• Eliwi

    Själv på kontraktet efter separation

    Jag och sambon har bott ihop i 3 år i en hyresrätt (innan dess 4 år i en bostadsrätt)
    Nu har vi precis flyttat in i en ny hyresrätt hos samma värd (eller eftersom vi har uppsägning kvar på den gamla så bor sambon där fast skriven på nya adressen)Vi står bägge på kontraktet precis som i förra lgh.
    Nu har vi bestämt oss för att separera.
    Jag kommer bo kvar i nya lägenheten och sambon kommer skriva av sig från kontraktet på nya lgh.
    Jag är dock bara väldigt orolig då jag har betalningsanmärkning samt skulder hos kronofogden. Jag har dock inkomst som täcker hyran och extra enligt hyresvärden.
    Tror ni dom kan häva mitt kontrakt pga anmärkningen eller pga vi sökt lgh tillsammans men sen inte kommer bo tillsammans?  

  • Svar på tråden Själv på kontraktet efter separation
  • Eliwi
    Salmiakk skrev 2018-11-28 18:51:27 följande:

    Ja, det kan dom.


    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
  • Eliwi
    Salmiakk skrev 2018-11-28 18:51:27 följande:

    Ja, det kan dom.


    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
  • Eliwi
    Salmiakk skrev 2018-11-28 18:51:27 följande:

    Ja, det kan dom.


    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
  • mammatill6

    Det går inte att säga upp bara en person från ett kontrakt. Det man gör om båda står på kontraktet är att man säger upp det i sin helhet och sen skriver nytt med den som ska bo kvar. Och då gäller samma regler som för alla, man måste uppfylla hyresvärdens krav.

  • Anonym (hnjh)
    Eliwi skrev 2018-11-28 14:17:14 följande:

    Jag och sambon har bott ihop i 3 år i en hyresrätt (innan dess 4 år i en bostadsrätt)
    Nu har vi precis flyttat in i en ny hyresrätt hos samma värd (eller eftersom vi har uppsägning kvar på den gamla så bor sambon där fast skriven på nya adressen)Vi står bägge på kontraktet precis som i förra lgh.
    Nu har vi bestämt oss för att separera.
    Jag kommer bo kvar i nya lägenheten och sambon kommer skriva av sig från kontraktet på nya lgh.
    Jag är dock bara väldigt orolig då jag har betalningsanmärkning samt skulder hos kronofogden. Jag har dock inkomst som täcker hyran och extra enligt hyresvärden.
    Tror ni dom kan häva mitt kontrakt pga anmärkningen eller pga vi sökt lgh tillsammans men sen inte kommer bo tillsammans?  


    Varför ska ni separera, varför har du betalningsanmärkningar/skulder?
  • Anonym (hnjh)
    Eliwi skrev 2018-11-28 19:20:19 följande:
    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
    Fick du inte det svaret du förväntade dig och då skall du ifrågasätta det? JA dom kan säga upp dig. Dom måste naturligtvis se att du klarar av hyran själv. Att du är kreditvärdig, vilket du knappast är.

    När jag lämnade mitt ex så kollade dom mig, det är standard! Frågade speciellt om jag kan bo kvar själv, då svarade dom: Så länge du inte har några anmärkningar så ska det inte vara några problem, vilket jag naturligtvis inte hade! :)
  • Anonym (Bo)
    Eliwi skrev 2018-11-28 19:20:19 följande:
    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
    När ni tog lägenheten var ni två personer som stod som garanter för att betala hyran. Nu är det bara en person. Det är skillnaden för hyrsvärden, de kan pröva dig igen som godkänd hyresgäst.

    Men, har ni tidigare betalat hyran i tid och att din betalningsanmärkning inte ligger för nära i tiden kan du få överta kontraktet ändå. Givet att du har tillräckliga inkomster. Olika hyrsvärdar gör olika bedömningar.
  • Anonym (hnjh)
    Anonym (Bo) skrev 2018-11-30 12:29:14 följande:
    När ni tog lägenheten var ni två personer som stod som garanter för att betala hyran. Nu är det bara en person. Det är skillnaden för hyrsvärden, de kan pröva dig igen som godkänd hyresgäst.

