• Äldre 30 Nov 01:22
    709 visningar
    2 svar
    2
    709

    Kan man göra en skinnsoffa modern?

    För ett par år sedan var jag i akut behov av en soffa och fick då en stor hörnsoffa med plats för 6 personer i oxblodsfärgat skinn. En sådan där som var så modern i början av 90-talet. Skinnsoffan hade stått i ett finrum hemma hos en gammal dam och det var knappt någon som hade suttit i den så den var i absolut nyskick.


    Soffan var tänkt som en tillfällig lösning men har till och med fått hänga med i en flytt, eftersom jag inte kan hitta en likvärdig soffa i storlek och komfort till rimligt pris, men färgen och modellen är verkligen inget att hurra för, även om den fortfarande ser ny ut och inte alls är nedsutten.


    Frågan är bara vad man kan göra för att piffa upp den? Går det är färga om en hel skinnsoffa? (Rent estetiskt alltså. Oxblodfärg är ingen höjdare) Eller kan man arrangera kuddar så att den ser mer modern ut? Finns det överdrag man kan dra över?


    Egentligen passar den in i mitt hem. Jag har en blandning av modernt och antikviteter, men färgen och modellen stör mig mest, just för att jag vet att det är en 90-talssoffa (samt att vi hade en liknande i samma färg i mitt föräldrahem.) Har ni några tips? Jag har försökt googla men om jag gör det så hittar jag bara riktigt nedsuttna, skrynkliga och slitna exemplar av soffan och där har knappast någon försökt göra något finare med soffan över huvud taget.


     

  • Svar på tråden Kan man göra en skinnsoffa modern?
  • Äldre 30 Nov 01:34
    #1

    Det ska gå att färga om en skinnsoffa, men modellen kan du inte gärna ändra på.
    Gissar också att det blir ganska dyrt att lämna in en soffa för omfärgning och jag hade nog inte vågat göra det själv. Men det är ju värt att kolla upp vad det skulle gå på. Kanske läge att vara galen och färga den mintgrön eller köra säkert och ta mörkbrun eller svart?

  • Äldre 30 Nov 01:55
    #2
    nnnnnnnn skrev 2018-11-30 01:34:32 följande:

    Det ska gå att färga om en skinnsoffa, men modellen kan du inte gärna ändra på.
    Gissar också att det blir ganska dyrt att lämna in en soffa för omfärgning och jag hade nog inte vågat göra det själv. Men det är ju värt att kolla upp vad det skulle gå på. Kanske läge att vara galen och färga den mintgrön eller köra säkert och ta mörkbrun eller svart?


    Haha, ja, ska man ändå bekosta en omfärgning så kan det kanske vara kul att gå på det galna spåret och färga den mintgrön! Det tål att kolla upp vad det kostar, men jag är rädd att det nog är riktigt dyrt, som du säger. 


    Modellen stör mig, som sagt, men den är inte överdrivet "puffig" som skinnsoffor kan vara utan ändå lite slimmad. Armstöden är inte heller sådana där jättearmstöd, utan ganska nätta. Jag tänker att om jag kan dölja ryggpartiet på något vis, så lyfter det nog helhetsintrycket.

Svar på tråden Kan man göra en skinnsoffa modern?