• Liljekonvalj

    Menssmärtor, förlossning på g? v. 37+0

    Hej!
    Är i vecka 37+0 idag. Lite less på att vara gravid men egentligen inställd på att gå 40 v. 
    Har dock haft förvärkar och sammandragningar i flera veckor - helt normalt såklart. Några har dock varit mycket starka. 

    Men igår och idag har jag haft en ihållande menssmärta i nedre delen av magen.Den är alltså inte kopplad till sammandragningar, utan håller i hela tiden. 

    det var några år sen jag födde barn sist så har glömt lite. 

    Kan förlossning vara på g?  Cool

    Om inte annat är det roligt att prata lite med andra som förstår (: känns som tiden går långsamt nu. 

  • Svar på tråden Menssmärtor, förlossning på g? v. 37+0
  • Ek90

    Håller tummarna för att det ska vara något på gång för dig! Tyvärr är min erfarenhet av den molvärken totalt intetsägande. Jag är nu i v 41, 40+4... och har haft förvärkar/mensvärkskänsla och sammandragningar till och från varje dag i typ 2 veckors tid : ( blir tokig!!! Har även haft mycket prematura sammandragningar sen v25. Min livmodertapp undersöktes igår, då var den opåverkad... riktigt less och börjar tappa hoppet om att det ska bli förlossning utan igångsättning.

    Men, det kan ju absolut betyda annorlunda för dig! :D Har du några andra symtom?

  • Liljekonvalj

    Tack för svar!
    Jobbigt att det gått fram och tillbaka för dig. 

    Nja, jag tror att iaf delar av slemproppen har släppt och bebisen har sjunkit jätte mycket. Känns som att jag går med en studsboll mellan benen och magen ser nästan kvadratisk ut :) 

    Det är mitt tredje barn men jag har helt glömt hur det kändes precis i början av förlossningen. 

    Men nu har menssmärtan tilltagit, lite hela tiden. Jag står på kontoret på jobbet men har lite svårt att koncentrera mig :) 

    Har du fått några andra tecken på att det är på g? Är det din första?

  • Ek90
    Liljekonvalj skrev 2018-11-30 10:07:37 följande:

    Tack för svar!

    Jobbigt att det gått fram och tillbaka för dig. 

    Nja, jag tror att iaf delar av slemproppen har släppt och bebisen har sjunkit jätte mycket. Känns som att jag går med en studsboll mellan benen och magen ser nästan kvadratisk ut :) 

    Det är mitt tredje barn men jag har helt glömt hur det kändes precis i början av förlossningen. 

    Men nu har menssmärtan tilltagit, lite hela tiden. Jag står på kontoret på jobbet men har lite svårt att koncentrera mig :) 

    Har du fått några andra tecken på att det är på g? Är det din första?


    Jaha, men det låter ju himla positivt för din del iallafall. Vad spännande! :D Särskilt om det är tredje barnet med, sägs väl kroppen lättare förstår grejen när man är omföderska :) vilka v har du fått tidigare graviditeter?

    Det är första barnet för mig och bebisen ligger fortfarande högt och rörligt... har egentligen inte haft några tecken alla förutom dessa fusk-förvärkarna. Har vaknat inatt med molande ont och känner lite idag med men jag tänker att det kanske är efter undersökningen av tappen igår, har hört det kan reta igång lite pinvärkar.

    Vet du något om hur fort livmodertappen kan mogna från att vara helt stängd?
  • Liljekonvalj
    Ek90 skrev 2018-11-30 11:03:30 följande:
    Jaha, men det låter ju himla positivt för din del iallafall. Vad spännande! :D Särskilt om det är tredje barnet med, sägs väl kroppen lättare förstår grejen när man är omföderska :) vilka v har du fått tidigare graviditeter?

    Det är första barnet för mig och bebisen ligger fortfarande högt och rörligt... har egentligen inte haft några tecken alla förutom dessa fusk-förvärkarna. Har vaknat inatt med molande ont och känner lite idag med men jag tänker att det kanske är efter undersökningen av tappen igår, har hört det kan reta igång lite pinvärkar.

    Vet du något om hur fort livmodertappen kan mogna från att vara helt stängd?

