• Loppan84

    Vilken köksassistent är bäst till degar?

    Hej!

    Hade tänkt köpa en köksassitent till julbaket. Men tycker det är otroligt svårt att hitta information. Barn sugen på Kitchen aid då vi inte har plats i lådor och den känns fin att ha framme, men läser här och där att den inte klarar så stora degar. Dock ingen specifikation nånstans så vet inte riktigt vad ?stora degar? betyder. När jag bakar bullar etc brukar deg göras med runt 12 dl mjöl så det behöver den tackla. Annars är det typ rätt basic grejer jag ska göra: degar (bullar, bröd, pizza) och typ vispa smetar och grädde.

    Nån som kan svara på om KitchenAid artisan funkar för detta eller kan ni rekommendera nått annat?

  • Svar på tråden Vilken köksassistent är bäst till degar?
  • Loppan84

    Ja läser att den fått bra i tester, kanske ska gå över till den då. Är den enkel att göra ren? Kan man köra alla delar i diskmaskin.

    Ville så gärna ha en Kitchen Aid. Nån som vet om den faktiskt funkar för mina behov? Sorry men i butiken fick jg väldigt svävande svar och Google ger mig bara massa köpta och betalda test ;)

  • felix le chat

    Jag har en Ankarsrum
    Helt överlägsen enligt min mening som provat flera andra.
    Min Kitchenaid fick dottern när hon flyttade hemifrån.
    Bosch'en har trasig arm men ej slängd.

  • Kastrullresan

    Jag har både en Kitchen Aid och en gammal modell av dagens Ankarsrum. Det är två ganska olika maskiner.

    I en Kitchen Aid den normala storleken kan du göra deg på ungefär 5 dl vätska och med typ vetemjöl. Jag tycker inte att den orkar om jag använder grövre mjöl då är det precis på gränsen för vad den klarar. Degen har en tendens att "klättra" upp på själva krokens fäste så fort det börjar bli lite för mycket i bunken.
    Nu vet jag att det finns en professionell maskin också men den har jag inte provat. Enligt uppgift ska den klara upp till 1 liter vätska.

    En Ankarsrum eller även min gamla modell är verkligen en arbetshäst. Den kan man utsätta för det mesta och den tar lätt hand om degar på 1 liter vätska och även riktigt grova mjöl som ger tung deg. 

    En gång tidigare här har jag jämfört dem som mellan en Porsche och en Volvo. Du kan nog kanske gissa vilken som är vilken. Båda kan ha sin tjusning men det kan vara klokt att fundera över vilka behov man har egentligen.

  • nernu

    Kitchenaid och liknande är bara skräp. Orkar inte degar och lämnar smet i botten när den vispar. Pengar rätt ner i sjön. Skaffa en ordentlig ankarsrum assistent. Överlägset bäst och har blivit så pass snygga att man faktiskt kan ha dem framme om man vill/har plats och en bra elvisp. Mycket bättre än en halvdan kitchenaid som inte klarar något ordentligt.

  • nernu

    Kitchenaid har lyckats bli väldigt poppis i sverige av någon anledning. Svindyrt. I USA är det typ som electrolux här. De gör lite alla möjliga hushållsapparater. Inget märkvärdigt. Gå inte på det.

  • legomum

    En vanlig KA tar en dag på 5 dl. Dålig motor och låter förfärligt.

    Inget jag rekommenderar alls.

    Titta på de andra märkena istället.

  • Tihi

    Jag är visserligen ingen professionell bagare men jag har en KitchenAid och är väldigt nöjd med den. Har inte haft några problem alls med den.

  • Loppan84

    Det blev en Ankarsrum! Gjorde pepparkakor och lussekatter i helgen och är sååå nöjd. Lussekattdegen hade varit för stor och tung för Kitchen aid enligt dens specifikation iaf. Tack för tips alla!

  • legomum
    Loppan84 skrev 2018-12-05 00:24:08 följande:

    Det blev en Ankarsrum! Gjorde pepparkakor och lussekatter i helgen och är sååå nöjd. Lussekattdegen hade varit för stor och tung för Kitchen aid enligt dens specifikation iaf. Tack för tips alla!


    Toppenval!
Svar på tråden Vilken köksassistent är bäst till degar?