• Äldre 30 Nov 20:01
    127 visningar
    4 svar
    4
    127

    Uppstötning 6veckors...

    Varje gång vi lägger sonen på rygg rosslar han till och blir efter ett tag störd av något i kroppen.

    Det låter som mjölken åker upp som en uppstötning i halsen och han får svälja ner det,

    Han blir ansträngd av detta och vaknar oftast avdet..

    Även mycket luft i magen som ger magknip dagligen.

    Enligt bvc läkaren hör det ihop uppstötningar som åker tillbaka ner igen och magen.

    Blivir rekomenderad mjölkfri kost till mig eftersom jag hel ammar.

    Men känner mig skeptisk, är det verkligen en mjölkallergi hos honom? Kan det inte bara bero på omogna tarmar och hals funktion?

    Någon som har erfarenhet? Vad gjorde att ni blev tillsagda mjölkfri kost?

  • Svar på tråden Uppstötning 6veckors...
  • Äldre 30 Nov 23:11
    #1

    Min lillkille blev 4 månader idag och har samma problem. Dock kommer det många gånger så mycket att det flyger upp ur munnen, magvätska och inte "ren mat". Luktar mycket surt och han grimarserar när han sover. Ska få träffa läkare på bvc och prata om ev. Medicinering mot reflux då det är många många gånger om dagen och blir inte bättre.

  • Äldre 30 Nov 23:29
    #2

    Är det bara efter du ammat/ersättning eller då å då under dygnet?

    Kan inte du skriva här vad dom säger till dig på bvc sen ..

  • Äldre 30 Nov 23:37
    #3

    Gud vad sjukt. Det var exakt som oss! Jag trodde han hade reflux men fick verkligen kämpa för att få komma på utredning då BVC bara sa att ?alla bebisar har uppstötningar? men det var extremt. Mjölken åkte upp och ner i en timme efter varje amning, han väääägrade ligga på rygg och sov bara 20-30 min åt gången liggande på rygg, däremot om jag bullade upp oss så han sov lite lutande sov han timmar i sträck. Köpte en skumgummi kudde med 45 grader vinkel som man la under hans madrass det rekommenderar jag!

    Till slut när han va ca 2,5 månad fick jag komma till läkare - då hade han också börjat få nått som liknade eksem (inte fullt eksem men röda torra fläckar iaf) sen 1 vecka. Läkaren sa att jag skulle sluta med mjölkprodukter. Det gjorde jag och efter 2 dygn var symtomen helt borta och han sov en hel natt på rygg. Så testa det!! Annars finns det ju andra förklaringar - men mjölkfritt är så värt att testa. Lite knepigt i starten innan man vet exakt vad man kan köpa/äta men man lär sig fort vilka produkter man kan köpa (tex att Änglamarks choklad med typ mandel är deb enda helt mjölkfria chokladen som inte smakar skit) :D tänk på att ta bort sojaprodukter iaf i starten då soyaprotein är så pass likt mjölkprotein att de ofta reagerar på det också. För oss växte allefgin bort vid ca 1,5 år men är vanligt att det går ännu fortare.

  • Äldre 30 Nov 23:39
    #4

    Och under tiden du testar - försök få lite lutning i hans säng. Kan du inte få tag i en sån där kudde att ha under madrassen så vik ihop en liten handduk under madrassen. Viktigt att det ligger UNDER madrassen och att du skapar lutning för hela kroppen inte bara själva huvudet.

Svar på tråden Uppstötning 6veckors...