    Ja, men risk att jag inbillar mig och så blir sista veckorna utdragna.. De andra två kom runt 40 ganska precis. så inte så inställd egentligen på FL nu. Men bad min man packa förlossningsväskan nu i alla fall (: 


     


    Spännande med första barnet! En del barn sjunker ju inte ner förrän timmarna innan, det är så olika det där. Ja, undersökningarna kan trigga en del... 
    Jag vet faktiskt inte hur lång tid den behöver på sig. Antagligen ganska individuellt. Jag har vid mina graviditeter, denna också, försökt hjälpa tappen med nattljusolja :) Jag tycker det känns som om tappen mjuknat lite den senaste veckan. (tar två oralt och två vaginalt varje dag). 

  • Ek90

    [quote=79251355][quote-nick]Liljekonvalj skrev 2018-11-30 11:49:51 följande:[/quote-nick]Ja, men risk att jag inbillar mig och så blir sista veckorna utdragna.. De andra två kom runt 40 ganska precis. så inte så inställd egentligen på FL nu. Men bad min man packa förlossningsväskan nu i alla fall (: 

     

    Spännande med första barnet! En del barn sjunker ju inte ner förrän timmarna innan, det är så olika det där. Ja, undersökningarna kan trigga en del... 

    Jag vet faktiskt inte hur lång tid den behöver på sig. Antagligen ganska individuellt. Jag har vid mina graviditeter, denna också, försökt hjälpa tappen med nattljusolja :) Jag tycker det känns som om tappen mjuknat lite den senaste veckan. (tar två oralt och två vaginalt varje dag). [/quote

    Ja det kan ju va lika bra att ha den klar :D hur går det för dig? Hänt något mer?

    Ja det är ju säkert olika och man vet väl egentligen inte hur tappen sett ut innan fl börjat om man inte råkat bli undersökt precis i närheten av förlossning. Vissa går väl med mjuk och öppen tapp i veckor också?

    Oh okej, vad är det förnågot? Aldrig hört om det innan :)

  • Liljekonvalj

    Ja det kan ju va lika bra att ha den klar :D hur går det för dig? Hänt något mer?

    Ja det är ju säkert olika och man vet väl egentligen inte hur tappen sett ut innan fl börjat om man inte råkat bli undersökt precis i närheten av förlossning. Vissa går väl med mjuk och öppen tapp i veckor också?

    Oh okej, vad är det förnågot? Aldrig hört om det innan :)[/quote]

    Nej toppen kan ju vara öppen en del innan det sätter igång såklart (:

    Värken avtog i eftermiddags men har kommit tillbaka nu på kvällen, något starkare. Men jag intalar mig att det inte är något. Annars lurar jag bara mig själv.

    Vet dock inte om det är så kul med några veckor till med de här värkarna...

    Nattljusolja utvinns ur en blomma och har flera hälsofördelar. Men bland annat innehåller det samma hormon som gör att tappen och kroppen ska mjukna och bli redo. Det kan också bidra till mindre bristningar, men det vet jag inte så mycket om. Brast en del på sista.

    Har du några huskurer för dig?

    Det är tufft att gå över tiden tyckte jag i alla fall med första.

  • Längtar efter Dig

    Hej! Jag är i v 37+6 idag och har haft sd och förvärkar vissa dagar sedan 1,5 vecka tillbaka. Igår hade jag förvärkar i över en timma som gjorde jätteont. Tog två Alvedon och värmekudde och la mig. Och idag har jag inte känt ett smack.. Känner mig lurad.

    Detta är också mitt tredje barn och första startade med vattenavgång och andra med att slemmproppen gick i omgångar med start 4 dagar innan han kom. Så allt detta känns helt annorlunda för mig denna gången.


    W -12, V -17, BF dec -18
  • Liljekonvalj
    Längtar efter Dig skrev 2018-12-01 18:31:32 följande:

    Hej! Jag är i v 37+6 idag och har haft sd och förvärkar vissa dagar sedan 1,5 vecka tillbaka. Igår hade jag förvärkar i över en timma som gjorde jätteont. Tog två Alvedon och värmekudde och la mig. Och idag har jag inte känt ett smack.. Känner mig lurad.

    Detta är också mitt tredje barn och första startade med vattenavgång och andra med att slemmproppen gick i omgångar med start 4 dagar innan han kom. Så allt detta känns helt annorlunda för mig denna gången.


    Ja men precis, man känner sig lurad!

    Idag har jag haft starka förvärkar, med både menssmärta i mage och rygg samt att det drar i ljumskarna. Men så helt plötsligt slutade det och nu är allt lugnt.

