• Erica94

    Leksaker till 1-1,5 åring?

    Har ingen aning om vad vi ska köpa i julklapp åt vår dotter som är 15 månader... Om hon inte hade haft ett storasyskon så hade vi övervägt att inte köpa något alls utom kläder. Men, hon gillar megabloks och byggklossar, är något intresserad av brorsans leksakskök.

    Vad leker era 1-1,5 åringar med? Tips på vad vi kan köpa åt henne?

  • Svar på tråden Leksaker till 1-1,5 åring?
  • Alexi

    Har ni en mängd matprylar till leksaksköket? Det är ju superkul med en korg sådana annars.

  • nnnnnnnn

    Plocka bort en del av leksakerna ni har som passar åldern eller leta efter sådant ni plockat undan och det börjar bli dags att ta fram till lilla barnet. En ettåring bryr sig inte om ifall det är nytt eller använt!

    Så kan ni vara miljövänliga och spara pengar på samma gång!

  • Erica94
    Alexi skrev 2018-11-28 10:30:19 följande:

    Har ni en mängd matprylar till leksaksköket? Det är ju superkul med en korg sådana annars.


    De har det mesta, men en ny servis kanske kunde vara något! Tack!
  • Erica94
    nnnnnnnn skrev 2018-11-28 10:32:56 följande:

    Plocka bort en del av leksakerna ni har som passar åldern eller leta efter sådant ni plockat undan och det börjar bli dags att ta fram till lilla barnet. En ettåring bryr sig inte om ifall det är nytt eller använt!

    Så kan ni vara miljövänliga och spara pengar på samma gång!


    Det kanske kunde vara något!
  • Anotherone

    Jag håller med ovanstående, varför köpa en massa till barn som ändå inte förstår?

    Jag har en son på 18 mån som älskar bilar och tåg. Så det är vad jag önskat OM man känner att man vill ge en julklapp. En begagnad liten leksaksbil med dörrar som går att öppna. Får han det är han gladast på jorden!

    Annars har jag sagt till släkten att de gärna får avstå julklappar till honom i år, just eftersom han har "allt" (efter storasyskon) och ändå inte fattar grejen. Spara era 2-3-400kr till födelsedagen i vår eller till kommande år då han förstår mer och kanske önskar eller behöver saker som kostar lite mer.

  • Mandelkanel

    Duplo, leksaker med knappar och ljud, babblarna mjukisdjur och dvd-filmer, boll, pekbok, kulbana med stor boll, bultbräda.

  • legomum

    Vi körde mycket duplo, klossar, gosedjur, bollar och bilar.
    Mycket lek när de fick undersöka, så de var lika nöjda att leka med duplot som med mina bunkar i köket.

    Något vi började med när de var nästan två år var iaf magnatiles. Dom leker fortfarande med det tre år senare och något jag varmt rekommenderar.

    Annars så djur från schleich.

  • Erica94
    Anotherone skrev 2018-11-28 10:59:06 följande:

    Jag håller med ovanstående, varför köpa en massa till barn som ändå inte förstår?

    Jag har en son på 18 mån som älskar bilar och tåg. Så det är vad jag önskat OM man känner att man vill ge en julklapp. En begagnad liten leksaksbil med dörrar som går att öppna. Får han det är han gladast på jorden!

    Annars har jag sagt till släkten att de gärna får avstå julklappar till honom i år, just eftersom han har "allt" (efter storasyskon) och ändå inte fattar grejen. Spara era 2-3-400kr till födelsedagen i vår eller till kommande år då han förstår mer och kanske önskar eller behöver saker som kostar lite mer.


    Vi har sagt till släkten att bara köpa kläder just av den anledningen men vi vill som sagt gärna ge någon leksak. Hon har fått ärva allt av storebror hittills, så hon har ju ?allt?.. men ja, det är bortkastade pengar!
  • Erica94
    Mandelkanel skrev 2018-11-28 11:39:45 följande:

    Duplo, leksaker med knappar och ljud, babblarna mjukisdjur och dvd-filmer, boll, pekbok, kulbana med stor boll, bultbräda.


    Tack för många bra tips! Duplo har vi mänger från syskonet, och det intresserar inte riktigt än. Leksak med ljud vore något! En bok, varför tänkte jag inte på de... hon älskar böcker. Tack!!
  • elyse

    Min 1,5-åring ska få figurer till Duplo (människor, alltså) och en mjukiskatt med kattungar.

  • Erica94
    legomum skrev 2018-11-28 11:46:53 följande:

    Vi körde mycket duplo, klossar, gosedjur, bollar och bilar.

    Mycket lek när de fick undersöka, så de var lika nöjda att leka med duplot som med mina bunkar i köket.

    Något vi började med när de var nästan två år var iaf magnatiles. Dom leker fortfarande med det tre år senare och något jag varmt rekommenderar.

    Annars så djur från schleich.


