• Inte jag

    Få bort anteckning?

    Är det svårt att få bort anteckningar i sin journal? Jag känner att det finns några anteckningar inte har något med min vård att göra och pågrund av saker som jag aldrig har sagt.

    Går det att radera saker som står i en anteckning som är helt fel och oxå pågrund av saker som jag aldrig har sagt? Känns sådär att det står saker som inte är sanna pågrund av vad en läkare trodde och som hon förde vidare till andra

  • Svar på tråden Få bort anteckning?
  • Anonym (spärra)
    Inte jag skrev 2018-11-28 21:47:41 följande:

    Är det svårt att få bort anteckningar i sin journal? Jag känner att det finns några anteckningar inte har något med min vård att göra och pågrund av saker som jag aldrig har sagt.

    Går det att radera saker som står i en anteckning som är helt fel och oxå pågrund av saker som jag aldrig har sagt? Känns sådär att det står saker som inte är sanna pågrund av vad en läkare trodde och som hon förde vidare till andra


    Du kan spärra dina journaler
  • Anonym (Roro)

    Du kan också be om en anteckning där det framgår att du inte håller med om tidigare journalanteckning och vad du anser hade varit rätt.

  • Inte jag
    Anonym (spärra) skrev 2018-11-28 22:41:14 följande:

    Du kan spärra dina journaler


    Ja det vet jag att jag kan göra men då vet jag ändå att de finns kvar. :/
  • Inte jag
    Anonym (Roro) skrev 2018-11-28 22:46:03 följande:

    Du kan också be om en anteckning där det framgår att du inte håller med om tidigare journalanteckning och vad du anser hade varit rätt.


    Jag har redan gjort det på en av anteckningarna men känner att de förföljer mig ändå. Att den som jag pratade med hånade mig i telefon gör så att jag mår ännu sämre att just de 2 anteckningarna finns där.
  • Anonym (Anonym)

    Kontakta IVO och ansök om journalförstöring. Väldigt svårt att få det dock.

  • Inte jag
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-28 22:56:16 följande:

    Kontakta IVO och ansök om journalförstöring. Väldigt svårt att få det dock.


    Man måste då ha en väldigt bra förklaring eller hur? Det räcker inte med att läkaren bröt tystnadsplikten och drog in någon som inte hade med min vård att göra?
  • Anonym (Anonym)

    Svårt att veta utan att veta vad det rör. Enklaste är nog att kontakta dem.

  • Inte jag
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-28 23:10:05 följande:

    Svårt att veta utan att veta vad det rör. Enklaste är nog att kontakta dem.


    Jag har kontaktat dom men de verkar inte ta det på riktigt allvar. De verkar bara rycka på axlarna och tycker att vårdpersonalen kan skvallra runt. Min tillit till sjukvården är noll just nu
Svar på tråden Få bort anteckning?