    Känns inte kul att gå med dessa förvärkar i flera veckor om det nu vill sig illa. Bebis får gärna stanna inne men då kan väl kroppen hålla sig lite lugn. Läste dock att förvärkarna kan bli värre för varje barn.

    När har du fått dina två första?
  • Längtar efter Dig
    Liljekonvalj skrev 2018-12-01 22:34:21 följande:

    Ja men precis, man känner sig lurad!

    Idag har jag haft starka förvärkar, med både menssmärta i mage och rygg samt att det drar i ljumskarna. Men så helt plötsligt slutade det och nu är allt lugnt.

    Känns inte kul att gå med dessa förvärkar i flera veckor om det nu vill sig illa. Bebis får gärna stanna inne men då kan väl kroppen hålla sig lite lugn. Läste dock att förvärkarna kan bli värre för varje barn.

    När har du fått dina två första?


    Jag fick mina två andra barn i v 37+3 samt 37+0. Och nu är jag i v 38+0. Denna gången mår jag betydligt sämre också så jag hade gärna sett att bebis vill komma nu. Men känns inte alls som den kommer komma snart. Speciellt inte när jag helt plötsligt fått ordentliga förvärkar och sen inget alls. Igår hade jag bara någon sd och idag inget alls. Inget slem heller som jag tycker jag hade med andra barnet.

    I vilken vecka har du fått dina?
    W -12, V -17, BF dec -18
  • Liljekonvalj
    Längtar efter Dig skrev 2018-12-02 14:44:58 följande:

    Jag fick mina två andra barn i v 37+3 samt 37+0. Och nu är jag i v 38+0. Denna gången mår jag betydligt sämre också så jag hade gärna sett att bebis vill komma nu. Men känns inte alls som den kommer komma snart. Speciellt inte när jag helt plötsligt fått ordentliga förvärkar och sen inget alls. Igår hade jag bara någon sd och idag inget alls. Inget slem heller som jag tycker jag hade med andra barnet.

    I vilken vecka har du fått dina?


    Vad trist att du mår sämre, illamående eller ont?

    Jag har i alla graviditeter haft svår ryggsmärta. För en vecka sen kom min bm på att jag borde testa en tens och den hjälper (:

    Jag har haft en jätte tuff natt. Vaknade vid 02 med svår ihållande smärta i magen och massa Sd. Vi åkte in och jag hade regelbundna Sd varje 1,5 min. Dock en helt opåverkad tapp, bara 1 cm öppen. Men då jag hade så ont hela tiden höll de mig kvar för massa prover till 14 idag.

    Efter smärtlindring har det släppt. Och de hittade ingen definitiv orsak.

    Man kan ju liksom ta det här onda när man vet att det gör att saker går framåt. Men just nu känns det tröstlöst. Sorry för klagosången (:

    Min första kom 40+3 och andra på bf.
  • Ek90
    Liljekonvalj skrev 2018-11-30 21:03:49 följande:

    Ja det kan ju va lika bra att ha den klar :D hur går det för dig? Hänt något mer?

    Ja det är ju säkert olika och man vet väl egentligen inte hur tappen sett ut innan fl börjat om man inte råkat bli undersökt precis i närheten av förlossning. Vissa går väl med mjuk och öppen tapp i veckor också?

    Oh okej, vad är det förnågot? Aldrig hört om det innan :)


    Nej toppen kan ju vara öppen en del innan det sätter igång såklart (:

    Värken avtog i eftermiddags men har kommit tillbaka nu på kvällen, något starkare. Men jag intalar mig att det inte är något. Annars lurar jag bara mig själv.

    Vet dock inte om det är så kul med några veckor till med de här värkarna...

    Nattljusolja utvinns ur en blomma och har flera hälsofördelar. Men bland annat innehåller det samma hormon som gör att tappen och kroppen ska mjukna och bli redo. Det kan också bidra till mindre bristningar, men det vet jag inte så mycket om. Brast en del på sista.

    Har du några huskurer för dig?

    Det är tufft att gå över tiden tyckte jag i alla fall med första.[/quote]

    Det var inte några pinvärkar för min del :) men det blev en lång latensfas så inte förrän den 3/12 kom vår prins äntligen.
Svar på tråden Menssmärtor, förlossning på g? v. 37+0