs sätt en tid.
  • Anonym (samma mäklar­e?)
    Äldre 4 Dec 13:50
    #13

    Vi har ju en tid för kontraktsskrivning, men vi kunde inte få det direkt utan först 1,5 vecka efter att säljaren accepterat budet. Men ingen affär är ju i lås innan kontraktet är påskrivet så nu är vi nervösa över att någon ska komma i sista stund och lägga ett högre bud.

  • Äldre 4 Dec 18:09
    #14
    Anonym (samma mäklare?) skrev 2018-12-04 13:50:52 följande:

    Vi har ju en tid för kontraktsskrivning, men vi kunde inte få det direkt utan först 1,5 vecka efter att säljaren accepterat budet. Men ingen affär är ju i lås innan kontraktet är påskrivet så nu är vi nervösa över att någon ska komma i sista stund och lägga ett högre bud.


    Mäklaren får ta sig tid, det är hans jobb.
Svar på tråden Bluffar mäklaren?