    Men, har ni tidigare betalat hyran i tid och att din betalningsanmärkning inte ligger för nära i tiden kan du få överta kontraktet ändå. Givet att du har tillräckliga inkomster. Olika hyrsvärdar gör olika bedömningar.
    Jag har redan besvarat frågan, tror det räcker med ett svar!
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (hnjh) skrev 2018-11-30 10:16:28 följande:

    Fick du inte det svaret du förväntade dig och då skall du ifrågasätta det? JA dom kan säga upp dig. Dom måste naturligtvis se att du klarar av hyran själv. Att du är kreditvärdig, vilket du knappast är.

    När jag lämnade mitt ex så kollade dom mig, det är standard! Frågade speciellt om jag kan bo kvar själv, då svarade dom: Så länge du inte har några anmärkningar så ska det inte vara några problem, vilket jag naturligtvis inte hade! :)


    Fast rent krasst är det här inte sant, en sambo/maka/make har rätt att förlänga kontraktet ensam utan ny prövning se länken ovan

    Det är endast vid grava överträdelser(stör/ej betalar hyran etc) de har rätt att vägra
  • mammatill6
    Anonym (Lagen) skrev 2018-11-30 20:55:24 följande:

    Fast rent krasst är det här inte sant, en sambo/maka/make har rätt att förlänga kontraktet ensam utan ny prövning se länken ovan

    Det är endast vid grava överträdelser(stör/ej betalar hyran etc) de har rätt att vägra


    Nej det har man inte för man kan inte bara skriva av en person. Utan man säger upp hela kontraktet och skriver nytt. Och då gäller samma villor som alltid.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Bo) skrev 2018-11-30 12:29:14 följande:

    När ni tog lägenheten var ni två personer som stod som garanter för att betala hyran. Nu är det bara en person. Det är skillnaden för hyrsvärden, de kan pröva dig igen som godkänd hyresgäst.

    Men, har ni tidigare betalat hyran i tid och att din betalningsanmärkning inte ligger för nära i tiden kan du få överta kontraktet ändå. Givet att du har tillräckliga inkomster. Olika hyrsvärdar gör olika bedömningar.


    Återigen de länken ovan, de har inte rätten att ompröva för sambo etc efter separation

    Slutar du betala hyran blir läget ett annat

    Egentligen är det ju inte konstigare än besittningsskyddet som gör att hyresvärden inte kan ompröva hyresgäster på årlig basis. Tänk om de skulle kunna göra det!! ?Nä Nu har du blivit sjukskriven, var god flytta!?
  • Anonym (Lagen)
    mammatill6 skrev 2018-11-30 20:56:47 följande:

    Nej det har man inte för man kan inte bara skriva av en person. Utan man säger upp hela kontraktet och skriver nytt. Och då gäller samma villor som alltid.


    Nej det är inte samma villkor som alltid, just vid Tex separationer finns undantag lagstadgade i jordabalken.

    Läs länken ovan

    Citat

    ?Är det flera parter som står som hyresgäst gemensamt får någon av dessa säga upp avtalet om denne inte önskar vara hyresgäst längre. Den eller de övriga hyresgästen/erna har i så fall rätt att stå kvar i hyresavtalet om hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne eller dessa som hyresgäst/er. Detta stadgas i 12:47 1 st JB. Om hyresgästen sannolikt kommer klara av att uppfylla sina förpliktelser mot hyresvärden, utan hjälp från den som sagt upp sitt hyresförhållande, anses denne ha rätt att stå kvar i hyresförhållandet. Detta gäller dock med undantag om avtalet blivit förverkat (se avsnitt 2.6) då hyresgästen inte har rätt att står kvar i hyresavtalet.

    Ett annat undantag är om medhyresgästen är make eller sambo då denne alltid (med undantag från när avtalet har sagts upp p.g.a. dröjsmål med betalning av hyran) har rätt till förlängning av hyresavtalet. ?
Svar på tråden Själv på kontraktet efter separation