• Pappppapppa

    Köpa hus åt mitt ex?

    Hej hej,

    Jag och min fd sambo har en <1-årig son ihop. Hon har sagt upp sin lägenhet och vill att jag hjälper henne köpa en bostad.

    Idag titta vi på ett hus som bör kosta runt 2 miljoner. Hon är låginkomsttagare och har sedan tidigare betalningsanmärkningar. Jag har inget jobb utan tjänar pengar "utanför systemet" (trading). Sammanfattningsvis betyder det att jag inte kan låna några pengar och att hon kan låna lite pengar men till hög ränta. Tanken är då att vi köper ett hus 50/50. Jag betalar kontant och hon tar ett lån.

    Det som får mig att tveka är två saker. Dels undrar jag om det här är en så smart idé att köpa hus med henne då vi inte är ihop längre då hon har grava psykiska problem (svartsjuka, misstänker att jag konstant är otrogen och liknande).

    Dels tvekar jag på att hon kan ta hand om ett hus. För tillfället bor hon i en hyresrätt (trea) och hon kan inte hålla lägenheten i  bra skick. I fall någonting går sönder fixar hon aldrig det utan hon låter trasiga saker vara istället för att laga dem. Hur ska hon då orka ta hand om ett hus?

    Alternativet till att jag hjälper henne att köpa en bostad är att hon lämnar pojken hos mig och så får jag ta hand om honom istället. För tillfället bor jag hos min mamma men jag har gott om pengar och kan köpa en bostad åt mig när jag vill. Problemet är att jag inte direkt är jättesugen på att ta hand om en bebis på egen hand.

    Jag ville aldrig ha barn utan hon sluta ta p-piller när vi var ihop och så blev hon gravid och vägrade göra abort. Jag älskar så klart min pojk (tänker på honom varje dag) men tanken att vara singelpappa lockar mig inte direkt men jag ville aldrig bli pappa. Nu när jag är pappa är jag glad för att jag är det men jag har aldrig velat leva ett liv som singelpappa.

    Jag vill så klart hjälpa mitt ex då hon vill ta hand om min son och jag fortfarande har känslor för henne även om jag inte kan leva med henne längre pga hennes svartsjuka (när vi var ihop fick jag inte lämna hemmet själv eller sitta med datorn utan att hon kunde se vad som var på skärmen + att hon ville se kontoutdrag, swish-historic och liknande mm mm).

    Jag tror dock inte att hon kan ta hand om ett hus. Samtidigt vill jag inte ta över vårdanden för vår son vilket antagligen blir fallet om jag inte köper ett hus åt henne.

    Vad ska man då göra?

  • Svar på tråden Köpa hus åt mitt ex?
  • Långbenopluto

    Dags att växa upp och ta ditt ansvar som pappa.

    Du ska givetvis INTE köpa ett hus till henne av dom anledningar som du själv beskriver.

    Du får ta ditt barn och bli pappa. Dags att flytta från din mamma, och varför du ens bo hemma tänker jag inte ens svara på varför jag tror du bor hemma. 

  • Pappppapppa

    Kan lägga till att under tiden som vi var ihop så stod jag för försörjningen. Jag betalade alla räkningar, mat, kläder, resor, barnsaker, elektronik och så vidare. Jag betalade allt. Hon betalade ingenting då hon hade en usel ekonomi när vi träffades (bla så var Kronofogden och olika indrivare inkopplade).

    Jag betalade av det mesta av hennes skulder så hennes ekonomiska status nu är relativt god (hon har fast anställning och inte mer än CSN-skulder kvar) men hon är alltså helt genomusel när det kommer till ekonomi. Jag skulle nog säga att hon är ett typiskt "lyxfällan"-fall.

    Inget ont sagt om min flickvän men faktum är att jag har försörjt henne och hennes dotter sedan ett tidigare förhållande i snart två år innan det tog slut då alltså och att jag har gett henne väldigt mycket pengar. Jag skulle inte säga att hon har utnyttjat mig men jag tror inte att hon kan ta han om ekonomin på egen hand.

  • Meriall

    Vad händer om du inte köper något hus och vägrar ta sonen?

    Tror du att hon då tar honom eller lämnar bort honom?

    Kommer hon inte då hamna i situationen att antingen tar hon sonen och skaffar egen bostad (hyres) eller så förlorar ni bägge honom? Och det vill hon väl inte? Eller?

    Tror bara hon försöker manipulera dig. Idiotiskt av henne att säga upp sin lägenhet. Går du med på detta så kommer hon begära mer grejer sedan, typ att du försörjer henne. Syna bluffen.

    Stackars sonen :/

  • Pappppapppa
    Salmiakk skrev 2018-11-28 18:44:23 följande:

    Dags att växa upp och ta ditt ansvar som pappa.

    Du ska givetvis INTE köpa ett hus till henne av dom anledningar som du själv beskriver.

    Du får ta ditt barn och bli pappa. Dags att flytta från din mamma, och varför du ens bo hemma tänker jag inte ens svara på varför jag tror du bor hemma. 


    Mitt ex kasta ut mig från vår gemensamma bostad, så jag pendlar för tillfället mellan morsan och farsan. Eftersom jag inte har förvärvsinkomst vill ingen hyra ut en lägenhet till mig utan enda sättet för mig att få en bostad är att köpa en och det gör man inte direkt på momangen?
  • AnderssonAnders

    Varför kan hon inte stannade hon bor nu? Det låter ju utmärkt med en hyresrätt om hon inte är bra på att ta hand om trasiga saker. Sånt hjälper ju hyresvärden till med.

    Och en trea är alldeles lagom för en vuxen och två barn.

    Förstår inte riktigt vad hennes boende har med ditt och barnets umgänge. De två sakerna hör inte ihop i min värld.

