• Ida3434

    Hjärtslag men inget foster

    Gjorde tidigt VUL idag, är i vecka 7 (6+5). Läkaren kunde se tydliga hjärtslag men fostret låg så lång ner intill hinnsäcksväggen så det gick inte att mäta eller se fostret.

    Ska göra nytt ultraljud om 3 veckor.

    Något som varit med om något liknande? 

  • Svar på tråden Hjärtslag men inget foster
  • MrsAJ88

    Jag gjorde vul i v 7 (6+1) med min dotter, då det var en ivf-graviditet visste vi exakt vilken dag jag var på. Undersöktes av två gynekologer med olika ultraljudsmaskiner samma dag, man såg då bara en hinnsäck och gulekropp, men inget foster alls trots att man letade noggrant. Tillsist hittade man ett litet hjärta som slog i kanten av hinndäcken, man såg fortfarande ingen fosterstruktur men förstod såklart då att fostret fanns där. Det gick bra, en vecka senare var fostret normalstort och nu är hon en frisk 2,5-åring. Så det kan vara svårt att se så tidigt, även om man är noggran!! Lycka till!

  • Ida3434
    MrsAJ88 skrev 2018-11-29 18:31:53 följande:

    Jag gjorde vul i v 7 (6+1) med min dotter, då det var en ivf-graviditet visste vi exakt vilken dag jag var på. Undersöktes av två gynekologer med olika ultraljudsmaskiner samma dag, man såg då bara en hinnsäck och gulekropp, men inget foster alls trots att man letade noggrant. Tillsist hittade man ett litet hjärta som slog i kanten av hinndäcken, man såg fortfarande ingen fosterstruktur men förstod såklart då att fostret fanns där. Det gick bra, en vecka senare var fostret normalstort och nu är hon en frisk 2,5-åring. Så det kan vara svårt att se så tidigt, även om man är noggran!! Lycka till!


    tack så mycket för ditt svar. Jag hoppas det går att se mer vid nästa vul om ett par veckor. 
  • trueblood93

    Huuur har du gjort för att få göra vul såhär tidigt? Jag vill också! Men där jag bor skulle de inte röra i en med tång för ens om mååånga veckor. Jag vill ju veta om de slår ett hjärta där inne. Är i v8

  • Ida3434
    trueblood93 skrev 2018-12-02 19:58:14 följande:

    Huuur har du gjort för att få göra vul såhär tidigt? Jag vill också! Men där jag bor skulle de inte röra i en med tång för ens om mååånga veckor. Jag vill ju veta om de slår ett hjärta där inne. Är i v8


    Jag har haft utomkveds tidigare. " fördelen " med att ha haft det är att man får göra vul tidigt nästa gång man/om blir gravid. När ska du göra ditt första vul? är också i v 8 nu. Ska göra ett nytt vul om 2 veckor. 
  • trueblood93

    Aha okej. Beklagar utomkveds. : ( hoppas det går strålande denna gång då :)

    I min kommun får vi aldrig göra vul. Vi får bara vanligt ultraljud runt vecka 20. Så fram tills dess kan man inte slappna av. :s man får ju lyssna på hjärtat från v12 eller vad de är med den där apparaten dom använder hos bm utanpå magen. Det är väl det då istället..

Svar på tråden Hjärtslag men inget foster