• Anonym (Ts)

    Någon som jobbar med ek bistånd/försörjningsstöd

    Hur görs bedömningen av rätt till bistånd för någon som söker första gången och har jobb. Om personen inte kan köpa mat till sig och sina barn halva månaden för att pengarna tog slut på räkningarna, får man avslag då? Med motiveringen att man inte får hjälp om man har ett jobb?

    Gäller inte mig utan är bara nyfiken på vad som gäller då jag läst detta flera gånger.

  • Svar på tråden Någon som jobbar med ek bistånd/försörjningsstöd
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2018-11-29 15:17:34 följande:

    Hur görs bedömningen av rätt till bistånd för någon som söker första gången och har jobb. Om personen inte kan köpa mat till sig och sina barn halva månaden för att pengarna tog slut på räkningarna, får man avslag då? Med motiveringen att man inte får hjälp om man har ett jobb?

    Gäller inte mig utan är bara nyfiken på vad som gäller då jag läst detta flera gånger.


    Beror på vilken inkomst, tillgångar och försörjningsbörda man har. Inte om pengarna är slut eller ej.

  • Anonym (Soc.)

    Individuell bedömning. Det är inte jobbet som avgör om du har rätt till försörjningsstöd utan inkomsterna. Om du borde ha klarat dig så får man avslag. Alla typer av räkningar är inte godkända. Om du valt att betala räkning för exempelvis avbetalning på bilen eller CSN lån istället för att se till att du har mat på bordet så kommer du att få avslag för att du ej planerat din ekonomi.

    Även om man får avslag så kan man bevilja tillfälligt stöd för att förhindra nöd (läs svält) dvs att du får matpengar fast du egentligen inte är berättigad. En nödprövning är svår att ge avslag på även om man varit väldigt oaktsam med sina pengar. Särskilt om det finns barn i familjen. En nödprövning kan innebära att man får matpengar i form av rekvisition.

  • Anonym (Ts)

    Tack för svaren! Men om jag återkommande läser om olika människor som inte ens har pengar till mat imorgon till sina barn men som fått nej av soc för att de har jobb, är det då soc som gör fel eller personerna som inte förstår beslutet?

  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-01 11:07:51 följande:

    Tack för svaren! Men om jag återkommande läser om olika människor som inte ens har pengar till mat imorgon till sina barn men som fått nej av soc för att de har jobb, är det då soc som gör fel eller personerna som inte förstår beslutet?


    Persson som inte förstått beslutet och regelverket kring försörjningsstöd.
  • Anonym (Larsson)
    Kjell2 skrev 2018-12-01 11:11:32 följande:

    Persson som inte förstått beslutet och regelverket kring försörjningsstöd.


    Gäller det bara om man heter Persson?
Svar på tråden Någon som jobbar med ek bistånd/försörjningsstöd