  • Pappppapppa
    Meriall skrev 2018-11-28 18:45:31 följande:

    Vad händer om du inte köper något hus och vägrar ta sonen?

    Tror du att hon då tar honom eller lämnar bort honom?

    Kommer hon inte då hamna i situationen att antingen tar hon sonen och skaffar egen bostad (hyres) eller så förlorar ni bägge honom? Och det vill hon väl inte? Eller?

    Tror bara hon försöker manipulera dig. Idiotiskt av henne att säga upp sin lägenhet. Går du med på detta så kommer hon begära mer grejer sedan, typ att du försörjer henne. Syna bluffen.

    Stackars sonen :/


    Tror att hon lämnar honom hos mig och mamma i så fall. Hade jag bara trott att hon kunde ta hand om ett hus så skulle jag inte tveka så mycket men känslan är att det här kan sluta riktigt illa för henne då jag inte tror att hon orkar leva själv i ett hus med två barn. Det blir för jobbigt för henne. Hon orkar inte ens ta hand om en trea när jag levde med henne, så hur ska hon då orka med ett stort hus? Tyvärr verkar hon vara väldigt insnöad på att hon ska ha ett hus för att hennes bror med familj nyligen köpte en villa. Jag tror dock inte att den boendeformen passar henne. En bostadsrätt är det hon klarar av max, om ens det.
  • Pappppapppa
    Pappppapppa skrev 2018-11-28 18:57:52 följande:
    Tror att hon lämnar honom hos mig och mamma i så fall. Hade jag bara trott att hon kunde ta hand om ett hus så skulle jag inte tveka så mycket men känslan är att det här kan sluta riktigt illa för henne då jag inte tror att hon orkar leva själv i ett hus med två barn. Det blir för jobbigt för henne. Hon orkar inte ens ta hand om en trea när jag levde med henne, så hur ska hon då orka med ett stort hus? Tyvärr verkar hon vara väldigt insnöad på att hon ska ha ett hus för att hennes bror med familj nyligen köpte en villa. Jag tror dock inte att den boendeformen passar henne. En bostadsrätt är det hon klarar av max, om ens det.
    Dessutom tror jag inte att hon klarar av ekonomin om hon skulle äga ett hus.
  • Pappppapppa
    AnderssonAnders skrev 2018-11-28 18:56:02 följande:

    Varför kan hon inte stannade hon bor nu? Det låter ju utmärkt med en hyresrätt om hon inte är bra på att ta hand om trasiga saker. Sånt hjälper ju hyresvärden till med.

    Och en trea är alldeles lagom för en vuxen och två barn.

    Förstår inte riktigt vad hennes boende har med ditt och barnets umgänge. De två sakerna hör inte ihop i min värld.


    Hon har visst bestämt sig att hon inte ska bo kvar i trean, utan hon ska äga ett hus. En trea är för litet och det är jobbigt att gå ned till tvättstugan och tvätta och pojken behöver en trädgård att leka i osv. Jag förstår inte själv varför hon ska ha ett hus.
  • Meriall

    Vad säger hon om du säger till henne att du inte tänker ta sonen och att om hon lämnar honom hos dig så lämnar du bort honom till en annan familj?

    Fattar att du inte tänker göra detta men du kan ju hota. Du har ju inget att förlora.

    Då har hon ju inget annat val än att skaffa en ny hyreslägenhet. Problem solved.

  • annabellelee
    Meriall skrev 2018-11-28 19:25:29 följande:

    Vad säger hon om du säger till henne att du inte tänker ta sonen och att om hon lämnar honom hos dig så lämnar du bort honom till en annan familj?

    Fattar att du inte tänker göra detta men du kan ju hota. Du har ju inget att förlora.

    Då har hon ju inget annat val än att skaffa en ny hyreslägenhet. Problem solved.


    Eller så kan ts "man up" och ta hand om sitt barn.

    Ts, att skaffa henne ett hus låter som en riktigt dålig idé. Du har inget val, ta hand om ditt barn. Varför bor du hemma om du är vuxen?
  • Drottningen1970

    Nej hon kommer inte att klara av att ta hand om ett hus och allt vad det innebär praktiskt och ekonomiskt så det låter dom en dålig ide. Bättre med bostadsrätt då.

    Hur får hon överhuvudtaget ett lån med låg inkomst och betalningsanmärkning?

    Men seriöst hur fan uttrycket du dig och vilken jävla inställning ?inte sugen på att ta hand om en bebis?

    Som om det vore en random unge du hittat på gatan?? Det är ditt barn som du i alla lägen är 200% ansvarig för oavsett vad den andra föräldern förmår eller inte förmår.

  • Themis

    Men stackars barn....!! Alla tre!!!


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Drottningen1970

    ... och om du bedömer att hon skulle lämna ifrån sig sitt barn för att hon inte får ett hus så är det nåt riktigt allvarligt fel på henne som förälder och barnet far högst troligt känslomässigt illa hemma hos henne. Om du inte vill ta hand om barnet själv så behöver hon nog utredas i egenskap AB förälder.

  • Themis
    Drottningen1970 skrev 2018-11-28 20:39:15 följande:

    ... och om du bedömer att hon skulle lämna ifrån sig sitt barn för att hon inte får ett hus så är det nåt riktigt allvarligt fel på henne som förälder och barnet far högst troligt känslomässigt illa hemma hos henne. Om du inte vill ta hand om barnet själv så behöver hon nog utredas i egenskap AB förälder.


    Håller med.

    Men det är klart att det finns människor som är rätt allvarligt psykiskt sjuka och ändå har barn, trots att de inte orkar med sitt eget liv knappt? Och de behöver givetvis hjälp. 
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Köpa hus åt mitt ex?