• Anonym (ts)

    Hur begränsa presenter till barnen från släktingar?

    Det finns flera anledningar till att jag inte vill att vårt barn ska bada i leksaker. Dels är konsumtionshetsen inte hållbar, dels vill jag ha kontroll över vilka leksaker barnet väl använder (jag bla vill undvika plast och dåliga material) och jag ser helt enkelt inte vitsen med att ha så mycket saker att man inte vet var man ska få plats med allt.
    Min släkt delar dock inte mitt hållbarhetstänk eller tanken kring att begränsa leksaker och tänka pedagogiskt. En stor släkt som vi ska fira jul med i år. Jag är lite orolig över att få en massa "skräp" och vet inte hur jag ska lägga fram mina tanker på ett bra sätt, utan att såra någon.

    Jag själv är uppvuxen med mängder av prylar och det var ett överflöd av presenter.. Jag hade till och med två rum för vi fick inte plats med allt.. Inte heller var det så mycket leksaker med tanke bakom utan mest en jäkla massa skit.. Så jag ser ju framför mig hur det kommer bli om jag "släpper loss släkten" haha..

    Någon som resonerar som mig som löst det hela på ett bra sätt?

  • Svar på tråden Hur begränsa presenter till barnen från släktingar?
  • Fliselisan

    Låt dom ge vad dom vill, blir lätt att man framstår som otacksam. Sen smyger du undan de dåliga plastleksakerna etc som du inte vill barnet ska ha.

  • Anonym (Säg till)

    Ni får helt enkelt säga till släkten. Vi har fått begränsa svärmor genom att säga att hon inte får köpa så mycket julklappar och att det är bättre att köpa några få i bra kvalité istället. Hon köper annars många många små presenter. Vi har även sagt att det är bättre hon sparar pengar till vårt barn blir äldre eftersom en 2-åring inte behöver så mycket. Resten av släkten köper en eller högst två julklappar/presenter så där behöver vi inte begränsa.

    Om du vill styra på detaljnivå så skriv en önskelista eller skriv vilka material som inte är okej.

    Samtidigt är det fint med överraskningar när släkten kanske köper något som är bättre än vad man själv hade kommit på. Sedan inser man efter ett tag att plast och dylikt är svårt att undvika genom alla år framöver.

  • Anonym (ts)
    Fliselisan skrev 2018-11-28 11:21:05 följande:

    Låt dom ge vad dom vill, blir lätt att man framstår som otacksam. Sen smyger du undan de dåliga plastleksakerna etc som du inte vill barnet ska ha.


    Ja, det är ju det jag är rädd för - att framstå som otacksam. Jag tänkte också tanken, men samtidigt känns det väldigt svårt. Jag vill ju dels inte ta ifrån presenter som redan delats ut. Hur för klarar man det för ett barn? Och det känns kanske konstigt om inga av leksakerna finns kvar när dom kommer och hälsar på?
  • OlgaElvira

    Ja, gör som Fliselisan ovan föreslår. Vissa kriga kan man aldrig vinna. Alla presenter ges ju med önskan att det ska vara till glädje. Håll masken, se till att barnet tackar för allt.
    När ni sedan kommer hem, barnet lagt sig så går ni igenom leksakerna och plockar undan de som är uppenbart olämpliga och kanske några till. Sedan kan ni ta fram en ´ny´leksak när barnet ligger sjuk eller liknande. 
    VI hade samma situation och vi löste det hela på det sättet.

  • Anonym (Säg till)

    Framstår man inte som otacksam om man gör sig av med julklappar som man fått? Är det inte bättre att vara ärlig och säga vad man önskar?

  • Anonym (Varit där)

    Hade liknande problem med mina släktingar. Nu är jag inte uberstrikt med absolut ingen plast etc men köper annat i den mån det finns och som jag har råd.