    Tack för tips! Hon har inte riktigt klurat ut grejen med duplo (även att mega bloks är desamma..). Ska kolla magnatiles!
  • Fia 28

    Det går ju väldigt i perioder vad de gillar att leka med. Men vår 1,5 åring gillar böcker, gärna såna som låter när man trycker på en knapp. En bok med massa kroppsdelar och bebisar är bland favoriterna. Klossar man kan bygga med och studsbollar i mängder. 
    Vet inte om vår unge är speciell, men bland det roligaste som finns är att plocka stenar och kottar i en glasburk :)

  • scanmia

    Jag bönar och ber alltid släkt och vänner att ge TID med barnen. Det behöver inte vara någon dyr aktivitet med inträde utan det går lika bra att åka pulka, baka kakor, lära dem sticka (lite äldre då), eller bygga en snögubbe. Det är en present som är ovärderlig.
    En annan present till 1-åringar är ordentliga förvaringssystem för alla leksaker som kommer att finnas i ert hem. Det gör så stor skillnad att ha allting väl organiserat och tillgängligt och kommer att göra alla leksaker i framtiden lättare att leka med. 
    Annars, vad gillar 1-åringar? En väska brukar vara kul. Kritor och fingerfärg. Lera. Böcker. Såpbubblor. Pulka. Badleksaker.

  • Anotherone
    scanmia skrev 2018-11-28 12:37:29 följande:

    Jag bönar och ber alltid släkt och vänner att ge TID med barnen. Det behöver inte vara någon dyr aktivitet med inträde utan det går lika bra att åka pulka, baka kakor, lära dem sticka (lite äldre då), eller bygga en snögubbe. Det är en present som är ovärderlig.
    En annan present till 1-åringar är ordentliga förvaringssystem för alla leksaker som kommer att finnas i ert hem. Det gör så stor skillnad att ha allting väl organiserat och tillgängligt och kommer att göra alla leksaker i framtiden lättare att leka med. 
    Annars, vad gillar 1-åringar? En väska brukar vara kul. Kritor och fingerfärg. Lera. Böcker. Såpbubblor. Pulka. Badleksaker.


    Jättebra tips! Det säger vi till släkt som vill ge vår stora pojke (12 år) presentkort i olika affärer. Att ge gärna det men ännu hellre >  följ med honom ut på stan och gå till butiken! Om ni vill ge honom en biocheck > gå på bio.
    Indirekt så blir det värdefullt för oss föräldrar också som kan ta den förmiddagen och "ge" den tiden till syskon samtidigt som barnet får umgås med sina farföräldrar.
  • Erica94
    elyse skrev 2018-11-28 11:58:24 följande:

    Min 1,5-åring ska få figurer till Duplo (människor, alltså) och en mjukiskatt med kattungar.


    Kan du länka katten? Tösen äääälskar katter.
  • Erica94
    Fia 28 skrev 2018-11-28 12:33:23 följande:

    Det går ju väldigt i perioder vad de gillar att leka med. Men vår 1,5 åring gillar böcker, gärna såna som låter när man trycker på en knapp. En bok med massa kroppsdelar och bebisar är bland favoriterna. Klossar man kan bygga med och studsbollar i mängder. 

    Vet inte om vår unge är speciell, men bland det roligaste som finns är att plocka stenar och kottar i en glasburk :)


    Tack för tips, ska leta efter en lämplig bok! Haha, säkert inte. Lilltjejen har riktat in sig på burkar och prydnadsgrejer istället.
  • Erica94
    scanmia skrev 2018-11-28 12:37:29 följande:

    Jag bönar och ber alltid släkt och vänner att ge TID med barnen. Det behöver inte vara någon dyr aktivitet med inträde utan det går lika bra att åka pulka, baka kakor, lära dem sticka (lite äldre då), eller bygga en snögubbe. Det är en present som är ovärderlig.

    En annan present till 1-åringar är ordentliga förvaringssystem för alla leksaker som kommer att finnas i ert hem. Det gör så stor skillnad att ha allting väl organiserat och tillgängligt och kommer att göra alla leksaker i framtiden lättare att leka med. 

    Annars, vad gillar 1-åringar? En väska brukar vara kul. Kritor och fingerfärg. Lera. Böcker. Såpbubblor. Pulka. Badleksaker.


    Mina föräldrar hänger ofta och mycket med mina barn, så för oss är det inte riktigt aktuellt med aktivitet. Jättebra tips för de som inte har det så dock! Däremot ger vi gärna upplevelser till vårt stora barn själva.

    Badlelsak och väska, kanon bra! Nu har jag fått många bra tips!
  • elyse
    Erica94 skrev 2018-11-28 13:04:03 följande:

    Kan du länka katten? Tösen äääälskar katter.


    Den är från Amazon. Sök på "Kitty surprise".
  • Erla

    Mitt barn är också 15 månader och älskar böcker så det har vi köpt några. I övrigt är hon väldigt intresserad av saker som ska passa i varandra, plocka i och lägga ur, sortera och småpill :P det spelar ingen roll om det är leksaker eller bara prylar, men nu har vi köpt ett par leksaker där man ska passa in nycklar i lås och annat småpill. Hon kommer säkert tycka att kartongerna och papperet är roligare då mer än så blir det inte :)

Svar på tråden Leksaker till 1-1,5 åring?