• chantariel

    Somna bebis dagtid

    Hej! Behöver alla era tips och råd!

    Jag har en bebis på 3 mån, en liten lillebror. Fram tills nu har vi i princip uteslutande somnat honom dagtid i famnen - i sjal, sele eller vaggandes på armen. Men vi känner att det får vara nog nu och vår bvc-sköterska tycker också att vi behöver bryta detta mönster av flera anledningar. Dels har vi ju ett syskon att ta hänsyn till och att alltid vara låst vid att ha en bebis på armen eller magen är tufft. Dessutom är han så tuuung! Mina knän och min rygg håller på att gå sönder.

    På kvällen och natten somnar han hur gott som helst i sin sidecrib med babynest själv (med mig bredvid). Så länge det är mörkt verkar det gå bra. Men dagtid ska det vaggas. Jag har försökt vagga honom lugn och nästan sovandes och sen lägga honom, och försökt ligga bredvid och vyssja och beröra för att lugna. Det slutar ofta med att han blir superupprörd och man får plocka upp honom. Om det skulle gå så krävs väldigt lång tid - går ju inte heller med syskon. Dessutom sover han mycket bättre och längre de gånger vi lyckats lägga honom ner.

    Jag fattar att man inte kan sömnträna en sån liten och det är jag inte ute efter heller - men det börjar bli alldeles för tungt. Hur har ni gjort för att söva svårsomnade bebisar dagtid? Några supertips vi kan testa?

    Vi sätter alltid på samma vaggsång och ger samma snuttar och gör det supermysigt och ombonat för honom :)

  • Svar på tråden Somna bebis dagtid
  • chantariel

    Det hade nog kunnat gå men vi har tyvärr ingen möjlighet att ha vagnen inomhus (vi bor i lägenhet utan hiss).

  • BuoBä
    chantariel skrev 2018-11-30 20:02:17 följande:

    Det hade nog kunnat gå men vi har tyvärr ingen möjlighet att ha vagnen inomhus (vi bor i lägenhet utan hiss).


    Skaffa en snorbillig vagn att bara ha inomhus?
  • chantariel

    Haha har föreslagit det för maken som sa nej ???? Får kanske föreslå det igen. Lillen är inte överförtjust i vagn men är han trött brukar han kunna somna...

  • BuoBä

    Det finns sånadär batteridrivna babygungor som också har en vagga. De är hiskeligt fula om du frågar mig, men jag vet flera som varit helt lyriska över funktionen. Någon kanske har så ni kan prova innan ni köper, eller kolla begagnatmarknaden.

  • chantariel

    Sån har vi redan, köpte till vår stora - ingen av dem har somnat i dem (även om man ser att de blivit trötta men båda ungarna har kämpat emot sömnen så mycket ????)

  • chantariel
    Stålmamma skrev 2018-11-30 21:30:10 följande:

    Vyssanlulltassar (heter det så?) Till sängen så att den går att vagga?


    Tack för tips!
Svar på tråden Somna bebis dagtid