    Mina släktingar är dock suveräna på att köpa "billigt skräp" som går sönder redan efter ett par dagar. Jag löste det genom att säga lite försiktigt att de kan köpa exempelvis Fisher Price leksaker eller leksaker i trä. För sådant gillar barnen. Eller kläder/tillbehör till babyborn. Frågade även av min mamma (som är lättkränkt och tar åt sig för allt) om hon skulle kunna tänka sig att hjälpa mig och köpa det och det till julklapp åt barnen. Hon blev jätteglad över att känna sig behövd och rusade iväg till affären och köpte det jag bad henne "hjälpa" till med

    Jag tror att om man lägger fram det fint och vänligt så är de flesta tillmötesgående

  • annabellelee

    Skyll på platsbrist och föreslå att de går ihop om julklappar. Jag hatar att få (och ge) 10 små billiga plastfigurer, en från varje släkting till varje barn i familjen. Men går man ihop 3-4 vuxna kan man ge det där syskonbarnet/barnbarnet/kusinbarnet nåt fint och dyrt ( föräldrarna är införstådda och får önska, så att det blir något som både de och barnet uppskattar).

  • ESofia

    Hej! Tänker att du vänligt säger vad du står för, precis så som du beskrivit här. Så undviker man få "skräpsaker". Leksaker tar också mycket plats. Du kanske kan be dem lägga ihop för någon större eller dyrare present så blir det en mer "ordentliga" julklapp. Istället för att bli överöst med mååååånga presenter för samma summa. Ja menar hur många block, pennor....behöver man som ex. 

    Men sedan får du nog också räkna med att de presenter som dina barn önskar sig kanske inte blir helt i linje med vad du önskar utefter ditt tänk. Men jag förstår dig till fullo att det kan blir galet mycket presenter.

    Vi brukar få tala om vad barnen önskar sig till våra släktingar och de uppskattar det. Nu älskar de lego så lego blir det. Lego håller länge och är bra utvecklingsmässigt. 

  • Anonym (s)

    Jag såg ett inlägg på instagram nyligen om någon som hade skickat ut ett sms till typ potentiella julklappsköpare (kommer inte ihåg om det stod exakt vilka som fick smset). Tyvärr hittar jag inte bilden, den var säkert på stories, och jag minns inte exakt vad som stod men det gick väl typ ut på att barnet önskade sig upplevelser istället för leksaker. Sedan gavs några förslag på vad det kunde vara (har för mig att det skrevs typ fika, bio, lekland) och jag tror även att de skrev något om att en leksak var okej också men då helst i trä och giftfritt.


    Det är synd att jag inte hittar inlägget för nu kan jag varken ge cred till den som skrev det, eller återge det helt korrekt. Men ungefär så var det. Något liknande kanske kan vara ett alternativ?


    Man kan ju lägga upp det på andra sätt också. Typ: "Vi försöker leva ett enklare liv med mindre prylar och skulle därför uppskatta om det inte blir för mycket prylar till X i jul. Vill ni ändå ge julklappar så blir vi glada om det inte är i plast, för miljön och hälsans skull. Då önskar sig X hellre böcker (gärna begagnade) eller... (ja, vad det nu kan vara ni tycker är okej eller anser att barnet behöver)"


    Jag tror att risken att de inte respekterar det kanske är störst om ni protesterar mot julklappar överhuvudtaget. Det kanske också finns en risk att de inte vill köpa saker som i deras ögon är orimligt dyra (alltså till exempel om en motsvarande grej i plast kostar 59 kronor och det är deras normala pris, och ni önskar er en i trä som kostar 249 eller vad det nu skulle kunna vara). Men ger ni exempel på saker som känns okej för er och som de flesta borde tycka är till ett rimligt pris så har jag svårt att se varför de skulle gå helt emot er vilja. Sen om de skulle ge en massa plastleksaker ändå, trots att ni framfört er vilja, så har ni gjort vad ni kunnat och då får det vara så. :)

  • Anonym (Mia)

    Precis samma hos oss! Jag kämpar på varje år inför jul och födelsedag att det räcker med ett eller två paket per hushåll, men ingen lyssnar. Sen blir de sura om vi inte använder allt. Jag har påtalat allt - hon har redan minst 2 av allt de köper, vi har platsbrist, vill inte vänja henne vid för många paket varje gång, miljö osv. Inget biter. Fick också 40 fjuttpaket som liten istället för 4 rejäla. Flickan är 4, på sin födelsedag ville hon till slut inte öppna fler, det räcker nu sa hon.

    Jag lånar gärna de tips du går! :D

Svar på tråden Hur begränsa presenter till barnen från släktingar?